Preview: RollerCoaster Tycoon World

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

We zijn al ruim tien jaar aan het wachten op een nieuw, volwaardig deel in de RollerCoaster Tycoon-serie. Eigenlijk had RollerCoaster Tycoon World begin dit jaar al moeten verschijnen, maar na alle kritieken op de eerste gameplaytrailer is toch maar besloten om de game uit te stellen. Er is zelfs een derde ontwikkelaar aangesteld om de game af te maken, namelijk Nvizzio Creations. Afgelopen weekend was de game speelbaar tijdens PAX Prime en zijn er een hoop nieuwe beelden verschenen. Hoog tijd om die eens te analyseren en bekijken wat er allemaal nieuw is.

Grafische upgrade

De graphics van de eerste gameplaytrailer waren werkelijk om te huilen. Het zag er allemaal zo gedateerd uit, dat ik in eerste instantie dacht dat ik naar een trailer van RollerCoaster Tycoon 3 aan het kijken was. Nu ben ik wel iemand die graphics niet heel belangrijk vind als de gameplay goed is, maar dit kon gewoon echt niet meer. Gelukkig is er in het afgelopen half jaar een hoop veranderd. In deze video zien we bijvoorbeeld dat de textures er een stuk beter uitzien en dat ook de belichting beter is met reflecties en dynamische schaduwen. Ook zal de game 4K-resoluties ondersteunen. Toch ben ik van mening dat het allemaal wat beter had gekund, maar het is in ieder geval een flinke stap in de goede richting.

Weg met het grid

In RollerCoaster Tycoon World draait het natuurlijk allemaal om vette pretparken maken. Voorheen gebeurde dit altijd met een gridsysteem, waarbij je de ruimte dus in blokjes moest benutten. Dit is nu verleden tijd, wat voor veel meer vrijheid zorgt. Je kunt je attracties nu dus overal plaatsen en ook volledig roteren. Met de terrain editor kan je nu ook gemakkelijker gebergtes neerzetten, alsof je aan het sculpten bent.

Makkelijk achtbanen maken

Achtbanen maken vind ik altijd het leukste om te doen in de RollerCoaster Tycoon-games, en dan vooral achtbanen met dodelijke gevolgen. Ook hier heb je nu veel meer vrijheid in nu er geen gridsysteem meer is. Daarnaast kies je nu niet meer uit vaste stukjes rails die je achter elkaar plakt, maar bouw je alles met behulp van een curvesysteem. Met het scrollwiel van je muis kan je nu rails kantelen, dus ook daar heb je geen speciale stukjes meer voor nodig. Het ziet er allemaal veel makkelijker uit dan voorheen en binnen no-time heb je een achtbaan neergezet. Mocht je later toch nog iets willen aanpassen omdat je achtbaan bijvoorbeeld op een bepaald punt crasht, dan kan je dat heel gemakkelijk verschuiven zonder hiervoor een groot gedeelte van je achtbaan te slopen om er weer één geheel van te maken.

De toekomst

De ontwikkelaar wil dat de game een aantal jaren mee kan gaan. Hoe kan je dat nou beter doen dan met mods? Daarom zal de game Steam Workshop-ondersteuning krijgen. Zo kan je alle modellen aanpassen, zoals die van de scenery en die van de mensen. Je kan dus je eigen hoofd in de game stoppen en door je eigen pretpark lopen. Ook kan je je achtbanen en parken met anderen delen. Ik ben erg benieuwd wat voor vette creaties we van de community hierdoor kunnen zien!

Verwachting

Tot nu toe hebben we vooral te zien gekregen hoe de editor zal gaan werken, en dat ziet er veelbelovend uit. Je hebt veel meer vrijheid nu je niet meer in een grid hoeft te werken. Daarnaast ziet het curvesysteem om achtbanen te bouwen er erg gemakkelijk uit, en kan je nu dus makkelijker wijzigingen in je achtbanen aanbrengen. Dankzij de Steam Workshop-ondersteuning zal de game waarschijnlijk ook een aantal jaren mee kunnen gaan. Wel hoop ik dat de game grafisch nog iets verder wordt gepolijst, zodat de game er nog wat beter uit komt te zien. In het afgelopen half jaar is er al een hoop veranderd, dus wie weet wordt het de komende maanden nog veel beter.

RollerCoaster Tycoon World zal eind dit jaar moeten verschijnen voor pc, Linux en SteamOS.

Lees meer