Preview: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Geplaatst: 4 juli 2016 10:00

Al sinds de eerste gameplaybeelden van The Legend of Zelda: Breath of the Wild is er een ware hype ontstaan rondom deze game, zeker binnen onze redactie. Het feit dat je eindelijk vrij bent om te doen wat je wil, is iets dat nog niet eerder in The Legend of Zelda-reeks is voorgekomen. Met The Legend of Zelda: Breath of the Wild slaat Nintendo een compleet nieuwe weg in met de serie. De game moet de fans van het eerste uur, maar ook zeker nieuwe fans bekoren. Wij zijn afgelopen week door Nintendo uitgenodigd om met twee verschillende demo's aan de slag te gaan op de Wii U. Als groot Zelda-fan is mijn hartje daarvan sneller gaan kloppen. Helaas moeten we alleen nog even wachten op de game.

Hyrule

Het verhaal van The Legend of Zelda: Breath of the Wild speelt zich opnieuw af in Hyrule. Je ontwaakt in een grot nadat je honderd jaar geslapen hebt. Een stem gebied je om wakker te worden en hulp te bieden aan het verscheurde land. Je geeft gehoor aan de stem en loopt naar buiten (na wat kleren aan te hebben getrokken). Je ziet voor het eerst hoe immens groot Hyrule is, alles wat je namelijk ziet is te betreden. In de verte zie je een kasteel liggen en nog verder een vulkaan. Er vliegen vogels door de lucht, vlinders dwarrelen langs je hoofd en de zon komt achter de bergen langzaam op. Ik heb nog niet eerder zo'n sterk begin van een Legend of Zelda deel gezien. Een stem licht je tijdens de tocht in betreffende wat er verder gaat gebeuren. Nadat je de eerste Sheikah-toren hebt geactiveerd, krijg je je eerste blik op het kasteel van Hyrule. Het kasteel ziet er in eerste instantie vredig uit. Een licht wordt ontstoken in de toren waardoor het lijkt alsof ze proberen om jouw aandacht te trekken. Vervolgens wordt alles donker en verzwelgen zwarte wolken het vredige kasteel. Uit die zwarte wolken verschijnt een erg bekende varkenskop die brult met veel woede. Al tientallen jaren wordt daar een kwade geest onderdrukt, maar Hyrule Castle kan het niet veel langer meer aan. Calamity Ganon staat op het punt terug te keren.

Vernieuwend

We kregen precies dezelfde demo's te spelen als de demo's die op de E3 getoond zijn. Echter speelt geen enkele demo hetzelfde aangezien je alle vrijheid hebt in de game. Zoals gezegd krijg je in The Legend of Zelda: Breath of the Wild de vrijheid om je eigen pad te kiezen. Wil je niet over het pad, dan kan je rotswanden beklimmen of gewoon door het water zwemmen. Als voorgaande opties geen uitkomst bieden, hak je desnoods een boom om. Deze functioneert dan als een brug waardoor je meer van het gebied kunt ontdekken. Wil je snel van een berg af dan kan je gaan lopen, rennen of je schild gebruiken om van de berg af te surfen. Kortom, keuze genoeg om urenlang te verdwalen en te vergeten waar je mee bezig was. Je komt tijdens je tocht een heleboel vijandelijk gespuis tegen waarmee je kunt vechten. Ook de vijanden kan je op verschillende manieren verslaan. Je kunt het bijvoorbeeld op een stealthy manier doen. Je kunt ze besluipen, hun wapens stelen en ze vervolgens aanvallen. Ze gaan eerst op zoek naar hun wapens (die er niet meer zijn) en jij hebt ze in de tussentijd al bestookt met pijlen of op welke manier je ze ook wil verslaan. Je kunt met een bom, of rotsblok bowlen en met dit laatste kun je de vijanden als pionnen omver kegelen. Een iets meer lugubere methode is de optie om het gras in de fik te steken. Hierdoor verbranden je vijanden levend en is er voor jou geen vuiltje aan de lucht.

Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken dat de keuzevrijheid ongekend is en deze wordt alsmaar groter wanneer je verder komt in de game. Je kunt op een gegeven moment ook hulp inroepen van je amiibo. Zo kregen we tijdens onze demo te zien hoe we hulp kregen van Wolf Link.

De reguliere wapens die je gebruikt, kunnen tijdens het spelen verslijten. Denk bijvoorbeeld aan een pijl en boog die je maar een paar keer kunt gebruiken. Daarna breekt het wapen en kun je het niet meer gebruiken. Soms gebeurd het tijdens een aanval van een vijand. Als je dan verder geen wapens hebt verzameld, ben je redelijk kansloos. Je kunt eventueel de Bomb gebruiken, die je hebt als speciale kracht, deze worden ook wel Runes genoemd. Naast de Bomb heb je ook andere speciale krachten zoals Magnesis. Met de Magnesis Rune kan je grote metalen platen oppakken en ze eventueel gebruiken als wapen, althans dat heb ik gedaan tijdens mijn speelsessie. Met de Stasis Rune kan je de tijd kort stopzetten, waarna je de vijand rake klappen kunt geven met het wapen dat je op dat moment bij je hebt. Als je de tijd verlopen is, wordt je vijand met al die kracht in één keer geraakt. Dit is niet gelimiteerd tot een x aantal vijanden. Als je dit met een steen doet, dan wordt hij vrij ver gelanceerd. HOMERUN!

Verandering

Niet langer kan je hartjes of Rupees vinden in het hoge gras, dit is iets wat in elke Zelda-game zit die ik ooit gespeeld heb. Om de life-bar aan te vullen moet je eetbare voorwerpen zoeken, zoals paddenstoelen, kruiden of fruit. Ook kan je op vogels of wilde zwijnen jagen voor een stukje vlees. Je kunt deze voor een extra hartje oppeuzelen, maar je kunt het ook combineren met eerder gevonden voedsel in een pan. Dit kan je vervolgens koken waardoor je leven verdubbeld. Een Baked Apple vult je maag tenslotte beter dan een gewone appel van de boom. Het koken lijkt in eerste instantie alleen nuttig voor het leven, maar niets is minder waar. Het koken is bijvoorbeeld ook nuttig om jezelf op te warmen in koude gebieden, sneller te lopen of om je stamina op te rekken. Je krijgt echter niet altijd het eindresultaat te zien van wat je hebt gekookt. Als je maar random iets in de pan hebt gegooid kan het zijn dat het eindresultaat geblurd is en er nogal dubieus uitziet. Overigens kan deze smurrie nog steeds gegeten worden.

De temperatuur is ook een belangrijk onderdeel geworden in Breath of the Wild. Vanaf nu kan je niet langer rondbanjeren in je gewone kleren als je de bergen wil bekijken. Je vriest dan namelijk letterlijk dood. Bereid je dus voor om warmere kleren aan te trekken of een speciaal gerecht met hete pepers te eten, anders staat Link lekker te klappertanden in de sneeuw. Ook is het geen goed idee om in koude gebieden een duik te nemen want dit overleef je niet. In Breath of the Wild heb je een dynamisch weer-systeem, het kan dus zomaar ineens gaan regenen of sneeuwen. Regen beïnvloedt hoe goed de vijanden je kunnen horen, je kunt in de regen dus iets meer geluid maken dan wanneer het droog is. Misschien is het ook een idee om op de wind te letten. Pijlen zijn gevoelig voor de wind en je schiet dus makkelijker mis. Hierdoor kunnen vijanden je eerder opmerken en geneigd zijn om een kijkje te komen nemen. Als de zon op volle kracht schijnt, kan je zomaar aan een zonnesteek bezwijken (mits je je niet goed aangekleed hebt).

The Legend of Zelda: Breath of the Wild vergt een hoop fantasie van de speler. Van het maken van een katapult met een schatkist, een metalen plaat en een flinke steen tot het beklimmen van berg Hylia. Nadat je de besturing onder controle hebt, gaat er een wereld voor je open. Er is nu al zoveel te doen in de demo's die ik heb uitgeprobeerd, dat ik me niets anders kan voorstellen dat de game heel groot wordt. De map verklapt het al, de omgeving van de demo is slechts een kurk op een placemat.

Met de verschijning van de Koroks uit The Legend of Zelda: The Wind Waker en de godin Hylia uit Skyward Sword, zullen de fans wel weer bezig zijn om te bepalen waar de game ligt in de Zelda-tijdlijn. Goed, de game is zeker nog niet perfect. Er zitten nog wat schoonheidsfoutjes in zoals vogels die niet bewegen in de lucht en rotsblokken die wel heel erg makkelijk bewegen, maar dat valt in het niet bij alles wat er wel klopt. The Legend of Zelda: Breath of the Wild belichaamt de geest van de Legend of Zelda-serie. Tegelijkertijd zijn de nieuwe toevoegingen een verademing. Daarbij hebben ze nog even om aan de game te werken. De game komt namelijk pas volgend jaar uit voor de Nintendo Wii U en de Nintendo NX.

Packshot The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Nintendo Wii U, Nintendo Switch

3 maart 2017