Preview: God of War IV

Geplaatst: 14 juli 2016 17:00

Tijdens de E3 van afgelopen juni kwam Sony Interactive Entertainment met beelden van de nieuwe God of War op de proppen. Mijn mond viel open. Met grote ogen keek ik toe. Is dit de bekende Kratos? In de video is geen nadruk gelegd op de bloederige talenten van Kratos, maar op de relatie tussen vader en zoon. Als een wervelstorm raasden vragen door mij heen. Wie is de moeder? Is Kratos de biologische vader? Zijn er Noorse Goden? Zien we Loki en Thor terug? Wanneer komt dit spel uit?! Op de laatste vraag is voorlopig nog geen antwoord, maar gelukkig is er al enige informatie bekend. Tijd om het voor jullie samen te vatten.

Loofbomen uit de Noorse mythologie of zonnebaden in Egypte

Samen met Kratos hebben wij inmiddels kennisgemaakt met diverse Griekse Goden. We ontmoetten bijvoorbeeld Ares, Zeus en Morpheus. De nieuwe God of War-titel slaat echter een andere weg in. Blijkbaar werd er door het team van Sony getwijfeld tussen de Egyptische en Noorse mythologie. De Egyptische mythologie is zonder twijfel een interessante overweging dankzij de vele Goden en rijke cultuur. Echter wilde Sony de nadruk leggen op Kratos en zijn (emotionele) ontwikkeling. Het gevaar van de pracht en praal van Eygpte is slechts één van de vele afleidingen. De gekozen mythologie dient ter ondersteuning van het verhaal en moet niet de leidraad zijn. Om dit te voorkomen is gekozen voor de Noorse mythologie in de tijd waarin de Noorse Goden onze wereld bewandelden. Je komt dus geen Vikingen tegen. Gelukkig staan voldoende Goden en mythologische schepsels je op te wachten. Het is en blijft nu eenmaal een titel uit de God of War-franchise.

Meer diepgang en emotionele ontwikkeling

God of War IV, bij gebrek aan een betere benaming, belooft ons te verrassen met nieuwe perspectieven op diverse niveaus. Een van deze niveaus is het verhaal. Het spel speelt zich een aantal jaar na de gebeurtenissen van God of War III af. De wraakzuchtige Kratos is met het bloed van vele vijanden aan zijn handen reeds voorzien van een belastende geschiedenis. Nu ontfermt onze antiheld zich over een jonge jongen, zijn zoon. In hoeverre is hij daartoe in staat? Wat voor invloed heeft zijn verleden op (toekomstige) beslissingen? Leren wij een zorgzame kant van hem kennen of begaat hij een fout en keert de oude Kratos terug? Er is nog weinig over het verhaal bekend, maar ik vind het een interessante wending.

Volgens Cory Balrog, creatieve director van Sony Santa Monica, is het tijd voor een verandering en is deze ontwikkeling precies waar wij, de gamers, behoefte aan hebben. Het gedachteloos rammen op knoppen maakt plaats voor een verhaal met diepgang. In God of War IV krijgen wij antwoord op de vraag hoe Kratos met deze ontwikkeling omgaat. Kan hij zijn woede in toom houden en niet direct overgaan tot geweld? Is het monster in hem getemd? Kan Kratos, ondanks een geschiedenis van bloederige keuzes, voor de verandering eens een juiste beslissing maken? De belangrijkste vraag is echter, waarom? Waarom kiest Kratos hiervoor? Dit uitgangspunt belooft een complete tegenstelling te zijn ten opzichte van eerdere titels. Balrog vergelijkt het met de sprong van Resident Evil 3 naar Resident Evil 4. Helaas heb ik beide spellen niet gespeeld en laat het oordelen aan jullie over.

Ondanks een dosis emotie toch middenin de actie

Naast het verhaal is ook de gameplay van God of War IV stevig aangepakt. Er is destijds zelfs besloten om met een schone lei te beginnen. De bekende quick-time events vind je terug, maar zijn desondanks niet te vergelijken met de vorige titels. Helaas zijn verdere details vooralsnog niet gedeeld. Verder zit je dankzij nieuwe camerahoeken en mechanismen midden in de actie. Als je even geen zin hebt in uitdagende gevechten of het gezeur van je zoon zat bent, kun je tot op zekere hoogte de Noorse bossen verkennen. God of War IV bevat geen open wereld, maar er is dus enige vrijheid. Een beetje zoals The Last Guardian het aanpakt en een uitgangspunt waarin ik mij prima kan vinden.

Daarnaast bevat God of War IV diverse RPG-elementen. Tijdens de reis met je zoon naar een onbekende bestemming verdien je skill points waarmee je nieuwe vaardigheden kunt ontgrendelen. Wellicht zijn er diverse aanvallen om de strategie van Kratos enigszins naar eigen hand te zetten. Ook heb je de kans om het één en ander in elkaar te knutselen. Aangezien de dubbele zwaarden weg zijn, kun je wellicht nieuwe wapens maken. Misschien is er zelfs ruimte voor een stijlvol jasje. Tot slot zorgt ook de zoon van Kratos voor een frisse dosis vernieuwing. Ondanks dat Kratos het hoofdpersonage is, speel je diverse stukken als zijn zoon. Je kunt er van uitgaan dat zijn zoon een eigen stijl van vechten heeft. Misschien een pijl en boog?

Mijn interesse is in ieder geval gewekt. De veranderingen en beloftes klinken goed, maar tegelijkertijd ben ik een beetje huiverig. In hoeverre is God of War IV een waardige opvolger? Zien we voldoende van de Noorse mythologie terug? Ik ben voorstander van een personage die zichtbaar groeit, maar dit mag niet ten koste gaan van de epische gevechten waar God of War bekend om staat. Heel veel vragen en vooralsnog weinig antwoorden. We moeten wachten. Niet alleen op de officiële titel, maar ook op de releasedatum. Volgens geruchten verschijnt God of War IV pas in 2018. Tot het zover is, vind je natuurlijk het laatste nieuws op Gameliner.

God of War IV verschijnt exclusief op de PlayStation 4. Een releasedatum is vooralsnog onbekend.