Preview: Het gaat om de kleine dingetjes in NBA 2K17

Geplaatst: 29 augustus 2016 10:00
Aangepast: 20 mei 2018 14:22

Basketbal is een sport waar ik de basis goed van ken, maar daarmee houdt het ook wel op. Maarja, dat komt er van als je het zes jaar hebt gespeeld op de middelbare school. De standaard op de middelbare school is echter niets in vergelijking met de NBA-standaard. NBA 2K17 doet er dan ook alles aan om die hoge lat te bereiken en met de grote jongens mee te spelen. Dit doen ze niet alleen door de gameplay te verbeteren, maar ook door de ervaring nog levendiger te maken.

Lichten aan en spelen

Zoals ik net al zei, 2K is niet alleen bezig geweest met gameplay veranderingen en het verbeteren van het spelersrooster, maar ze zijn ook aan de slag gegaan met de omgeving en de sfeer in NBA 2K17. Zo zijn de tenues van de spelers levendiger met kleuren die nog dichterbij de werkelijke kleuren komen. Ook is in ieder stadion de belichting aangepast, zodat het nog meer lijkt alsof je werkelijk in die arena aan het spelen bent.

Geen elke speler is beter of slechter dan de ander. Het maakt niet uit wat de stats daarover zeggen. Elke speler wordt op een gegeven moment moe en gaat slechter spelen, dankzij het fatigue systeem. Een speler die besluit de basketballers regelmatig te vervangen op het veld, zal het beter doen dan de speler die alleen zijn beste basketballers gebruikt. Dus kies meerdere basketballers om mee te spelen en meester hun speelstijl.

Tijdens schoten op de basket, kan je zelf de kracht en hoek van het schot kiezen. Natuurlijk is het wel zoals in de echte wereld en kunnen schoten rebounden. De rebounding en diens physics zijn verbeterd. Ook is er meer weerstand op de rebounds. Daarnaast is ook de communicatie verbeterd waardoor de spelers op het veld beter op elkaar reageren, en je teamgenoten elkaar helpen in de verdediging.

Niet alleen voor gamers

Dit is de eerste keer dat NBA 2K17 de volledige Euroleague in de game heeft gestopt. 25 teams, waarvan zestien EuroLeague teams, vanuit heel Europa zijn nu te gebruiken om mee te spelen. En dat is nog niet eens het mooiste, dit jaar zijn het de teams van het opkomende seizoen die in de game zitten. Europese Basketbal-fans kunnen nu dus spelen met hun favoriete teams.

Het was al bekend dat Paul George op de cover van de normale versie staat. Paul George is een bekende speler van de Pacers. Hij is ook nog eens de beste NBA-speler, althans volgens 2K dan. Dit jaar staat Kobe Bryant op de box art van de Gold Editions. De Gold Editions zitten weer vol met extra spullen, zoals het Amerikaanse Dreamteam en andere virtuele spullen. Spanje en Italië krijgen een exclusieve cover met een Spaanse en Italiaanse speler.

NBA 2K17 gaat voor verbeteringen van de kleine dingen in de game. Hierdoor gaat NBA 2K17 wederom realistischer zijn dan de voorgangers. Het zijn vaak de kleine dingetjes die de ervaring verrijken. 2K wenst de speler een echte game te geven waarin het voelt alsof je werkelijk aanwezig bent in de stadions van Amerika en een basketbal-game aan het volgen bent. Volgens mij gaan ze daarin slagen. Natuurlijk zitten er dingen in waar ik een beetje over twijfel, meer calls voor rebounding neemt namelijk wel tijd in de slag. Daarbij is de verschillende belichting in alle arena's wel iets waar je weer aan moet wennen. Het liefst ben je gewoon bezig met spelen. Maar misschien vallen die aanpassingen wel mee.

NBA 2K17 komt uit op 20 september voor de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.