Preview: Final Fantasy XV is royaal goed

Geplaatst: 24 augustus 2016 17:00
Aangepast: 20 mei 2018 14:40

De wondere wereld van Final Fantasy bestaat al sinds 1987 en heeft veel harten veroverd in de tussentijd. Sinds de eerst Final Fantasy uitkwam, als een laatste poging om overeind te blijven, zijn we nu aanbeland bij Final Fantasy XV, het officiële vijftiende deel binnen de serie. Hier wordt groot voor uitgepakt met een Anime-serie en een CGI-film, met in de hoofdrollen Sean Bean en Aaron Paul. De Anime-serie is al even in omloop en de film verschijnt pas op 30 september. De game zelf was echter al te spelen op de gamescom. Hoe ver kan je komen in dertig minuten?

Koning Regis en Prins Noctis

In plaats van de wereld te moeten redden, beginnen we in het paleis van koninkrijk Lucis. Dit koninkrijk is de laatste dat nog in bezit is van een magisch kristal en daar is al heel wat ophef over geweest. Buurland Nilfheim wilde het ook wel hebben en heeft om deze reden een koude oorlog gestart. Desondanks zijn er gesprekken voor vrede gekomen en zijn er verdragen gesloten. In het paleis ontmoeten we de hoofdrolspelers van Final Fantasy XV. Prins Noctis staat op het punt om te vertrekken naar Niflheim voor zijn aanstaande huwelijk met Lady Lunafreya van Tenebrae.

Noctis en zijn drie vrienden: Gladiolus, Ignis en Promto komen erachter dat de meest snelle manier van reizen door een woestijn, niet met de auto is. Ze hebben namelijk autopech en moeten de auto duwen naar het dichtstbijzijnde tankstation met een garage. Daar aangekomen krijgen ze een standje van de garagehouder voor het kapot maken van de auto. Hier begint het verhaal pas echt.

Wel zorgen voor de burgers, Noctis

Het verhaal begint eigenlijk redelijk simpel, je hebt weinig geld nadat de reparaties duurder blijken te zijn dan gedacht. Het is dus noodzaak om wat geld verdienen. Je wordt eropuit gestuurd om wat nestjes met ongedierte op te ruimen. Nu gaan we eindelijk vechten. Noctis is het enige personage dat je kunt besturen, maar hij kan verschillende soorten wapens gebruiken waardoor je de speelstijl kan aanpassen naar het moment. De eerste gevechten dienen voornamelijk als tutorial. Zo leer je hoe je moet aanvallen, blocken en counteren. Ook leer je hoe je Noctis' signature warp moet gebruiken. Aan het eind van ieder gevecht krijg je te zien hoe goed je het hebt gedaan op basis van drie punten: Stealth, Defense en Attack. Ik doe het goed met aanvallen, alleen de andere twee puntjes vereisen nog wat training.

Final Fantasy XV gebruikt het zogeheten Ascension system. Het lijkt een beetje op de Sphere Grid van Final Fantasy X. In het Ascension systeem gebruik je Ability Points om Abilities te kopen. AP verkrijg je door te vechten of door Sidequests te voltooien. Ieder van de vier karakters die hierboven genoemd zijn, hebben hun eigen skill tree en unieke skills. Ignis is bijvoorbeeld een uitstekende kok.

Ik kon slechts dertig minuten spelen voordat mij is verzocht om de game achter te laten. Ik had niet eens door dat er al zoveel tijd was verstreken. Er was nog zoveel te doen in een quest, ik had pas net door dat je ook elementen uit de grond kon halen met Noctis. Het kamp was opgeslagen en ik zag dat de experience die ik had vergaard werd opgeteld en toen was het klaar. Oppakken en wegwezen. De rij die voor Final Fantasy stond was enorm en naar mijn mening zeker waard. Dit is een game waar ik helemaal in opgezogen kan worden en waarbij ik niet stop met spelen. Als dertig minuten dit met een mens doen, dan sta ik te popelen om de game voor het echt te gaan spelen.

Final Fantasy XV komt uit op 29 november 2016 voor de PlayStation 4 en Xbox One.

Packshot Final Fantasy XV

Final Fantasy