Opinion: Formaat telt

Geplaatst: 2 februari 2016 10:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Wauw, dat was gaaf zeg. Wat een goeie film, zei ik tegen mijn vader toen ik de bioscoop uitliep nadat we Interstellar hadden gezien, mijn favoriete film van 2015. Zullen we even nog kijken of we ergens Hé, wacht eens even, is het al zó laat? De film vloog naar mijn gevoel voorbij, terwijl deze toch een dikke 169 minuten lang is. Andersom heb ik ook meegemaakt. Als de dag van gisteren herinner ik mij nog hoe ik in 2007 compleet murw gebeukt en verveeld de bioscoopzaal verliet na de eveneens 169 minuten durende film Pirates of the Caribbean 3: At World's End te hebben gezien (lees: doorstaan)*.

Hoe lang moet iets duren? Heel simpel antwoord: zo lang als dat nodig is. Maar wat is nodig? Dat wisselt uiteraard per medium en product plus wat jij als persoon verwacht of wilt. Bij alleen het medium games wisselt het ook sterk per titel. Een arcade shooter: graag binnen 1-2 uur de creditroll of het game over scherm. Een RPG: 50, 70 of 100 uur is allemaal goed! Toen ik zo'n jaar of vijftien was kon ik gemiddeld eens in de twee maanden een game kopen, en ik had geregeld zeeën aan tijd. Het was dus altijd erg goed kijken en lang zoeken naar welke game ik dan ging kopen. Niet gek dat ik zoveel mogelijk Squaresoft en Enix-games kocht, want afgezien dat ik gek was op goeie verhalen, wist ik ook dat ik met deze games tientallen uren in gaming bliss zat.

Tegenwoordig is er wat meer geld, plus dat games gemiddeld een stuk goedkoper zijn geworden. Er zijn ook veel meer games dan vroeger, en gemiddeld gezien lijken de grote titels alleen maar langer te worden. Tijd is echter beduidend schaarser, zoals ik al vaker heb aangegeven. Ik heb geleerd genoeg tijd vrij te maken voor ontspanning, maar in één week door Chrono Trigger heen knallen, kan ik mij nu niet meer indenken. Ik kies daarom nu heel goed uit welke game ik kies. Zo liet ik The Witcher 3 maar even links liggen en koos ik ervoor om Lords Of The Fallen te spelen. Deze Dark Souls type game heb je binnen 20 uur rond, en dan heb je alles gedaan. Vroeger had ik dit een tegenvaller gevonden, maar nu vind ik het precies goed. Het verhaal was mooi afgerond en alles bleef tot het einde toe afwisselend.

Het blijft ook lastig voor makers. Mirror's Edge is een erg toffe game, maar echt veel te kort. Kingdoms Of Amalur: Reckoning is een goeie game, maar veel te lang, waarbij je ook veel nodeloze fetch-quests moet doen. Om in Metal Gear Solid V alles te halen, kan je rekenen op zo'n 160 uur Nee sorry, Big Boss daar begin ik voorlopig niet aan. Nu kijk ik naar games die in een kortere tijd een rijke game-ervaring geven. Daarbij grijp ik vaak naar indie-titels zoals Never Alone, een korte platformer met veel verhaal en karakter, of Crimson Shroud, een zeer sterke en korte klassieke RPG. Deze games geven je ook nooit het gevoel dat de makers het verhaal en de ervaring proberen te rekken. The Witcher 3 rekt ook niks, maar is een zeldzaam geval van 100 uur aan kwaliteit. Daar begin ik dus binnenkort wél aan, in dat geval.

Waar kijken jullie naar bij een game aangaande tijdsduur? Speel je met weinig tijd nog wel een lange game waardoor je er een jaar over doet, of laat je die grote games dan links liggen? Tijd kun je overigens tot op zekere hoogte ook maken. Daarom stop ik deze column nu, zodat ik eens verder kan met Dragon Age: Inquisition, een gevalletje iets groter dan verwacht.

*Menig persoon die dit leest heeft wellicht de twee filmtitels en de ervaring visa versa. Smaken verschillen, maar de mijne is alleen iets beter in dit geval. Mijn tip aan u als persoon met erbarmelijke filmsmaak: Kijk eens wat meer films, en dan niet alleen de in grote bioscoopzalen voorgeschotelde Hollywood meuk. Hopelijk verbetert uw smaak dankzij een betere en bredere kennis van cinema. Ja maar NEE: Over smaak valt wél te twisten. Zo vind ik alle whiskey smaken naar Euro 95 en zonde dat het goedje niet in mijn autotank gaat. Echter ben ik mij zeer bewust dat dit is omdat ik de culinaire ontwikkeling heb van een kleuter.

Lees meer