Preview: Tom Clancy's The Division

Geplaatst: 2 februari 2016 18:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Afgelopen weekend kregen de pre-orderaars toegang tot de langverwachte bèta van Tom Clancy's The Division. De servers zijn dermate overbelast dat Ubisoft heeft besloten de bèta iets langer door te laten lopen. Geen zorgen echter, ik heb de bèta onderhand uitvoerig getest en ga jou dan ook alles vertellen over mijn bevindingen.

Grootse opzet

Lineaire shooters zijn zo anno 2015. Met Tom Clancy's The Division brengt Ubisoft een grootschalige wereld in kaart waar jij vrij in rond kan bewegen. Dit doe je volledig in third person-perspectief wat de game levendig doet aanvoelen. In de bèta struin je, als rookie zijnde, door het weelderige New York. Denk echter niet aan het hedendaagse New York. Nee, de straten liggen vol puin en de wereld is behoorlijk naar de knoppen. Je struint echter niet alleen door de grimmige straten. Wereldwijd spelen andere spelers namelijk op dezelfde map. Dit betekent dat je groeperingen kunt vormen en rivalen de kop in moet drukken.

Een game is natuurlijk niet compleet zonder missie. In The Division kan je echter kiezen waar je de prioriteit aan geeft. Heb je zin in een missie? Dan doe je toch lekker de missie. Heb je echter zin om te ravotten, dan betreed je de beruchte Dark Zone. Deze duistere zone is het epicentrum van de 'small pox' uitbraak. Alles is net wat grimmiger en dit is dan ook de plaats waar je tegenspelers tegen het lijf loopt. The Dark Zone is, althans in mijn geval, the place to be. Het samenwerken met andere spelers werkt uitstekend en de game loopt zeer soepel wanneer het beeld gevuld wordt.

Vette jas man!

Nu klinkt bovenstaande nog niet bijzonder origineel, maar Ubisoft heeft een aantal extraatjes geïmplementeerd die het verkennen zeker de moeite waard maakt. The Division is naast een shooter namelijk ook nog eens een RPG. Jij kunt je personage naar hartenlust aankleden met diverse kledingstukken. Zo zijn er kniebeschermers, jassen en rugtassen. New York wemelt van de vijanden en zo nu en dan stuit je op een sterkere variant. Deze sterkere dudes brengen vaak grotere beloningen met zich mee en dit zijn dan ook de eikels die je moet neerknallen.

Je personage kan echter niet alleen worden uitgerust met hippe kledingstukken. Zo kan je ook twee skill slots en één signature skill toewijzen. Erg handig want deze slots maken daadwerkelijk een verschil. Wat je toewijst aan de slots, dat is geheel aan jou. Ga je voor tech-attributen, of ga je de medische kant op en help je je teamgenoten? Belangrijke keuzes, maar je kunt altijd de ene skill voor de andere omwisselen. Bovendien is het niet nodig om een bepaalde klasse te kiezen. Je begint als een nobody en ontwikkelt jezelf tijdens het spelen. Je start met een basis arsenaal en het is aan jou om de weg te vinden die jij wil bewandelen.

From rags to riches

De map is zoals eerder gezegd zeer groot. Zoals het een RPG befaamd is de HUD bezaaid met diverse tekens en puntjes. In eerste instantie kan dit overweldigend overkomen, maar vrees niet. Alles is optioneel en de GPS werkt als een zonnetje. Wanneer je een marker instelt, zweeft deze prachtig boven de weg en is jouw route zeer duidelijk. Dit systeem doet een beetje denken aan Dead Space, wat overigens helemaal top is.

Zoals eerder gezegd zijn de straten bezaaid met vijanden. Het is dus vanzelfsprekend dat je zo nu en dan toevlucht moet zoeken tot een safe zone. Dit kan in de Base of Operations. Bij aanvang van de bèta was er hier weinig leven in de brouwerij, maar na het starten van een aantal missies kwam daar al snel verandering in. Het doel van de bèta is om de Base of Operations operationeel te krijgen. Dit doe je door drie verschillende compartimenten te voorzien van medewerkers en materiaal. Een leuke manier om een doel toe te wijzen, waarbij je daadwerkelijk verschillen ziet naarmate je progressie boekt.

Plus en min

Het voortbewegen in The Division voelt zeer goed. De controls voelen vloeiend aan en ook de schietactie is van uitstekende kwaliteit. Zoals eerder gezegd, speel je in een third person-perspectief. A la Gears of War dien je van dekking naar dekking te duiken om kogelregens te ontwijken. Een uitstekende keuze, al zeg ik het zelf. De actie is hierdoor intens en je voelt je nooit werkelijk veilig. Je dient dan ook tactisch te werk te gaan. Je moet goed kijken waar de cover, maar ook de tegenstander zich bevind.

Is het dan allemaal zo tof? Ja en nee. De opzet van Tom Clancy's The Division is uitmuntend en ik dien in acht te nemen dat dit een bèta-versie is. Toch ben ik ietwat teleurgesteld met het aantal pop-ups dat ik ben tegengekomen. Daarbij vind ik het ook zeer jammer dat je altijd online dient te zijn. Logisch misschien, maar toch vervelend. Nu heb ik The Division nog niet lang genoeg gespeeld om hier daadwerkelijk een oordeel over te kunnen vellen, maar ik heb het gevoel dat de verveling vrij snel kan toeslaan. Echte variatie in de vijanden zie ik nog niet terug en ook variatie in de missies is niet om over naar huis te schrijven. Dat gezegd hebbende, ben ik zeer aangenaam verrast door deze uitgebreide bèta.

Voorlopig eindoordeel

Tom Clancy's The Division is mij reuze meegevallen. Toegegeven, daverend enthousiast ben ik nog niet. De wereld ziet er prachtig uit en ook het concept is zeer origineel. Het feit dat The Division een heuse RPG in een realistische setting is, vind ik al reden zat om de game een keer te spelen. Ik ben echter bang dat de game snel gaat vervelen. Alles is een beetje van hetzelfde en dat is zeer jammer. De schietactie en de design-keuze is echter subliem. Alles voelt strak en dit creëert een gespannen sfeer. Het voelt dan ook vaak als survivallen in de grote stad, en dat is erg tof. Voorlopig houd ik Tom Clancy's The Division in de smiezen, lang moet ik echter niet wachten want de game verschijnt al over een maandje!

Rudy Wijnberg Head of Media

Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

Lees meer