Preview: Resident Evil 7

Geplaatst: 9 augustus 2016 10:00

Geheel toevallig heb ik onlangs Resident Evil 3: Nemesis op de kop getikt voor de PlayStation 3. Even terug naar de goede oude tijd. De uitspraak 'Vroeger was alles beter' klopt niet altijd, maar in het geval van de Resident Evil-franchise wel. Capcom heeft veel rotzooi van de Resident Evil-fans over zich heen gekregen. Niet onterecht! Resident Evil 4 was episch en bracht vernieuwing, maar vanaf deel 5 ging het de verkeerde kant op. Hoewel ik Resident Evil 5 in co-op grijs gespeeld heb, was er van echte horror geen sprake. De chaos zorgde voor het zenuwachtige rondrennen. Spannend? Zeker, maar het werd al meer actiegericht. Voor mij kwam met Resident Evil 6 de dolk des doods. Het mes werd keihard in de franchise geramd en het werd een soort Call of Evil: Modern Survival. De focus van het zesde deel ligt extreem op de actie. Het gevoel van survival-horror is helemaal weg. Vervolgens wist Resident Evil Revelations de vieze nasmaak amper weg te spoelen. Alle hoop op een frisse wind is gevestigd op Resident Evil 7. Wordt het zevende deel de terugkeer van de franchise?

Een duistere familie

Inmiddels heb ik de demo van Resident Evil 7 kapot gespeeld. Alle bekende eindes heb ik beleefd en het huis waarin de demo zich afspeelt ken ik op mijn duimpje. Het verhaal is eigenlijk heel simpel. Je begint te spelen met een onbekend personage dat wakker wordt in een griezelig landhuis. Je doel is om te ontsnappen. Tijdens je speurtocht vindt je allerlei hints omtrent de geschiedenis van het huis en de eigenaars. Uiteindelijk stuit je op een videoband die je kunt bekijken. Op deze manier switcht de demo naar een ander hoofdpersonage, cameraman Clancy Javis, waarmee je verder speelt. Samen met Andre de producer en host Pete filmt Clancy een verhaal over het huis voor een paranormale show. Al snel wordt duidelijk dat het huis toebehoort aan de familie Baker. Kennelijk is deze familie niet vies van vreemden toelaten tot de familie, maar niet op de manier waar je op had gehoopt. Laten we zeggen dat zij niet gezellig met jou aan tafel gezelschapsspelletjes willen spelen.

De demo oogt grafisch prima en bevat leuke details. Je kunt kranen aanzetten, een koelkast of magnetron openen en een deksel van een pan halen. Dit soort interactieve elementen zijn altijd leuk. Ook wist de muziek mij meteen te pakken. Heerlijk griezelig, gecombineerd met vreemde geluiden. Absoluut een sterk ingrediënt van de demo.

Klassieke horror

Capcom heeft wel vaker geroepen met de Resident Evil-franchise terug te gaan naar de klassieke survival-horror. Maar steeds stellen zij teleur. Gelukkig doet de demo van Resident Evil 7 alvast meteen één ding goed: het brengt pure angst. Met elementen als een donker huis, vreemde geluiden en angstaanjagende verschijningen brengt het klassieke elementen terug. Wat verder direct opvalt is de first-person perspectief en dit is nieuw in de franchise. Tevens is het een gewaagde keus. Het perspectief draagt meer bij aan de spanning, krijg je hierdoor niet het Resident Evil-gevoel. Ja, oké, een klassieke 'the fuse is missing'-moment biedt herkenning, maar het algehele gevoel ontbreekt.

Als je de demo op zichzelf bekijkt, heeft het meer weg van Outlast dan van Resident Evil. De horror werkt goed, maar ik heb mijn vraagtekens bij de doorvertaling naar de volledige game. Capcom heeft al onthuld dat Resident Evil 7 andere personages bevat en de gameplay een stuk uitgebreider is. Wat dat betreft fungeert de demo meer als een portfolio om de nieuwe richting van de franchise aan te geven. Dus is het nog gissen of de volledige game een 'geesten'-horror wordt of dat we (ook) zombies en andere gemuteerde gedrochten gaan zien. Wel is bekend dat je in het zevende deel niet, zoals in Outlast, alleen kunt vluchten. Het spel bevat de nodige wapens waarmee je jezelf kunt verdedigen. In de demo kun je al een bijl vinden om mee rond te zwaaien. Verder passeren een aantal klassieke puzzels de reveu, die nog een klein beetje dat Resident Evil-gevoel geven.

Dat Capcom met Resident Evil 7 een andere kant op willen, is al bekend. Maar dat zij zover de andere kant op gegaan zijn, had ik echter niet verwacht. Opeens is Resident Evil 7 in first-person en lijkt het meer een geesten-horrorgame dan een Resident Evil-game. Gelukkig maakte Capcom bekend dat de volledige game niet alleen om geesten draait. Ook bevat het spel enkele klassieke Resident Evil-elementen zoals de bekende Green Herbs. Het is nu nog lastig te zeggen wat wij exact kunnen verwachten in januari 2017. Wel is zeker dat de sfeer alvast lekker griezelig is. En dat is al een stap vooruit!

Resident Evil is vanaf 27 januari 2017 verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One

Packshot Resident Evil 7: Biohazard

Resident Evil