Preview: Uncharted 4: A Thief's End

Geplaatst: 3 mei 2016 14:00

Een aantal maanden geleden heeft Nathan Drake dankzij de Nathan Drake Collection een nieuwe fan gekregen. De heldhaftige schatzoeker reist de gehele wereld over om een schat te vinden en vervolgens de wereld te redden. Een groot verschil, maar toch weet Drake constant in deze positie te belanden. Nu kunnen we over een weekje eindelijk aan de slag met Uncharted 4: A Thief's End. Wordt dit daadwerkelijk het einde van Nathan Drake of weet dit vierde deel de stijgende lijn voort te zetten en Nate toch een sequel te bezorgen? Geen idee, maar we kunnen in ieder geval even speculeren en de feiten op een rijtje zetten.

Nathan wie?

Het lijkt bijna van den zotte, maar er zijn toch echt gamers die niet bekend zijn met de klungelige Nathan Drake. Zonde, al zeg ik het zelf, want Drake is een fantastisch personage met eveneens fantastische games. Nathan is een avonturier, a la Lara Croft (maar stiekem toch totaal anders), met een passie voor verloren schatten. Samen met zijn mentor Sully reist Drake de hele wereld over op zoek naar die ene mythische schat. Dit doe je al klauterend door de rimboe en shotgunnend door catacombes. In voorgaand avonturen zijn we al mee op reis genomen naar de geheime schat van El Dorado en hebben we de mystieke stad Ubar ontdekt. Vrij serieuze business, maar gelukkig weet Drake het luchtig te houden. Drake is namelijk een soort kluns en komt gepaard met een aantal cheesy oneliners.

Toch is Drake geen zacht ei. Regelmatig is de avonturier namelijk genoodzaakt een wapen te trekken en zeeën van bad guys te doorzeven met een kogelregen. Drake heeft namelijk de gewoonte om diep in de shit te belanden en zich er vervolgens met een gigantische omweg weer uit te werken. Zo is dat ook weer het geval in Uncharted 4: A Thief's End. Ontwikkelaar, Naughty Dog (bekend van onder andere Crash Bandicoot en The Last of Us), weet de speler mee te nemen op een wonderlijke reis vol gevaarlijke perikelen en hilarische momenten. Dit vierde deel is de rentree op de PlayStation 4. Dat betekent dat we meer pracht en praal kunnen verwachten, maar natuurlijk ook betere gameplay.

Comin' for yar booty

Na Uncharted 3: Drake's Fortune, is Nathan het leven van een avonturier helemaal zat. Hij hangt zijn pistolen aan de wilgen en besluit een braaf huisje, boompje, beestje bestaan te leiden met zijn vrouwtje. Plots staat Nathan's doodgewaande broer Sam voor de deur. Sam zit natuurlijk diep in de penarie en trekt Nathan mee in zijn penibele situatie. Dit keer gaan de broeders, samen met mentor Victor 'Sully' Sullivan, op zoek naar Henry Avery's verloren piratenschat in Libertalia. Deze verloren piratenkolonie moet ergens in de tropen van Madagaskar liggen, maar waar dat precies is, is natuurlijk onbekend.

Goed, afreizen naar Madagaskar dus. Dit weelderige paradijs staat vol met oude settlements en is bezaaid met diepe mangroves. Nathan, Sam en Sully zijn natuurlijk niet alleen, want een echte game heeft simpelweg een ijzersterke schurk nodig. Deze bad guy wordt gepresenteerd in de vorm van Rafe Adler. Deze rijke stinkerd zit eveneens achter de verloren schat aan, terwijl hij al zwemt in het geld. Met zijn centjes huurt hij de beeldschone Nadine Ross en haar bende van huurlingen in. Dat beloofd dus helaas geen rustig uitje voor Nate, maar eerder een zware dobber.

Next-Gen Baby!

Dit vierde deel uit de Uncharted-serie is het eerste deel dat daadwerkelijk op de PlayStation 4 verschijnt. Ja, we hebben de Nathan Drake Collection natuurlijk gehad, maar dit was uiteindelijk een opgepoetste versie van de PlayStation 3-games. Een nieuwe console betekent meer mogelijkheden en dat is duidelijk merkbaar in alle vrijgegeven trailers en gameplay-beelden. Grafisch is het een en al pracht en praal. Voorgaande Uncharted-delen hebben het klauteren in principe al op een goede baan gezet, maar de verwachting is dat dit opgeschaald wordt naar de hedendaagse standaard.

Een nieuwe console resulteert uiteindelijk ook in meer rekenkracht. Dit houdt in dat er meer op het scherm getoverd kan worden zonder dat de gameplay daaronder lijdt. In eerdere delen kunnen we al voertuigen besturen, maar dit gebeurde altijd in afgesloten gebieden zonder ruimte voor exploratie. Naughty Dog heeft dit echter losgelaten en stelt nu een 4x4 (lees Jeep) ter beschikking waarmee spelers kunnen rondrijden. Tevens zijn er gewoon heel veel kleine dingetjes getweaked waardoor de algehele presentatie er veel beter uitziet. Zo reageert de omgeving beter op granaatjes die gegooid worden en ziet Nate er, naarmate het level vordert, vermoeid en afgepeigerd uit.

Online knalgeweld

Uncharted staat natuurlijk bekend om zijn epische singleplayer-avonturen. Het derde deel introduceerde echter de multiplayer-modus, maar helaas zit deze niet in de Uncharted: The Nathan Drake Collection verwerkt. Gelukkig heeft Naughty Dog besloten om ook in het vierde deel een multiplayer-modus te implementeren. In deze modus kun je in diverse modi aan de slag met je favoriete personages. Dit zijn niet enkel personages uit het vierde deel, maar ook de gezichten uit eerdere games. Zo kunnen we Eddie Raja eindelijk eens een welverdiende kogel door zijn koppie jagen.

De Uncharted-multiplayer is echter geen generieke multiplayer-modus waarbij je je tegenstander simpelweg aan gort schiet. In de levels zijn namelijk diverse power-ups te vinden die gebruik maken van de assets uit voorgaande games. Je kunt bijvoorbeeld het gigantische beeld van El Dorado op het speelveld mieteren die al het moordwerk voor je doet. Gamers die dus niet zo van het herspelen zijn, kunnen nu toch de speelduur verlengen met een zeer vermakelijk multiplayer.

Voorlopig oordeel

Er kan zonder twijfel gezegd worden dat Uncharted 4: A Thief's End niet gaat tegenvallen. Met de al solide basis die reeds gelegd is, kan de stijgende lijn enkel worden voortgezet. Of dit ook daadwerkelijk de zwanenzang van onze held, Nathan Drake wordt, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Wel durf ik te zeggen dat dit een moddervette game wordt en een absolute must buy is voor de fans van de serie. Gelukkig hoeven we niet lang meer te wachten voordat er een daadwerkelijk eindoordeel gegeven kan worden. Waar je dat eindoordeel leest? Dat doe je natuurlijk op Gameliner.nl!

Uncharted 4: A Thief's End verschijnt op 10 mei als PlayStation 4-exclusive