Preview: For Honor

Afgelopen weekend is een deel van de Gameliner crew aan de slag gegaan met de gesloten bèta van For Honor. De bijlen werden geslepen, de zwaarden gepoetst en de pijlen aangepunt. Het resultaat? Een fraai product, maar wel een met een aantal vereisten. In eerste instantie was ik er namelijk erg snel op uitgekeken, maar na wat verdieping kom ik toch tot een andere conclusie. Ben jij benieuwd naar de aankomende game van Ubisoft? Lees dan snel verder.

Kies een kant

For Honor draait om soldaten die zijn vergeten waarom ze nou eigenlijk met elkaar vechten. Je krijgt de keuze uit drie verschillende rassen. Je kunt gaan voor de Japanse samoerai (veruit mijn favoriet), de woeste Vikingen of de professionele ridders. Ieder ras heeft zijn kenmerken en ieder ras heeft ook weer drie unieke strijders. Tijdens het spelen ben je niet gebonden aan een bepaald ras, maar de keuze voor een factie heeft wel invloed op de Faction War. De drie verschillende soldaten binnen de rassen spelen daarbij totaal anders. Je hebt bijvoorbeeld allrounders, assassins en tanks.

Gedurende het spelen level je iedere krijger afzonderlijk op. Dit levelen heeft zo z'n voordelen. Na iedere strijd roof je bijvoorbeeld het slagveld leeg en kom je weleens leuke loot tegen. Deze loot verhoogt weer je verdediging, aanvalskracht en andere perks. Erg leuk en verzamelaars kunnen hier dan ook hun lol mee op. Ik voorzie echter één grote keerzijde aan het afzonderlijk levelen. Gedurende de bèta werd namelijk al snel duidelijk dat hogere levels garant staan voor een eenvoudige overwinning. Dat maakt op zich niet uit als de matchmaking goed zijn werk doet, maar dit verhoogt de drempel aanzienlijk om over te stappen naar een ander personage. Zo haalde ik erg veel plezier uit de samoerai die al ruim over level tien zat, maar ik wilde natuurlijk ook andere personages proberen. Dat betekent dat ik weer op level één begon en zo helemaal aan gort werd gemept door hogere levels. Daar valt dus zeker nog wel wat aan te tweaken.

Verandering en voortgang

For Honor ziet er zeer goed uit. De levels zijn goed ontworpen en bruisen van het leven. Daarbij veranderen de levels constant qua uiterlijk. Dit kan door andere weersomstandigheden zijn, of door een overwinning in de Faction War. Je kunt namelijk punten investeren op de Faction War-kaart. Op deze kaart strijden de drie rassen om grondgebied. Als bijvoorbeeld de samoerai het stuk grond van een bepaald level weet te behouden, krijgt het level een make-over en hangt de map vol met samoerai spullen. De faction war is opgedeeld in seizoenen, die weer opgedeeld zijn in rondes. Om de zoveel weken eindigt zo'n seizoen en wordt een winnende factie bekendgemaakt. Deze winsten moeten, volgens de game, permanente veranderingen toebrengen in de maps.

Helaas zaten er slechts een handjevol maps per modus in de bèta, maar de levels die we hebben gezien waren erg cool. In totaal zijn er drie modi (waarover later meer) en iedere modus heeft zijn eigen maps. Er zijn voordelen te behalen door bepaalde punten te bewaken, zoals hendels voor valdeuren, of een verraderlijk punt waar je een tegenspeler met de environment kunt killen, zoals spikes. Daarbij presteert de game grafisch gewoon erg goed. De personages zijn erg cool en veranderen ook qua uiterlijk met behulp van verschillende kledingstukken, maskers en pantseronderdelen.

Leuk voor even?

De Faction War-kaart is een groot onderdeel van For Honor. De kaart is eigenlijk te zien als de main hub. In deze hub kies je bijvoorbeeld ook één van de drie beschikbare modi om te spelen. Je hebt keuze uit 1 vs. 1, 2 vs. 2 en 4 vs. 4. Ikzelf heb het meeste plezier gehaald uit de 4 vs. 4-modus. Je kunt ervoor kiezen om tegen bots te vechten, of om het tegen echte spelers op te nemen. In 1 vs. 1 komt de beheersing van de personages het beste aan bod. Hier gaat het vooral om verdedigen en op het juiste moment aanvallen. Door goed op de stand van de tegenstanders hun wapen te letten, kun je zien aan welke kant je moet verdedigen. Door de rechterstick bijvoorbeeld naar links, rechts of boven te duwen verdedig je die respectievelijke zijde. 2 vs. 2 is nog overzichtelijk en vergt iets meer teamwork, maar in de 4 vs. 4-modus breekt de pleuris echter compleet uit. Er komen AI-bestuurde voetsoldaten in het veld en die zorgen voor flink wat chaos. In deze modus gaat het niet alleen om het verslaan van de tegenstander, maar vooral om het veroveren van de drie zones op de map, dit is te vergelijken met de populaire shootermodus Domination. Voor iedere zone krijg je per seconde één punt. Het doel is om zo snel mogelijk duizend punten binnen te harken waardoor de tegenstander in een sudden death terechtkomt. Dat betekent dat ze niet langer respawnen wanneer ze gedood zijn.

De game valt en staat echter bij jouw welwillendheid om te communiceren. 1 vs. 1 is nog wel leuk als je alleen speelt, maar 4 vs. 4 wordt al snel erg saai zonder vrienden. Het is dus belangrijk dat je een vriendenkring hebt die de game ook gaat spelen. Maar hoelang blijft die vriendenkring de game spelen? Het viel mij op dat ik de game eigenlijk al snel afschreef toen ik solo speelde, maar toen mijn mede-redactieleden mij vergezelde, haalde ik erg veel plezier uit For Honor. Hak dus niet alleen in For Honor, maar overtuig vrienden om een potje mee te doen. Ik beloof je, dit maakt de game zoveel leuker.

De bèta van For Honor heeft mij aangenaam verrast. In eerste instantie wist ik niet eens zoveel van de game af, maar nadat ik hem met vrienden heb gespeeld, ben ik in ieder geval overtuigd. De gameplay is lekker vloeiend en bijzonder diepgaand. Telkens ontdek je weer wat nieuws en dat blijft je overtuigen om toch nog even een potje door te spelen. Daarbij is het verzamelen van loot een erg leuke bezigheid. Ik ben echter bang dat For Honors fungehalte zonder vrienden compleet instort. Daarbij is de balans tussen nieuwe spelers en veteranen nog niet optimaal. Ik wil wel andere personages proberen, maar de drempel is te hoog als je tegenover hogere levels komt te staan. Toch ga ik de game zeker proberen, vooral als mijn online vrienden dat ook doen!