Preview: Street Fighter V

Hadouken, tjapblapblabluken! Het wachten zit er zo goed als op. Over slechts twee weken verschijnt Street Fighter V eindelijk op PlayStation 4. Inmiddels heb ik de game meerdere malen mogen bevingeren, maar niets gaat boven het echte werk. Daarbij zijn er ook veel nieuwe aankondigingen geweest, waar ik het overigens niet helemaal mee eens ben. Ben jij benieuwd waar ik het over heb? Lees dan als de donder deze preview!

Been here, done that

In de gespeeld, welke door mij in 2015 is geschreven, ga ik uitvoerig in op de nieuwe implementaties van het gevechtssysteem. De vechtactie is geweldig en het is natuurlijk een visueel spektakel. Alles is net wat beter aangekleed en het is duidelijk zichtbaar dat dit een next-gen-titel is. Het is dan ook onnodig om hier uitvoerig op in te gaan. Voor de nieuwkomers geef ik toch een kleine opsomming.

Ieder nieuw Street Fighter-deel introduceert een nieuw mechanisme. In Street Fighter IV is de focus attack ingevoerd en ook in dit vijfde deel is er een gamechanging mechanisme toegevoegd. Dit keer in de vorm van V-skills. Deze skills combineren speciale krachten van de vechter en zorgt voor destructieve of levensreddende power ups. Bepaalde vechters krijgen een defensieve boost en anderen worden juist krachtiger. Dit verandert de algehele dynamiek en brengt eindelijk nieuwe gameplay op tafel.

Geen uitgebreid roster, maar wel divers

Helaas is het roster van Street Fighter V niet bijzonder uitgebreid. Bij aanvang van de game zijn er slechts zestien vechters beschikbaar. Capcom heeft echter wel aangegeven dat het roster gedurende 2016 wordt aangevuld met diverse fan-favorites. Zo ben ik zeer teleurgesteld dat mijn favoriete knokker Guille niet van de partij is. Wel mooi is dat de DLC niets hoeft te kosten. Naarmate je progressie in de game boekt, speel je deze namelijk vrij. Mocht dat niet lukken, dan kan er altijd nog worden gekozen voor een kleine transactie (maar kom op, dat doe je toch niet?!).

Het roster is dus niet bijzonder rijk aan een hoeveelheid van vechters. Het roster is echter wel zeer divers. Zo is er genoeg keuze in vechtstijlen en uiterlijke vertoningen. Er zijn genoeg vrouwen, worstelaars en karate kids voor die zoete, zoete verzadiging. Ik ben echter bang, Capcom kennende, dat er honderdduizend Street Fighter V's gaan uitkomen. Elk deel is dan weer net iets beter getweaked en aangevuld met een aantal nieuwe personages. Jammer, maar aan voorgaande reeks te zien, zit ik er niet ver vanaf.

Er was eens..

Een aantal dagen geleden wist Capcom mij vlak voor de release toch nog even te verrassen. Normaliter is het verhaal rondom Street Fighter flinterdun. Ja, de arcade-modus biedt altijd een kleine setting, maar een echte verhaalmodus heeft altijd geschitterd in afwezigheid. Capcom brengt daar met Street Fighter V toch echt verandering in. In juni brengt Capcom namelijk een cinematisch verhaal uit, die de Street Fighter-reeks met elkaar verbindt. Het mooie hiervan is, is dat deze ook nog eens gratis is. Alex is het hier in het nieuwsbericht overduidelijk niet mee eens, maar voor mij is het een extra kers op de taart. Voor een echte Street Fighter-fan is een verhalende modus helemaal niet nodig. Een mooie bonus dus!

Voorlopig eindoordeel

Ik adem de komende weken nog enkel Street Fighter. De game wordt geweldig, maar dat mag ook wel. We hebben er zolang op moeten wachten en nu het moment bijna daar is, lijken de dagen alleen maar langer te duren. Het vechten werkt soepel, de nieuwe mechanics brengen vernieuwing en visueel ziet de game er zeer gelikt uit. Kritisch durf ik normaal wel te zijn, maar in het geval van Street Fighter is dat helemaal niet nodig. Natuurlijk, het is jammer dat het roster niet uitgebreid is. Ja, het DLC-verhaal kan wat slordig overkomen, maar uiteindelijk gaat het om het vechten en dat mijn lieve kindertjes, dat zit helemaal snor.

Street Fighter V verschijnt op 16 februari tijdelijk exclusief voor de PlayStation 4, later in 2016 verschijnt de game ook op de pc.