Preview: Mass Effect Andromeda

Geplaatst: 9 maart 2017 10:00

Eindelijk komt er weer een nieuw deel in de Mass Effect-serie uit: Mass Effect Andromeda. Deze heeft niets te maken met de voorgaande trilogie, maar wordt een volledig nieuw verhaal met nieuwe characters. Gaat het wel de moeite waard zijn? Is men nog meer van het RPG-genre afgeweken en is het alleen maar schieten? Ik ben eens mijn spaceship ingesprongen en op onderzoek uitgegaan, en breng jullie met deze preview, zo spoiler-free mogelijk, een algemeen overzicht van wat ons te wachten staat met Mass Effect Andromeda.

Vervolg?

Dat we na Mass Effect 3 voorlopig geen nieuw deel in de gameserie zouden krijgen, lag in het pad der verwachting. Het verhaal wordt dermate volledig afgerond dat het er op leek dat men enkel met prequels nog verder kon. Gelukkig heeft men daar niet voor gekozen tijdens het maken van Mass Effect Andromeda, want het verhaal speelt zich ruim honderd jaar na gebeurtenissen van het derde deel af. Daarnaast is de setting ook nog eens compleet anders. Je vliegt dit keer niet rond in ons eigen Melkwegstelsel. Je bent namelijk op bezoek in het dichtstbijzijnde buur-sterrenstelsel, het Andromedastelsel. Aha, daarom heet de game dus zo. Inderdaad, het wordt dus een compleet nieuwe start voor de serie, waarbij het helemaal niets uitmaakt welke keuzes je in de vorige delen hebt gemaakt.

The Next Generation

Het verhaal gaat in grote lijnen om het zoeken naar een nieuwe bewoonbare planeet. Uiteraard zal het niet zo rechttoe rechtaan zijn, en alles duidt erop dat we weer een groots avontuur tegemoet gaan met vele side-stories en keuzes. Hierin hoeven we niet al teveel veranderingen te verwachten qua opbouw, behalve dat het een grote game is met nog meer vrijheid en keuzes dan voorheen. Je squad bestaat uit meer dan alleen mensen natuurlijk, en zo zit er in ieder geval een Krogan en Asari in je team, alsmede een nieuw Andromeda alienras. Ondanks dat we te maken hebben met een volledig nieuwe cast en setting, wordt ons beloofd dat er geregeld knikjes worden gemaakt naar bekende characters en gebeurtenissen uit de eerste drie delen. Dat vind ik wel leuk om te horen, anders had het net zo goed een reboot kunnen zijn.

Mass Control

Dan is natuurlijk de gameplay ook wel belangrijk om naar te kijken. Persoonlijk geloof ik wel dat het snor zit met het verhaal en de characters, en wil ik het liefst zo min mogelijk spoilers. BioWare doet dit altijd wel goed. Echter is er qua gameplay veel veranderd gedurende de Mass Effect-trilogie, en niet alles vond ik even geslaagd, vooral omdat het simpeler en meer actie georiënteerd werd. Om het gelijk simpel samen te vatten lijkt het erop dat ME Andromeda een combo is tussen de drie voorgaande delen. De loop van het verhaal en de missies zijn vooral in de stijl van het eerste deel, je team en diens missies in de stijl van het tweede deel, en de actie-momenten lijken het meest op die van het derde deel. Wat mij betreft klinkt dit zo op deze manier opgesomd al vanaf lift-off als een succes.

Ass Effect

Ook een positief ding is dat men het Paragon/Renegade-systeem heeft afgeschaft. Dat wordt dus niet meer, ondanks volle stats, toch bepaalde dialogen niet kunnen kiezen of geforceerd de softie uithangen omdat anders je Paragon niet genoeg stijgt. De dialoog werkt nog altijd met het selectie-wiel, iets wat ook over het algemeen prima werkt. De kern van de gameplay zal gaan om het verkennen van planeten, gebieden en dergelijke, waarbij ook de Mako buggy weer terug van weggeweest is. Net als bij Dragon Age Inquisition zal je ook met een map werken waarbij je teamgenoten erop uitstuurt om resources te halen of, wat nieuw is, een gebied veilig te stellen. Als laatste kers op de taart heeft men ook aangekondigd dat er meer seks en naakt in zit. Ongetwijfeld zullen mensen hier wel weer moeilijk over doen, want immers is een spel gevuld met moord en doodslag minder erg dan wanneer men de liefde bedrijft in een game. Ik vind het een plus, want het geeft gelijk een soort garantie dat ME Andromeda gaat voor volwassenheid en geen Disney handschoentjes wil aanhouden.

Voorlopig oordeel

Ik kan niet nog verder uitwijden over Mass Effect Andromeda zonder dat ik spoilers om je oren gooi. Het ziet er naar uit dat Mass Effect Andromeda echt weer een pareltje gaat worden. Ze hebben bij BioWare gekeken naar de drie voorgaande delen en van elk deel het beste eruit gehaald, plus nog wat Dragon Age Inquisition-ervaring ertussen gepropt. Zo lijkt het althans. Een absolute garantie dat Mass Effect Andromeda zowel de die-hard fan alsook nieuwe gamers weet te porren voor een heerlijke ruimtevaart is er niet. Daarentegen is niks zeker, net als het verkennen van een onbekend universum. Ik durf er mijn geld in elk geval op in te zetten dat Mass Effect Andromeda een prachttitel wordt.

Mass Effect Andromeda verschijnt op 23 maart 2017 voor de Xbox One, PlayStation 4 en pc.