Preview: FIFA 17

Het EK voetbal 2016 ligt inmiddels achter ons en onze eigen Eredivisie gaat bijna van start. Ook begint volgende maand het digitale voetbalseizoen. Natuurlijk is naast PES ook FIFA van de partij. FIFA 17 belooft grote veranderingen door te voeren zoals een nieuwe engine en een verhaalmodus.

Frostbite in actie

FIFA 17 was nog niet aangekondigd of de geruchten vlogen al voorbij. Eén van de interessantste geruchten was het gebruik van de Frostbite Engine. Inderdaad, Battlefield en diverse andere games van Electronic Arts draaien er ook op. Het gerucht blijkt te kloppen! Het team van EA Sports werkt al enkele jaren aan een overstap van engine. Grafisch zag FIFA er altijd al goed uit, alhoewel de spelersgezichten toe zijn aan een upgrade. De vergelijking met robots of zombies wordt regelmatig gemaakt. De eerste beelden van FIFA 17 laten zien dat dit eindelijk op de schop gaat. Er is behoorlijk wat verschil tussen de gezichten van FIFA 16 en het nieuwste deel. De huid van de spelers oogt een stuk realistischer, omdat het er niet meer als plastic uitziet.

Naast verbeterde spelersgezichten heeft EA Sports besloten om de gezichten van de managers van de Premier League in te scannen. Hierdoor staan straks Jose Mourinho, Arsene Wenger en Pep Guardiola langs de lijn aanwijzingen te geven wat bijdraagt aan de sfeer en het realisme. Niet alleen de gezichten krijgen een grafische make-over, maar ook de stadions. Deze velden voelen nog indrukwekkender aan, mede dankzij de verbeterde lichteffecten. Daarnaast zijn de grote stadions uitgebreid waardoor je nu ook beelden ziet uit de spelerstunnel en kleedkamers. Net als voorgaande jaren bevat FIFA 17 weer tientallen stadions zoals Estadio Santiago Bernabéu en de Allianz Arena.

Active Intelligence System

Wat betreft gameplay zijn er de nodige aanpassingen gedaan. Vooral op het aanvallend gebied. In FIFA 16 voelde het aanvallen vaak traag aan en was er een gebrek aan creativiteit. Door het nieuwe Active Intelligence System zien spelers tijdens een aanval waar de ruimte ligt. Hierdoor kunnen zij zich beter aanbieden en tevens zijn hun looplijnen een stuk beter. Aanvallers kunnen ballen makkelijker naar de grond koppen waardoor het een stuk lastiger wordt voor de verdedigers en keepers. Een andere grote verbetering is het fysieke spel. Botsingen zien er realistischer uit en je kunt het lichaam van een speler in de strijd gooien om meer ruimte en momentum te creëren.

Strafschop op de schop

Dode spelsituaties zoals hoekschoppen, vrij trappen en strafschoppen zijn veranderd voor meer controle. Het is mogelijk om de speler rechts of links van de bal te positioneren of er recht voor. Dit zorgt niet alleen voor meer onvoorspelbaarheid, maar ook de mogelijkheid de bal met een curve af te trappen. Waar je voorheen bij vrije trappen moest mikken door de camera te draaien, zie je in FIFA 17 een indicator. Als je eenmaal de kracht van het schot bepaald hebt, kun je direct wisselen naar een aanvaller en snel naar de bal rennen. De introductie van een indicator zorgt voor meer controle, maar hopelijk maakt dit systeem de vrije trappen en hoekschoppen niet te makkelijk. Tot slot is het straks mogelijk om tijdens het inworpen een aantal meter langs de lijn te smokkelen en tijdens het gooien een schijnbeweging te maken.

The Journey

Uiteraard zit FIFA 17 boordevol met offline- en online-modi waaronder het zeer populaire FIFA Ultimate Team en het vorig jaar geïntroduceerde FUT Draft. Nieuw is The Journey waarin je in de huid kruipt van de zeventienjarige Alex Hunter. In The Journey kies je één van de twintig Premier League-clubs en probeer je door te breken. In The Journey bestuur je dus één speler, iets wat niet nieuw is voor FIFA. Echter bevat deze modus een compleet verhaal met cutscenes en zelfs RPG-elementen. Zo kom je af en toe in gesprek met de trainer of andere spelers en kun je zelf bepalen hoe je antwoordt. Wat doe je als je slecht gespeeld hebt en wordt afgebrand door de trainer? Zwijg je, geef je hem gelijk of ga je er fel tegenin? Uiteraard moet er ook met de pers worden gepraat en wederom is er genoeg keuzevrijheid. Geef je een standaard en nietszeggend perspraatje of kom je net als Tom Beugelsdijk van Ado Den Haag met een origineler antwoordt zoals RUSTIG!

Het kiezen van jouw antwoord is natuurlijk een leuk idee, maar het gaat om de uitwerking. De vraag is of de keuzes die jij maakt een enorme impact hebben. Of dat het op hetzelfde neerkomt, maar met alleen een andere cutscene als resultaat. De toevoeging van The Journey spreekt mij in ieder geval aan. Normaal spendeer ik de meeste uren in de online modi, maar het nieuwe verhaal zorgt er misschien voor dat ik ook de nodige uren in de singleplayer ga stoppen.

FIFA voert dit jaar een aantal grote veranderingen door, met name door de engine en de modus The Journey. Op het gebied van gameplay zijn er vooral in aanvallend opzicht vernieuwingen. De vernieuwde dode spelsituaties, betere looplijnen en fysieker spel moeten zorgen voor meer aanwezigheid van het tempo en de fun in vergelijking met FIFA 16. De nieuwe engine zorgt in ieder geval voor een grafische boost waarvan vooral de spelersgezichten profiteren. FIFA 17 lijkt in ieder geval weer een zeer compleet pakket te worden voor alle voetballiefhebbers.

FIFA 17 is vanaf 29 september verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One en Xbox 360.

Packshot FIFA 17

FIFA