Preview: Beyond Good and Evil 2

Geplaatst: 30 juni 2017 15:00
Aangepast: 18 september 2020 15:08

Bijna vijftien jaar geleden kwam Beyond Good & Evil uit. De game werd kritisch ontvangen door velen en verdiende zoveel beter. De game was meeslepend, had een goede verhaallijn en diverse speelstijlen. Ik heb me zo erg vermaakt met de game, dat ik hem iedere keer weer tevoorschijn toverde om nog eens uit te spelen. Ik kocht de game op ieder platform, omdat ik het gewoon wilde hebben, maar ook om de studio een hart onder de riem te steken toen ik eenmaal wist dat een tweede deel eraan zat te komen. Echter wist niemand dat dit tweede deel zo lang op zich zou laten wachten.

In 2008 begonnen de geruchten over een tweede deel in de serie. Michel Ancel, creative director van de game, vertelde dat hij bezig was met een vervolg. Een soort van cinematic trailer kwam naar buiten en daarna lekte een gameplay-trailer. Na dat moment bleef het stil rond het vervolg en in de loop der jaren begon ik de hoop eigenlijk een beetje te verliezen. Ik was bang dat Ubisoft de game zou hebben gecanceld omdat het eerste deel matige verkoopcijfers had gehaald. Pas een tijdje terug werd deze hoop weer wat versterkt toen Ancel weer ging hinten naar een tweede deel van de game. Deze E3 werden we aangenaam verrast met de officiële aankondiging van Beyond Good and Evil 2 middels een krachtige trailer. Michel Ancel heeft het dus toch voor elkaar gekregen om Ubisoft ervan te overtuigen dat hij de middelen kreeg om zijn lievelingsproject door te zetten. Hij kan zijn ideeën die hij had voor het Beyond Good and Evil-universum nu met een groot team omzetten in realiteit.

Geen Jade en Pey'J

Over die trailer tijdens de E3 gesproken. Hij kwam eigenlijk totaal onverwacht. Michel Ancel liet eerder nog weten de game niet aan te kondigen tijdens de show. Toen Alex en ik de show keken en de trailer verscheen op het doek keken we elkaar aan. Beyond Good & Evil 2? Zeker wisten we het niet, want de trailer zat vol met maar nieuwe karakters, maar onze vermoedens werden bevestigd na het zien van het universum en het varken dat verdacht veel weg heeft van Pey'J. Wat bleek, Beyond Good & Evil 2 is een prequel op het eerste deel en speelt zich een geruime tijd voor Jade en Pey'J af.

Veel informatie over de storyline hebben we nog niet, maar wat we wel weten, is dat we in het universum System 3 een enorm gebied kunnen verkennen. De visie van de ontwikkelaars is dan ook om de spelers verschillende planeten real-time te laten ontdekken die mijlenver uit elkaar liggen, en dat zonder wachttijden. Spelers spelen als piraten om de balans tussen de rijken en armen weer wat beter te maken. Je start als een nietszeggend persoon die simpele klusjes uitvoert zoals het bezorgen van pizza's in het piratenschip, maar uiteindelijk werk je je steeds hoger naar de top waardoor je steeds moeilijkere en gevaarlijkere klussen moet doen.

Een betere No Man's Sky?

Zoals ik al zei, het team wil dat de speler een ongelofelijk grote wereld kan verkennen. Het maken van de engine die deze mogelijkheid biedt, heeft dan ook meer dan drie jaar geduurd. En het is dus ook echt mogelijk om in een ruimteschip te stappen dat boven de stad hangt, deze te versnellen naar een hyperspeed en met een mega-snelheid te vliegen naar andere planeten zonder een laadscherm tegen te komen. Ancel liet het zien in een engine-demonstratie die je echt even moet zien. Hierin zie je dat het hele universum een grote simulatie is. Het is allemaal zo belovend dat ik het idee heb dat Beyond Good & Evil 2 de game wordt die No Man's Sky eigenlijk had moeten zijn, alleen dan met een verhaallijn en meeslepende karakters.

Waar de eerste Beyond Good & Evil nog een erg lineaire gameplay had, waarbij missies slechts op één bepaalde volgorde gespeeld konden worden, is het tweede deel compleet anders. Je bent nu vrij om te kiezen welke missie je doet en waar je op dat moment heengaat. De hybrids (dieren die zich gedragen als mensen) waren in het eerste deel vrije burgers, maar in deel twee, dat zich veertig jaar voor het eerste afspeelt, staat hun vrijheid erg onder druk en worden ze gebruikt als slaven.

In alles ben je vrij

Zoals ik al zei, je begint onderaan de ladder, maar dit doe je met een zelfgekozen karakter. Dat kan zowel een mens als een hybrid zijn. Deze keuze heeft meteen al invloed op hoe mensen jou zien. Als hybrid word je bijvoorbeeld ook behandeld als slaaf. Het lijkt dus alsof de game erg veel weg heeft van een RPG, maar volgens Ancel draait het vooral om de band die je opbouwt met de NPC's in de wereld. Als je een goede relatie met iemand krijgt, krijg je ook de mogelijkheid om deze toe te voegen aan jouw team. Zo krijg je steeds meer bemanning in je eigen schip.

De ontwikkelaar is ontzettend ambitieus. Dat is in alle ideeën terug te zien. Het universum, maar ook bijvoorbeeld een handelssysteem en een gedragssysteem worden groots aangepakt. Zo vertelde Ancel dat ze evolutie en gevolgen willen toepassen in de game. Een slaaf die je bevrijdt, bepaalt zelf wat hij met het geld doet wat hij bij jou verdiend. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om een vrachtschip te saboteren wat ertoe leidt dat een bepaald soort goederen schaars wordt in steden aangezien het schip nooit is aangekomen. Deze dingen zijn allemaal door de speler te zien en er zitten dus echt complexe algoritmes achter.

Beyond Good and Evil 2 is ontzettend veelbelovend en ik ben best wel hyped. Waar ik eerst een beetje teleurgesteld was dat de game niet verder gaat met de personages uit het eerste steel, is dat helemaal goedgemaakt met de visie die de ontwikkelaars hebben voor dit deel. De ambitie is echt geweldig, maar ik ben benieuwd of ze dit allemaal kunnen waarmaken aangezien het erg complex is. Hoe lang de ontwikkeltijd nog duurt, is dan ook op dit moment nog compleet onduidelijk. Hoewel we steeds meer te weten komen over de game en de gameplay, zijn er nog zoveel dingen niet duidelijk die waarschijnlijk stukje bij beetje steeds meer in beeld worden gebracht. Wij bij Gameliner houden de ontwikkelingen dan nauwlettend in de gaten.

Packshot Beyond Good and Evil 2

-

-