Preview: Terug naar de kern in WWE 2K17

Geplaatst: 26 augustus 2016 17:00
Aangepast: 20 mei 2018 14:23

We zijn alweer toe aan het zoveelste WWE 2K-deel. Sinds 2013 staat 2K aan het hoofd van de WWE-games, iets wat een groot pluspunt is gebleken. De games zijn massaal verkocht, zelfs toen de personages nog wat minder realistisch waren. Tijdens de gamescom mocht ik aan de slag met WWE 2K17, iets waar ik heel erg veel zin in had. Ik heb niet alleen een zwak voor Dwayne 'The Rock' Johnson (nee, hij is niet alleen maar een acteur), maar ook The Undertaker, Shawn Michaels, en Triple H zijn entertainers waar ik met veel waardering naar kijk. Echter, het worstelen zélf - scripted of niet - is iets wat ik de afgelopen tijd heb verafschuwd. Vooral door de komst van WWE NXT, het opleidingsprogramma, komen er steeds meer nieuwelingen de ring in stappen. Dit is in principe een goede ontwikkeling, maar de tijd van de échte grote jongens lijkt hiermee definitief voorbij.

Who's first?

De bad guys en hun fantastische uitbarstingen waren voor mij dé reden om WWE op de voet te volgen. Vlak voor de gamescom kwam er extra leuk nieuws binnen op de redactie: niemand minder dan Bill Goldberg, één van deze immens populaire bad guys, gaat zijn opwachting maken tijdens de beurs! Fantastisch nieuws voor de fans, maar ik wist van tevoren al dat een glimp opvangen van deze worstel-held een zware opgave ging worden. Tijdens de korte 2K-presentatie werd er wel nadruk gelegd op zijn komst én op zijn carrière, maar gelukkig ging het ook over de game zelf. Daar gaat het natuurlijk om!

Er werd - helaas - weinig nieuws gedeeld. Het ging vooral over 'core wrestling', iets wat uitgelegd kan worden als het terugkeren naar de kern van de sport. De verschillende video's en afbeeldingen lieten zien dat de personages erg realistisch zijn nagemaakt. Hiervan ben ik erg onder de indruk. Zelfs de aparte loopjes en tics zijn duidelijk zichtbaar. Er zijn zelfs video's getoond van Brock Lesnar en zijn manager Paul Heyman! Ze lieten aan ons, de gamescom-bezoeker, even weten dat Brock ons mee gaat nemen naar Suplex City en dat we de game echt moeten aanschaffen. Ook Goldberg had een speciale video met de aankondiging dat hij die middag in Keulen aanwezig ging zijn. Leuk initiatief van 2K om deze superstars daarvoor te gebruiken.

Er is tevens gameplay getoond van verschillende matches. Zo is het in deze editie mogelijk om achter de schermen te vechten of in het publiek elkaar in de haren te vliegen. Dit maakt de game een stuk realistischer, want tijdens de echte shows komen dit soort 'spontane' gevechten best veel voor. Ook is het een en ander uitgelegd over de modus 'MyCareer'. Voorgaande delen hebben deze feature ook, maar voor WWE 2K17 is er een speciale 'Creation Suite' toegevoegd. Hier is het mogelijk om zelf arena's en worstelaars te creëren. Tevens kan je een eigen opkomstvideo maken. Deze video's zijn enorm belangrijk voor de worstelaars, dus het is extra leuk deze intro's zelf te mogen samenstellen. Een andere interessante extra is de introductie van WWE 2K17 NXT Edition. Zoals al eerder verteld, is dit een apart programma voor nieuwe worstelaars. De shows worden extreem goed bekeken in de Verenigde Staten, dus het is zeker niet gek dat de worstelfederatie met een speciale editie komt.

Ambrose vs. Rollins

Eindelijk mocht ik dan daadwerkelijk een controller vasthouden en de game uitproberen! De demo gaf de gamer de keuze tussen vier verschillende worstelaars, waaronder Seth Rollins en Dean Ambrose. Het leek me leuk om deze twee ex-leden van The Shield tegenover elkaar te zetten. De entrees zijn uitgebreid en zeer realistisch, dus ik wilde deze intro's ook helemaal afkijken. In eerdere delen wilde ik deze trage, irritante filmpjes nog weleens overslaan.

Vervolgens ga je met elkaar aan de slag. De tegenstander werd door de computer bestuurd en stond niet al te moeilijk ingesteld, ik kon dus aardig wat moves uitproberen. De ring en de omstanders zijn van zeer hoge kwaliteit. Het publiek reageert ook daadwerkelijk op bepaalde moves. Als worstelaar is het ook mogelijk om het publiek op te zwepen, ook hier reageerden de poppetjes meteen op. Dit maakt de game zeer interactief, want je wil proberen het publiek aan jouw kant te krijgen.

Toch kwam ik een aantal struikelblokken tegen. In voorgaande delen was ik al nooit zo goed in aanvallen, dus ik had de hoop dat deze game wat beter reageert op de controller. Ik moet zeggen dat de game vloeiende bewegingen heeft, maar toch ging het af en toe een beetje mis qua moves. Het blijft natuurlijk een 2K-game, dus de besturing en reactiesnelheid blijft in principe redelijk hetzelfde, maar mijn worstelaar deed soms totaal iets anders dan wat ik eigenlijk in gedachte had. Hierdoor werd het spelen best irritant. Ik vond het daarom niet heel erg dat we maar een paar minuten de tijd hadden. Toch had ik nog wat meer van de game willen zien, bijvoorbeeld de carrière-modus of de Creation Suite. Ik vind het persoonlijk ook heel vreemd dat Goldberg niet in de demo is verwerkt. Dit zou wel logisch zijn geweest, vooral omdat deze grootheid persoonlijk langskwam op de gamescom.

Voorlopig oordeel

Met WWE 2K17 kunnen worstelfans weer aan de slag met hun favoriete worstelaars. Vooral de graphics zijn enorm verbeterd ten opzichte van vorige delen, iets wat voor mij een groot pluspunt is. De kleding beweegt goed mee met de bewegingen, net zoals de haren en de belichting. De mogelijkheid tot backstage-gevechten is een erg leuke toevoeging, net zoals het reagerende publiek. De game is eigenlijk een soort televisieserie, gebaseerd op de echte Raw- en Smackdown-shows. Je kunt daadwerkelijk mensen tegenkomen die een nieuwe verhaallijn openen, waardoor je je weer verder kunt ontwikkelen in de WWE Universe. De speciale NXT Edition is, ondanks de forse prijs van 99,99 euro, een mooie toevoeging voor de vele (jonge) fans van WWE. Al met al is de game een flinke verbetering qua inhoud én uitstraling. Just bring it!

WWE 2K17 verschijnt 11 oktober voor de Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, en PlayStation 4. De pc-versie volgt later.

Packshot WWE 2K17

-