Preview: Tales of Zestiria

Dit jaar bestaat de Tales-franchise twintig jaar. Dat viert Bandai Namco met het vijftiende deel in de serie, genaamd Tales of Zestiria. De serie is in Japan een grote hit, maar is aanzienlijk minder populair in het westen. Ikzelf ben verliefd op de serie sinds Tales of Vesperia. Tot mijn grote vreugde lijkt het erop dat Tales of Zestiria meer van hetzelfde gaat zijn. Of dat ook zo is, kan je lezen in deze preview.

Typisch Japans

Tales of Zestiria is, net zoals voorganger Tales of Xyllia, een typische JRPG. Dat komt duidelijk naar voren in de vormgeving van de personages en de samenstelling van het verhaal. Zo start je het verhaal met hoofdrolspeler Sorey en diens vriend Mikleo. Mikleo is een menselijk personage met een zweverig tintje. Hij is namelijk een Seraphim. Deze wezens ogen menselijk, maar zijn voor de minder spiritueel toegankelijke mensen niet zichtbaar. Sorey ziet ze echter wel. Sterker nog, hij is opgegroeid in een Seraphim-dorp.

Wanneer Sorey en Mikleo een ruïne verkennen, zien ze een menselijk meisje genaamd Alisha bewusteloos op de grond liggen. Na het vinden van de jongedame start het verhaal pas echt. Alisha wordt namelijk achtervolgd door een duister monster. Net als in voorgaande delen bestuur jij een van de personages, en ren je heel de wereld rond om dit mysterie te ontrafelen.

Genoeg te doen

De Tales-franchise staat bekend om zijn open wereld en uitgebreide Bestiary. Gedurende jouw avonturen kom je diverse monsters tegen welke opgenomen worden in de Bestiary wanneer ze eenmaal zijn gescand. Inmiddels is het een ware sport geworden om dit grote boek te vullen. De monsters zijn, in tegenstelling tot eerdere Final Fantasy-delen, zichtbaar in de open wereld. Door ze van achteren te flanken, kun je een sneak-attack uitvoeren of je kan besluiten het monster in zijn geheel ontwijken.

De open wereld wordt gekenmerkt door verschillende side-quests, het scala aan monsters en de ruimte voor verkenning. In ieder hoekje kan wel iets verstopt zitten. Zo zijn er verborgen eilandjes, schatten en boss-battles die gevonden kunnen worden. Mede hierdoor wordt het voltooien van de game een lange, maar vermakelijke missie.

Meester in Martial Artes

De combat vindt plaats in een open arena. Jij bent vrij om de personages te positioneren en te beslissen wanneer je aanvalt. Een rots in de arena kan bijvoorbeeld uitstekend dienen als cover. Er zijn meerdere aanvalsopties. Je hebt de standaard aanval waarbij je een zwaard, staf of boog gebruikt en de Martial Artes. Deze Artes zijn speciale aanvallen die magic gebruiken. Naarmate je toeneemt in level, speel je krachtigere en meer diverse Artes vrij.

Het toenemen in level is zeer belangrijk voor de voortzetting van het verhaal. Er moet, zo nu en dan, gegrind worden om experience-points te verdienen. Deze experience zorgt ervoor dat je sterkere armor en wapens kunt gebruiken. Tevens zijn er een aantal skill-braches beschikbaar. Hier kunnen punten geïnvesteerd worden om bijvoorbeeld je magic, health en aanvalssnelheid te verbeteren.

Rijk aan persoonlijkheid

De personages binnen de Tales-franchise bruisen altijd van persoonlijkheid. Ze kunnen vervelend, cool of arrogant overkomen, maar naarmate het verhaal vordert, raak je aan ze gehecht. Gedurende het verkennen van de wereld krijg je meerdere mogelijkheden om een conversatie te starten met party-leden. Deze gesprekken kunnen over niets gaan, of over een onderdeel van de missie. Hierdoor raak je daadwerkelijk betrokken bij het verhaal en het lot van de personages.

De persoonlijkheid komt tevens duidelijk naar voren in de open wereld. Steden zijn levendig en de kleuren spatten van het scherm af. Tales of Zestiria is een pareltje om naar te kijken. Ook de vijanden zijn divers en indrukwekkend. Zo kom je kleine spinnetjes of gigantische draken tegen. Bepaalde vijanden zijn pas te tackelen op een zeer hoog niveau. Hierdoor bezoek je bepaalde delen van de wereld meerdere keren, maar is het niet zodanig een verplichting om te backtracken.

Verwachting

Tales of Zestiria is een typische JRPG and I love it. De personages zitten vol karakter en de wereld ziet er wederom prachtig uit. Een langdurig verhaal en goed combatsysteem zorgen ervoor dat ik deze winter in een kleurrijke wereld kan doorbrengen. Of Tales of Zestiria hetzelfde plaatsje in mijn hart krijgt als Tales of Vesperia is nog niet zeker. Een daadwerkelijk oordeel kunnen we helaas pas vellen wanneer we de game reviewen. Een ding is zeker: het ziet er goed uit voor Tales of Zestiria.

Tales of Zestiria verschijnt op 16 oktober 2015 voor de PlayStation 3 en PlayStation 4. Op 20 oktober is Tales of Zestiria beschikbaar voor de pc.