Preview: Middle-earth: Shadow of War

Geplaatst: 24 juni 2017 12:00

In oktober van 2014 verscheen mijn persoonlijk Game of the Year van dat jaar. Het was Middle-earth: Shadow of Mordor. Een nieuwe IP, die de uitstekende gameplay van Assassin's Creed en de Batman-games combineerde met het Middle-earth universum. Aan het einde van dit jaar kunnen we aan de slag met de opvolger Middle-earth: Shadow of War, en het belooft een waardig vervolg te worden.

Dieper in Mordor

Middle-earth: Shadow of Mordor draaide volledig om de Ranger Talion, die het samen met zijn ringgeest Celebrimbor opnam tegen Sauron. Nadat hij de ork-legers heeft verslagen duikt Talion dieper in Mordor en brengt het gevecht hem naar Sauron. De wereld van Middle-earth: Shadow of War is vele malen groter dan diens voorganger, en ook een stuk diverser. Verwacht dus bergen, besneeuwde gebieden, nederzettingen en bossen. In elke regio zal Talion de orks moeten verzwakken om uiteindelijk het fort wat de regio controleert over te nemen. Om een fort te veroveren moet Talion zelf een leger bouwen en dat doe je net als in de eerste game door ork-commandanten te domineren. Het ene fort is makkelijker in te nemen dan het andere en dit heeft te maken met de verdediging. Elk fort wordt bewaakt door boogschutters, afweergeschut, ork-strijders, commandanten en de Overlord. Je hebt zelf de keuze of je zo snel mogelijk aanvalt of eerst wat missies doet in de regio om de verdediging wat te verzwakken. Mocht je een fort veroverd hebben dan mag je een ork-commandant uit jouw eigen leger promoveren tot de Overlord. Dit is nodig, want Sauron zal een verloren fort absoluut proberen te heroveren.

Nemesis 2.0

Wat maakte Middle-earth: Shadow of Mordor nu zo'n goede game? Was het de uitstekende gameplay, die veel elementenvan Assassin's Creed en Batman bevatte? Het originele verhaal? Of toch de wereld van Tolkien, die eens op een andere manier werd gebruikt? Ondanks dat deze punten hebben bijgedragen aan de kwaliteit van de game is het antwoord toch nee. Shadow of Mordor wist zich te onderscheiden door het Nemesis-systeem. Dit zorgde voor een levende wereld waarin alle spelers net even een andere ervaring kregen. Het Nemesis-systeem creëerde aan het begin van de game een ork-hiërarchie met unieke vijanden. In Middle-earth: Shadow of War is dit systeem terug, maar heeft het een flinke boost gekregen. Het zorgt namelijk niet alleen voor een ork-hiërarchie, maar creëert ook een unieke wereld en houdt daarnaast bij welke acties de speler maakt. Hak je er stevig op los bij een ork-commandant, maar weet hij er toch vandoor te gaan dan zal dit invloed hebben op een volgende ontmoeting. De ork zal er gehavend uitzien en je laten weten dat hij wraak gaat nemen.

Naast persoonlijkheid geven aan de orks heeft het Nemesis-systeem invloed op de wereld. Is een fort in handen van een vuurstam, dan is deze regio een stuk grauwer en zie je veel fakkels en brandstapels. Bij een Necromancher-stam zie je weer stambeelden, waarmee de doden aanbeden en opgeroepen worden. De invloed van een stam zal subtiel zijn, maar toch geeft deze een regio een andere uitstraling. Nieuw bij Nemesis 2.0 is dat jouw keuzes veel meer invloed hebben op de wereld en het verhaal. Ga je namelijk dood tijdens een missie, dan kan je deze niet meer herstarten. Door zijn ringgeest is Talion nagenoeg onsterfelijk, maar hij zal dus wel moeten leven met zijn fouten. Ik ben zeer benieuwd hoe dit uiteindelijk gaat uitpakken en of dit alleen effect heeft op gewone missies, of ook op de hoofdmissies. Het Nemesis-systeem zorgt verder voor beloningen na het verslaan van een commandant. Dit zat al in de eerste game, maar nu is de loot een stuk uitgebreider en heeft het invloed op het uiterlijk van Talion. Zo zijn er diverse harnassen, capes en wapens te verkrijgen, waaronder het harnas van Gondor. Voor de echte uitwerking van het Nemesis-systeem moeten we nog even wachten op de release van Middle-earth: Shadow of War, maar het staat vast dat het weer gaat zorgen voor een hoop interessante ontmoetingen met de orks.

Voorlopig oordeel

Middle-earth: Shadow of War belooft een grotere en diepere game te gaan worden dan zijn voorganger. De uitstekende combat en het klimmechanisme worden uitgebreid en geperfectioneerd, maar de grootste verandering zit hem in de grotere wereld en het Nemesis-systeem. De wereld is een stuk diverser en het veroveren van de forten lijkt een goede toevoeging. Daarnaast zal het geweldige Nemesis-systeem nog meer aanwezig zijn waardoor spelers een uniek ork-leger tegen zich krijgen en epische momenten gaan beleven. Ik ben in ieder geval klaar om weer in de wereld van Tolkien te duiken en op ork-jacht te gaan.