Preview: Tekken 7

Geplaatst: 10 oktober 2016 17:00

Afgelopen weekend heb ik weer mogen smullen op Firstlook. Niet alleen waren er een aantal toppertjes speelbaar, maar ik had ook nog eens een afspraak om één van mijn favoriete fighting games aller tijden te spelen. Ik heb het natuurlijk over Tekken en dan specifiek over Tekken 7. Hoewel de game voorlopig nog niet uitkomt, heb ik al aardig mogen proeven van wat er komen gaat. De nasmaak is goed te behappen en stiekem hunker ik naar meer. Nieuwsgierig geworden? Lees dan vooral verder!

Uitgebreid lekker

Bij aanvang van de afspraak had ik geen idee wat ik moest verwachten. Ik speel veel fighting games en had dan ook veel zin om Tekken 7 stevig aan de tand te voelen. Samen met Gameliner-collega Alex ben ik uitvoerig in de game gedoken. Tot mijn grote verrassing kreeg ik beschikking over lekker veel content. Zo zaten er meer dan genoeg personages in, welke ik vrijwel allemaal getest heb. Ik kan mededelen dat het roster compleet aanvoelt. Er ontbreken geen noemenswaardige personages en er zijn ook nog eens een aantal vechters bijgekomen. Ze hebben allemaal een nieuw design, waarvan ik de één beter geslaagd vind dan de ander. Na wat klooien kwam ik er echter ook nog eens achter dat de ouderwetse kostuums gewoon beschikbaar zijn, top!

De build die ik heb gespeeld zit nog in de Alpha. Ik had dan ook af en toe last van wat haperingen hier en daar, maar ik ben zeer onder de indruk van de kwaliteit. De game is oogstrelend mooi en dat is iets wat ik over bijvoorbeeld Street Fighter V niet kan zeggen. Daarbij is de gameplay zo lekker dat ik nog steeds hunker naar meer. De combo's vloeien rijkelijk met een beetje kunde en ook de speciale aanvallen zijn oud en vertrouwd. Gelukkig kan Alex wel tegen de kontschopperij die ik heb uitgedeeld. Dat komt niet omdat ik direct bij het oppakken van de controller goed ben, maar omdat de game lekker vertrouwd aanvoelt. Tekken 7 speelt gewoon nog altijd zoals Tekken altijd heeft gespeeld. De gameplay lijkt wel wat sneller, maar dat komt de game alleen maar ten goede.

Fighting game presentatie 2.0

Helaas heb ik nog geen geluid mogen waarnemen, maar de graphics zijn echt van topkwaliteit. Alles ademt en dan heb ik het niet alleen over de personages. De omgevingen zijn ruig, maar toch goed afgewerkt. Daarbij vecht je niet in een statische arena. Er is van alles gaande op de achtergrond en tussen de rondes door mept de winnaar de verliezer nog even naar een ander deel van de arena. Zeer tof want dat is eigenlijk iets dat je met je daadwerkelijke tegenstander ook wil doen. Het voelt dan ook extra lekker als dat gebeurt wanneer je een pot wint.

Na de crossover van Tekken en Street Fighter lijkt de strijdbijl tussen de twee partijen begraven. Alleen maar goed, want nu krijg je the best of both worlds. Zo heb ik bijvoorbeeld veel rondes met Akuma gespeeld. De demon uit Street Fighter vecht ook in Tekken 7 een robbertje mee en speelt in essentie heel anders dan de overige Tekken-personages. De combo's komen direct uit Street Fighter, alleen het tempo is nog altijd het tempo van Tekken. Akuma komt niet alleen terug in de versus/ arcade mode. Ik heb namelijk ook een voorproefje gekregen van de verhaalmodus en ook dat ziet er goed uit. Ik kreeg de keuze uit Heihachi Mishima en Akuma. De twee staren elkaar namelijk intens aan, vol moordlustige gevoelens. Ik ging uiteindelijk voor Akuma, wat overigens de moeilijkere keuze was, en kwam vervolgens glorieus als winnaar naar voren. Ook hier is de presentatie van hoog niveau. Tijdens het gevecht is er ruimte voor spektakel en net wanneer je die ouwe tegen de grond denkt te hebben, maakt hij een gigantische comeback die wordt weergegeven in een cutscene. Wellicht roep ik dit iets te vroeg, maar voor de singleplayers onder ons wordt dit een uitstekende modus.

Tekken 7 wordt voor de fighting game liefhebber een uitstekende titel. Er zitten veel nieuwe elementen in de game, maar tegelijkertijd voelt Tekken 7 erg vertrouwd. Qua presentatie zit de game uitstekend in elkaar en ook het vechten is van hoog niveau. Combo's vloeien rijkelijk en ieder personage is uniek. Nu was ik dit keer de winnende partij (sorry Alex), maar Alex stond ook te glunderen en dat is zeker een goed teken. Nu heb ik het over een vroege build, maar ik zie het niet snel misgaan. Alles klopt gewoon en na de teleurstelling van Street Fighter V voelt dit als een verademing. Het is wellicht te vroeg om te zeggen, maar Tekken 7 staat in ieder geval hoog op mijn 'die moet ik in de gaten houden'-lijstje.