Preview: Final Fantasy XV

Geplaatst: 12 augustus 2016 10:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Ik beweer altijd dat ik niet de grootste Final Fantasy-fan ben, maar stiekem heb ik al flink wat deeltjes af kunnen strepen van mijn lijstje. Zo heb ik alle fantastische klassiekers kunnen spelen en ben ik in de duizelingwekkende verhalen van Lightning en consorten gedoken. Hoewel Square Enix eigenlijk constant hetzelfde kunstje weet te flikken, begint de koek langzamerhand op te raken. Daarom ben ik ook aangenaam verrast door Final Fantasy XV, maar kamp ik wel met een onrustwekkend onderbuikgevoel. Waarom ik dat gevoel heb, kan je natuurlijk op slechts één plaats lezen. Waar? Hieronder natuurlijk!

Een game voor de nachtuilen

Dat Final Fantasy bestaat uit een barrage van verhalende content komt bij waarschijnlijk niemand als nieuws over. Zo heeft ook dit deel weer een uitgebreid verhaal. Dit verhaal beleef je vanuit het perspectief van Noctis, de hoofdrolspeler. Noctis is een jonge knaap die aan het 'roadtrippen' is met zijn drie maatjes. Want ja, dat is een groot ding dat één van de nieuwe speerpunten is binnen de franchise. Noctis heeft namelijk een auto tot zijn beschikking en heeft de hele wereld aan zijn voeten. Waar eerdere Final Fantasy-delen je nog enigszins probeerde te sturen over een vast pad, doet dit deel dat absoluut niet. Je hebt het recht om te gaan en staan waar je wil.

Dat je de hele wereld aan je voeten hebt, betekent ook dat er meer mogelijkheden zijn om een solide verhaal neer te zetten. Waar eerdere Final Fantasy's het verhaal aan je voerde (tot je er kots en kots misselijk van werd), weet deeltje vijftien het wat mysterieuzer te houden. Ja, de story missions vertellen voldoende, maar als je alles wil weten moet je toch echt op verkenning uitgaan. Er is namelijk genoeg te vinden en dit geeft alles net wat meer body. De omgevingen hebben er altijd mooi uitgezien, maar dit keer loont het alleen maar extra om net dat ene hoekje te verkennen.

Mix and match

Final Fantasy XV moet een game worden voor zowel nieuwe- als oude spelers. Dat betekent dat het vechtsysteem flink op de schop wordt genomen en aanzienlijk simpeler wordt gemaakt. Niet per se een slecht puntje, maar wel een waar we voor moeten oppassen. De button layout is redelijk simplistisch. Er is één knop voor het aanvallen, één om te ontwijken/verdedigen en één om te 'warpen'. Hoofdrolspeler Noctis kan namelijk flitsen van de ene plek naar de andere. Een toffe mechanic waardoor je tactische voordelen kan creëren. Zo kan je alle kanten op warpen en vijanden van boven, onder of achter aanvallen.

Nog een nieuwe, en naar mijn mening toffe, toevoeging komt in de vorm van het samenstellen van spreuken. Natuurlijk zijn de standaard vuur, ijs en luchtspreuken weer aanwezig. Dit keer is het echter ook mogelijk om voorwerpen toe te voegen aan bepaalde spells. Zo kan je een spreuk krachtiger maken of helende effecten toekennen. Ook vind ik Noctis' manier van aanvallen erg tof. Gedurende het button bashen is het namelijk mogelijk om verschillende wapens te verwerken in de combo. Zo kan je een aanval beginnen met een greatsword en snel wat dolksteekjes tussendoor gooien.

Buurman en buurman-praktijken

Tijdens diverse presentaties heb ik al menigmaal mogen lezen/horen dat de A.I. van je buddy's van een ongekend niveau gaat zijn. Ze passen zich op basis van jouw speelstijl aan en kunnen werkelijk niets verkeerd doen. Toch heb ik al meerdere video's gezien waar de A.I. niet helemaal top is. Daarom vertrouw ik niet al te veel op de A.I. en ben ik enigszins blij dat de game wat simpeler is. De gevechten zijn allemaal real time. Je kunt dus onbeperkt aanvallen zonder te wachten. Vijanden kunnen dat echter ook. Al te veel ruimte voor gestuntel is er dus niet.

De game ziet er vingerlikkend lekker uit. Alles oogt scherp en de wereld is lekker groot. Iets wat Final Fantasy nooit echt is geweest. Daarom ben ik bang dat het oog groter is dan het interne geheugen. Ik zou het een zeer knappe prestatie vinden als de game op een constante framerate draait. Met de vele vijanden, teamgenoten en pracht en praal lijkt dat me echter sterk en verwacht ik regelmatige framedrops. Zeker van mijn zaak ben ik echter niet, laten we dus hopen dat ik ongelijk heb.

Voorlopig oordeel

Het stuivertje kan twee kanten opvallen bij Final Fantasy XV. Aan de ene kant vind ik de nieuwe toevoegingen erg tof en heb ik gewoon wel weer zin in een nieuw deel. Aan de andere kant vrees ik voor de technische valkuilen. Dankzij de open wereld en het ietwat in mysterie gesluierde verhaal ben ik om. Kijk me echter niet vreemd aan wanneer blijkt dat ik gelijk heb. Desalniettemin ben ik er van overtuigd dat, vooral, nieuwe gamers zich zeer gaan vermaken met deze titel. Of de hardcore Final Fantasy-fan gepleased wordt, weet ik echt niet. Lang wachten hoeft gelukkig niet, de game ligt namelijk binnenkort in de winkels.

Final Fantasy XV verschijnt 30 september op de PlayStation 4 en Xbox One.

Rudy Wijnberg Head of Media

Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

Lees meer