Preview: Uncharted: The Lost Legacy

Geplaatst: 8 juli 2017 13:00

Uncharted keert terug, maar dit keer zonder Nathan Drake. Ik weet dat velen niet weten of Uncharted: The Lost Legacy dan echt een Uncharted-titel genoemd mag worden, echter doet alles blijken dat dit gewoon weer een ijzersterke game wordt. De release staat bijna voor de deur en het is dus hoog tijd om even op te sommen wat we allemaal al weten.

Volledig op zichzelf

In 2016 was het hoge woord eruit. Uncharted 4 krijgt een uitbreiding in de vorm van Uncharted 4: The Lost Legacy. Naarmate het ontwikkelproces vorderde, vond Naughty Dog het echter een te groot project om als uitbreiding uit te brengen. De 4 in de titel werd dus verleden tijd, en de uitbreiding werd omgezet naar een stand-alone. Geen Nathan Drake, maar wel Chloe Frazer en Nadine Ross. Een opvallend duo, want Nadine Ross was een van de grote slechterikken uit Uncharted 4. Toch lijkt het te werken. Het vrouwelijke duo vormt een goed paar en is daarbij ook zeer divers. De gluiperige Chloe Frazer en ijzersterke powervrouw, Nadine Ross, vullen elkaar perfect aan.

In dit avontuur gaan we op zoek naar de Tusk van Ganesha in het westelijke berggebied, Ghats, van India. Wat dit voorwerp doet is nog niet bekend, maar er zit vast wel weer een bovennatuurlijk tintje aan. Naughty Dog heeft meerdere keren laten doorschemeren dat The Lost Legacy op dezelfde voet verdergaat als Uncharted 4. Grootse locaties, exotische sets en snoeiharde actie staan garant om je op het puntje van je stoel te houden. Nieuwe hoofdpersonages resulteert natuurlijk ook in iets andere gameplay. Vooralsnog lijkt het alsof je enkel met Chloe kunt spelen, maar Nadine sluiten we voorlopig nog niet uit. Chloe is bewapend met C4 die je nodig hebt om zowel puzzels op te lossen als vijanden op te blazen. Ook heeft ze een lockpick op zak om voorheen gesloten deuren open te wroeten.

Klein, maar fijn

Chloe Frazier is stoer en kan een stoot uitdelen, toch is ze niet zo sterk als Drake. Dit resulteert in een iets andere manier van vechten aangezien Chloe een goede buts op haar slaap minder goed opvangt dan Drake. Het lijkt erop dat de manier van vechten wat vloeiender wordt, en dat er meer vertrouwd moet worden op stealth. Het is namelijk ook mogelijk om dempers te gebruiken zodat gevechten in zijn geheel ontweken kunnen worden. The Lost Legacy speelt zich in zes tot twaalf maanden na Uncharted 4 af. Toch laat Naughty Dog alvast weten dat Nathan Drake totaal niet in de game voorkomt, zelfs geen cameo.

Toch is niet alles kleiner in The Lost Legacy. Er schijnt namelijk een level in te zitten die de grootste omvang heeft tot op heden in de Uncharted-franchise. De spelers die het vierde deel al hebben gespeeld, weten dat er behoorlijk grote levels inzitten. Een gigantische map die te navigeren is met een voertuig, is dus vrijwel gegarandeerd. Hoewel de game wat kleiner qua opzet lijkt, lijken er wel meerdere wegen naar Rome te leiden. Zoals eerder gezegd is Chloe uitgerust met een lockpick die geheime wegen kan openen. Het is dus mogelijk om gesloten deuren open te krijgen en zo meer geheimen dan ooit te ontdekken.

Verwachting

Het is begonnen als een uitbreiding, maar nu komt Uncharted: The Lost Legacy als een volledige stand-alone uit. Chloe en Nadine lijken hun mannetje uitstekend te staan, en ik verwacht dan ook geen mindere titel dan de voorgangers. Dit keer dus geen Nathan Draka, maar ik vind het wel fijn dat we eens met een nieuwe hoofdpersoon mogen spelen, een frisse wind kan immers wonderen doen. De game lijkt niet zo groots als zijn voorgangers te worden (zo'n tien uur qua speeltijd), maar dat betekent niet dat de game minder kwalitatief is. Het berggebied van India beloofd heerlijke klauterpartijen en een vrouwelijke hoofdpersoon moet haast resulteren in getweakte gameplay. Ook leuk nieuws: Diegene die de Digital Deluxe Edition of de Explorer's Pack van Uncharted 4 hebben gekocht, krijgen deze stand-alone helemaal gratis en voor niets. Voor alle anderen hangt er een prijskaartje van 39,99 euro aan de game.

Uncharted: The Lost Legacy verschijnt op 23 augustus exclusief op de PlayStation 4.