Preview: Master of Orion

Geplaatst: 28 mei 2016 19:00

Ik speel heel veel managementgames want deze vind ik gewoon ontzettend tof. Met gemak begin ik na een aantal uur weer een nieuw potje en doe ik het weer op een andere manier en net weer wat beter. Master of Orion is toch wel even andere koek, maar het heeft me toch op dezelfde manier binnen weten te hengelen.

Dicht bij het origineel gebleven

Het origineel van de game kwam uit in 1993 voor de MS Dos en Mac OS en was dan ook meteen de grondlegger van het 4x-genre. 4x staat voor Explore, Expand, Exploit en Exterminate. De grote baas van Wargaming, Victor Kislyi, kocht de rechten van Atari en besloot de serie een reboot te geven. De eerste keer dat ik met de game in aanraking kwam, was op gamescom en toen was ik al aangenaam verrast. Inmiddels is de game als Early Access verschenen en wordt er nog volop aan gesleuteld. Hoewel Master of Orion nog in ontwikkeling is, spat de kwaliteit letterlijk van het scherm af. De game is voor een vroege versie al tot in de puntjes verzorgd, maar het kan altijd beter en daar wordt dan ook, als we de Argentijnse ontwikkelaar NDG Studios mogen geloven, hard aan gewerkt. Met de stemacteurs is ook zeker niets mis. De ontwikkelaar heeft een blik met beroemde stemacteurs opengetrokken, zoals Michael Dom (Wolf uit Star Trek) en Mark Hamill (Luke Skywalker uit Star Wars). Er zitten niet alleen bekende sciencefictionhelden in Master of Orion, maar ook acteurs zoals Dwight Schultz (Murdock uit A-Team) heeft een rol in de game gekregen.

Kies je ras

Voordat je het spel begint kies je een ras waar je mee wil spelen. Je kiest hoe groot het speelveld is (met hoeveel medespelers je wil spelen) en of je een makkelijk, middel, moeilijk of heel erg moeilijk (voor de die hards) spel wil spelen. Het kiezen van je ras doe je in het begin vooral blind, maar naarmate je meer tijd in Master of Orion steekt, sijpelt er steeds meer achtergrondinformatie betreffende de rassen binnen. De verschillende rassen zijn namelijk behoorlijk verschillend van elkaar, maar gelukkig spelen ze wel allemaal hetzelfde. Er zitten momenteel elf speelbare rassen in Master of Orion. Je hebt ook de mogelijkheid om een eigen ras te creëren wat weer voor een persoonlijk tintje zorgt. Elk ras heeft zo zijn eigen specialiteiten. Zo is zijn de Humans gespecialiseerd in handel en diplomatie en het Darlok-ras heeft goede spionnen die technologie van andere rassen stelen. De Mrrshan, een kattenras, zijn erg vriendelijk, maar ook slinkse backstabbers. Houdt ze dus goed in de gaten. Het maakt op zich niet zoveel uit voor welk ras je kiest, dat is omdat je op verschillende manieren de winnaar kan zijn van het spel. Maar wil je voor een bepaalde overwinning gaan, bijvoorbeeld het verslaan van andere rassen in het heelal, dan is het kiezen voor de Humans niet zo'n goed idee.

Sommige rassen kunnen elkaar niet luchten of zien. Het is mij onduidelijk of dit nu genetisch bepaald is in de game, of dat dit random wordt bepaald voordat je een potje begint. Desalniettemin is het voor de diplomatieke verstandhoudingen goed om soms wat water bij de wijn te doen. Wanneer bepaalde rassen niet goed met elkaar op kunnen schieten, dan vragen ze jou om de diplomatieke banden te matigen met hun vijand. Het is aan jou welke keuze je maakt, soms kan het namelijk in je voordeel werken (volg je het nog?). Mocht het helemaal uit de hand lopen, zorg dat je dan in elk geval voldoende legers bezit om een eventuele oorlog te winnen.

Hemelsbreed

Als je games als Civilization hebt gespeeld, dan kan je aardig idee schetsen van wat Master of Orion is, maar dat betekend niet dat het precies hetzelfde is. Master of Orion gaat een stukje dieper dan dat. Het is aan de ene kant een diepgaande strategiegame met veel micromanagementmogelijkheden, maar de ontwikkelaar heeft de game voornamelijk toegankelijk gehouden voor de nieuwkomers onder ons. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit technologieën middels een overzichtelijke tech tree waar je eenvoudig in kunt zoeken. Als je weet wat je wil ontwikkelen, weet je ook welke technologieën je moet onderzoeken. In de originele game moest je zelf alles bijhouden met behulp van pen en papier. De remake maakt het je gelukkig een stuk makkelijker.

Je moet ook koloniseren voor nieuwe resources en om je populatie te laten groeien, want des te groter je populatie is, des te belangrijker je stem is in de Galactic Council. De Galactic Council is een bijeenkomst van alle rassen in het universum, die eens in de zoveel tijd plaatsvindt. De twee grootste leiders op dat moment strijden om de titel van 'leider van het universum'. Jouw stem in de Council weegt zwaarder wanneer je een grote populatie bezit dan de concurrenten.

Op naar de sterren en daar voorbij

Master of Orion is turn-based, Dat houdt in dat spelers (rassen) om de beurt een actie doen. Na iedere beurt zijn er weer een aantal lichtjaren voorbij. Je komt regelmatig vijandelijke ruimteschepen tegen, zoals piraten. De gevechten zijn echter niet bijster interessant. Het draait voornamelijk om de statistieken. Wie heeft de langste adem. Je schepen hebben een soort militaire status, is deze hoger dan die van de vijand, dan kun je de vijand met gemak verslaan. Is deze lager, dan weet je dat je het er niet goed vanaf gaat brengen in het duel. Ontsnappen is helaas dan niet meer mogelijk. Je kunt de gevechten automatisch laten verlopen middels de Auto-Resolve, waarna de strijd snel is gedaan. Je kunt er ook voor kiezen om de strijd handmatig aan te gaan met de Take Command-optie, een optie die mij teleurgesteld heeft. Je hebt namelijk nauwelijks invloed op de uitslag van het gevecht. Je kunt de gevechtsschepen anders positioneren, maar daar blijft het ook bij.

Je komt niet alleen oog in oog te staan met vijandelijke rassen. Het kan namelijk ook zo zijn dat er zomaar een ruimtewezen op je pad verschijnt. Door deze te verslaan kun je een nieuwe planeet vrijspelen. Het lijkt me alleen een onmogelijke opgave, omdat sommige ruimtewezens super sterk zijn en je daar bijna niet tegen opgewassen bent. Daarom kun je er maar beter vandaan blijven.

Overigens kan je ook random wormholes tegenkomen en deze vervolgens verkennen en koloniseren. Je kunt stabiele (zwarte), maar ook instabiele (rode) wormholes ingaan. Je ruimteschip kan, mits je daar de juiste technologie voor hebt, in gaan.

Voorlopige oordeel

Ik ben na enkele uren speelplezier erg enthousiast geworden en kan dan ook niet wachten tot ik met de definitieve versie van Master of Orion aan de slag kan. Master of Orion speelt zeer traag, zeker omdat het turn-based is. De game is echter zeer uitgebreid en is mede daardoor behoorlijk pittig. Tegelijkertijd kan de game ook weer eenvoudig zijn omdat je bijvoorbeeld eenvoudig de micromanagement uit handen kunt geven en de zoekfunctie in de tech tree het allemaal net even wat makkelijker maakt. Wanneer Master of Orion precies gaat verschijnen is nog niet bekendgemaakt. Tot die tijd ga ik met Stellaris, een soortgelijke game in hetzelfde genre van ontwikkelaar Paradox, aan de slag.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.