Preview: Fire Emblem Fates: Birthright & Conquest

Geplaatst: 14 mei 2016 14:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Vorig jaar januari heb ik de eerste trailer van Fire Emblem Fates gezien en sindsdien ben ik compleet geïntrigeerd door de personages die erin getoond zijn. Na het zien van nog een paar trailers ben ik compleet verkocht. Wat raar is, is dat Awakening het laatste deel van de serie zou zijn en nu is er toch besloten om een nieuw deel aan de man te brengen. Nu, bijna anderhalf jaar later, hebben we nog een week tot de games Birthright en Conquest uitgebracht worden in Nederland. We hebben lang moeten wachten op het nieuwe deel van de Fire Emblem-series. Fire Emblem Fates: Birthright en Conquest zijn al maanden uit in Japan en Amerika, en wat een ontvangst hebben de games daar gekregen. In beide gebieden zijn de spellen in de eerste week 300.000 keer over de toonbank gegaan. Waarom eigenlijk? Ik ga het jullie vertellen.

Fire Emblem Fates

Fire Emblem Fates volgt de gebruikelijke verhaallijn, twee koninkrijken zijn aan het vechten en jij mag het oplossen. Er is veel tijd en moeite gestoken in het maken van Fire Emblem Fates. De mechanics van Fire Emblem: Awakening zijn verder uitgewerkt en biedt nu drie verschillende moeilijkheden. De Phoenix Mode zit weer in de spellen om het toegankelijker te maken voor de nieuwe speler. Ook is er een nieuwe wapendriehoek en systeem. Wapens breken niet langer na een aantal keer gebruikt te zijn, maar sterkere wapens hebben een nadeel, ze werken negatief op bepaalde stats. Tevens is als extra functie My Castle toegevoegd. In My Castle is het mogelijk om de banden tussen units verder te ontwikkelen en online-gevechten in het kasteel te houden.

Birthright en Conquest zijn geen aparte spellen of net zoals Pokémon, hetzelfde spel met maar een paar kleine aanpassingen. De twee delen, Birthright en Conquest, tonen namelijk verschillende kanten van hetzelfde verhaal. De ontwerpers willen de speler dit keer de keuze geven om zijn eigen lot te bepalen. De twee zijdes van het verhaal verschillen werkelijk als dag en nacht. De locaties waarop je vecht zijn veelal anders in de spellen, maar hoe je ze moet spelen is nog steeds hetzelfde. Tot op zekere hoogte speel je door hetzelfde verhaal, je begint in Nohr en na een paar gevechten kom je terecht in Hoshido. Hier ontdek je dat je thuis hoort in Hoshido. Na een tragische aanval op de stad komt de eerste keuze voorbij, één die je hart verscheurt. Eigenlijk heb je de keuze al gemaakt bij aanschaf van de game, maar mij hoor je niet klagen. Kies je voor je bloedverwanten in Hoshido, die nooit hebben opgegeven om je te vinden? Of kies je voor je geadopteerde familie in Nohr, die je liefdevol hebben opgenomen en van je houden? Beide keuzes leiden tot hetzelfde eind, je verliest één van de families voorgoed. Ik voel mijn hart nu al breken.

De kersenbloesem: Birthright

Je kiest voor je geboorte familie en geeft je verleden op om Hoshido te verdedigen. Uitgemaakt als verrader door je familie in Nohr, vecht je terug door te strijden tegen het regime van Koning Garon. Iedere stap die je zet om vrede te maken, kost je moeite. Je zussen Sakura en Hinoka, en je broer Ryoma steunen je onvoorwaardelijk, maar Takumi moet niks van je hebben. Hoshido is het land van de samoerai en de ninja, die ga je hier dus veel tegen komen. Ook hebben de Wind-stam en de Kitsune (een klasse die kan veranderen in een vos) hier hun thuis gevonden.

In Birthright heb je het voordeel van onbeperkte experience-punten en goud, wat het spel een stuk makkelijker maakt voor de nieuwkomer. Tussen de grote gevechten door kan je dus gezellig wat experience bij elkaar sprokkelen en de band opbouwen met je bondgenoten. Samen met Hinoka en Sakura ga je op zoek naar je broers Ryoma en Takumi, die spoorloos zijn verdwenen na een schermutseling met het leger van Nohr. Onderweg naar je eindbestemming ontmoet je veel bondgenoten en lijf je ze in bij je leger. Je moet vechten tegen je oude familie en niets wat je tegen ze zegt helpt om ze van gedachten te veranderen. Wat ga je moeten opgeven om de oorlog te beëindigen?

De zwarte Roos: Conquest

Je vecht met je geadopteerde familie om Nohr vanuit de kern te veranderen. Een verrader van Hoshido, maar je bloedverwanten laten je niet rusten tot je dood bent of terug komt naar Hoshido. Intussen worden er snode plannen gemaakt om je het leven zuur te maken. Wie zou dat nou zijn? Enfin, je lieve familie helpt je door de missies heen te komen zo goed en kwaad als het maar kan. Elise, Camilla, Leo en Xander zijn er altijd op de momenten dat je ze nodig hebt. Nohr is gebaseerd op middeleeuws Europa en dat is terug te zien in de verschillende klassen die je tegenkomt. De Ijs-stam en de Wolfskin (klasse die veranderd in een weerwolf) hebben hier hun thuisbasis.

Conquest is de moeilijkere versie van de twee spellen. Hier moet je meer tactisch vechten, want in Conquest kan je geen extra Exp of goud verzamelen. Je moet het doen met de spullen die je hebt, ideaal voor de meer ervaren speler. In Conquest, wil je bewijzen dat je het recht hebt om in Nohr te blijven en ga je op missies voor je vader. Je kleine zusje, Elise besluit al gauw dat ze je niet uit het oog wil verliezen en blijft dicht bij je in de buurt. Na een aantal pijnlijke gevallen komt grote zus Camilla je redden van die gemene Hoshidans. Ook in Conquest moet je strijden tegen familie, dit keer de Hoshidans. En ook in dit avontuur moeten offers gemaakt worden om de strijdbijl te kunnen begraven.

Voorlopig oordeel

De twee games zien er ongelofelijk mooi uit qua graphics en de verhaallijnen zijn ontzettend goed geschreven als we kijken naar wat er al bekend is. Ikzelf kijk er al een poosje naar uit en zeker de multiplayer-functie My Castle is interessant om zelf onder handen te nemen. Vanwege de goede ontvangst in andere delen van de wereld, durf ik te zeggen dat Birthright en Conquest geen miskoop worden, tenzij je niet houdt van dit soort tactische games. Ik zie er verschrikkelijk tegen op om een kant te moeten kiezen want ik ben nu al zo gehecht aan beide families. Is er geen derde optie, waarin je geen kant hoeft te kiezen?

Fire Emblem Fates: Birthright en Conquest zijn vanaf 20 mei beschikbaar voor de Nintendo 3DS.

Lees meer