Preview: Destiny 2

De Destiny 2 bèta is voorbij en ik heb er flink wat uurtjes in mogen steken. Als onervaren Destiny-speler (in het eerste deel heb ik zo'n vijftien uur zitten), wist is een beetje wat ik kon verwachten, en die verwachtingen zitten ondertussen flink dichtbij de waarheid. De bèta was niet bijzonder groot, maar ergens is dat positief. Zo worden we wellicht nog wel verrast wanneer de game eenmaal in de schappen ligt. Dit zijn in ieder geval de dingen die ik uit het spelen van de bèta heb weten te halen.

Meer substantie?

Bij het openen van de bèta werd gevraagd om een personage aan te maken. Je kunt kiezen uit drie verschillende classes, welteverstaan: Titan, Warlock en Hunter, met ieder twee subclasses. Vervolgens worden we direct in de allereerste missie geslingerd. Homecoming draait om de ondergang van de centrale HUB uit het eerste deel. De Tower wordt binnengevallen door de Cabal en op het eind maken we kennis met de grote bad guy, Ghaul. Een charismatische, maar angstaanjagende, leider die het licht ontneemt. De missie zit solide in elkaar, waarbij je op momenten wordt bijgestaan door online kompanen. Er is zelfs een beetje emotie te bespeuren. Na zo'n twintig minuten was ik nieuwsgierig genoeg om door te willen spelen, maar helaas. De missie was klaar en ik mocht door naar het volgende onderdeel.

Na het uitspelen van Homecoming kom je in het online gedeelte. Hier konden we kiezen uit drie verschillende modi. Twee daarvan bestonden uit PvP-gevechten en er was ook één Strike Mission. Als eerste ben ik flink aan de slag gegaan met de vertrouwde Control-modus op de Endless Vale-map. Hier is weinig veranderd, maar dat is juist positief. De modus had immers weinig verandering nodig en is een must-have voor het vervolg. De tweede 4 vs. 4 PvP-modus is nieuw in Destiny 2. Countdown op de Midtown-map wist mij helaas niet bijzonder lang te vermaken. In deze modus dient één team een bom te plaatsen en het andere team moet deze op tijd ontmantelen. Iedereen heeft slechts één leven en nieuwkomers worden dan ook genadeloos afgestraft. Als laatste hebben we natuurlijk de Strike Mission, genaamd: The Inverted Spire. Hoewel ik hier de meeste vernieuwing had verwacht, bleek dat echter uit te monden in een teleurstelling. Ja, de Strike was wel weer leuk, maar echt heel anders was hij zeker niet. Je vecht samen met anderen tegen een shitload aan vijanden om vervolgens een grote eindbaas te verslaan. Dit keer was een grote machine die, al teleporterend, je team aan gort stampt. Schiet er echter genoeg kogels in, en de baas valt neer zoals iedere andere vijand.

Is Destiny 2 de twee waardig?

De vraag die door veel hoofden rondspookt, is natuurlijk: 'Is dit deel de 2 in de titel daadwerkelijk waardig?'. Het antwoord is een beetje tweeledig. Ja, enerzijds zijn er een aantal vernieuwingen die van toegevoegde waarde zijn en die de game wat meer substantie geven. Denk bijvoorbeeld aan het verhaal en een aantal tweaks met de cooldowns en supers. Anderzijds is het concept nog altijd hetzelfde. Gaan mensen de game echt kopen voor het verhaal? Of gaan we met Strike Missions weer volle bak aan de slag voor nieuwe loot. Ik denk persoonlijk dat het laatste van toepassing is. De gunplay voelt hetzelfde (gelukkig maar, dat is immers het beste aan Destiny), maar de rest voelt stiekem ook een beetje hetzelfde. Dat doet echter niet af dat Destiny 2 lekker wegspeelt, maar verwacht geen totaal nieuwe game.

Nu ik ben ik een beetje de Noob als het gaat om Destiny. Fans van de serie tikken immers makkelijk honderden, zo niet duizenden, uren op de teller aan. Wellicht geeft mij dat een wat bredere blik op wat Destiny 2 nou eigenlijk is. Een vrij simpele shooter, waar het leeuwendeel gaat om het verzamelen van dikke loot en spelen met vrienden centraal staat. Een mooi concept als je het mij vraagt. Natuurlijk zijn er een paar minpuntjes. Zo is de gameplay stiekem een beetje repetitief en zijn alle vijanden niets minder dan kogelsponzen, maar andere shooters doen niet anders. Fans van het eerste deel gaan vast teleurgesteld zijn, maar een Call of Duty doet niet anders. Nieuwe maps, nieuwe personages en een nieuw verhaal zorgen ervoor dat je zeker een tweetje achter de titel mag zetten.

Voorlopige conclusie

Hoewel de bèta van Destiny 2 aan de kleine kant was, kan ik wel een aantal zaken concluderen. Is de gameplay bijvoorbeeld drastisch veranderd? Nee, niet echt, de Strike Mission is niet veel anders dan die uit het eerste deel. Ook de gunplay is niet veel veranderd en fans van de serie krijgen precies wat ze willen, meer Destiny. Het wordt wederom knokken voor loot en daar is niets mis mee. De game voelt niet veel anders, maar een aantal tweaks maken de game wel wat toegankelijker. Ook het verhaal, waar de bèta mee opent, begint op de goede voet. Of dat zich echter voortzet in de rest van het verhaal is natuurlijk nog even afwachten. Als ik echter zou moeten kiezen voor een multiplayershooter, dan zou de keuze niet op Destiny 2 vallen, maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. Ben jij echter fan van Destiny, of ben je verzot op het verzamelen van loot? Dan wordt Destiny 2 zonder twijfel een must-have.

Destiny 2 is vanaf 6 september beschikbaar op de PlayStation 4 en Xbox One.