Preview: Unravel

Aangepast: 20 mei 2018 14:26

Velen zullen Electronic Arts vooral kennen van de grootse AAA-games zoals FIFA, Dragon Age en natuurlijk Mass Effect. Dat EA soms ook kleinere games uitbrengt, is wat minder bekend en deze komen dan ook een stuk minder onder de aandacht. Erg jammer, aangezien er soms toch een heel mooi pareltje tussenzit, zoals het liefelijke Unravel van de Zweedse developer Coldwood Interactive.

Yarny

In Unravel speel je als Yarny. Yarny is een personage dat volledig bestaat uit één lange draad van rode wol. Dit bijzondere karakter vertelt zonder woorden het verhaal van een familie die elkaar uit het oog is verloren. Yarny verliest hoe verder hij de wijde wereld intrekt steeds meer van zijn draad, dit is een zekere metafoor van liefde en het langzaam kwijtraken van familie, maar tevens ook vrienden. Gelukkig komt hij onderweg steeds weer nieuw draad tegen, zodat de reis alsnog kan worden voortgezet. Je moet daarbij wel nadenken over het feit dat je wel steeds genoeg wol moet hebben om bij de punten te komen met extra draad, dit noemden de makers 'yarn-management'. Het zal dus vaak gebeuren dat je net te weinig wol hebt om bij je doel te komen, waardoor je terug zult moeten om wat draad los te maken van bepaalde aanknopingspunten.

Zweden

Het is belangrijk om goed na te denken bij de verschillende stappen die Yarny zet, waar je precies naartoe moet en hoe je over bepaalde obstakels heen komt. Unravel is daarmee met name een platformgame met puzzels die natuurkundig van aard zijn. De wereld waarin je rondloopt is gebaseerd op het prachtige noorden van Zweden, waar de makers zelf vandaan komen. Waar we normaal grootse werelden zien, is Unravel bewust klein gehouden, zodat de mooie, robuuste natuur van Zweden naar voren komt. Het is tevens zeer essentieel dat je de omgeving goed gebruikt. Yarny zal zijn wol vaak vast moeten maken aan bepaalde aanknopingspunten, zodat je deze als een soort trampoline kunt gebruiken om hoger of verderop te komen. Dit betekent wel dat je soms draad te kort komt om verder te komen, maar dat is snel opgelost door deze weer los te maken en verder te gaan.

Door de sterke, onderliggende gedachte van Unravel en de uitdagende puzzels, wil je de game blijven doorspelen. Na mijn hands-on-sessie vond ik het erg jammer dat ik niet langer door kon gaan om de wereld van de schattige Yarny verder te mogen onderzoeken en ontdekken. Ik ging met het gevoel naar buiten alsof ik net iets heel speciaals had meegemaakt, en dat komt bij mij niet heel vaak voor bij een game. Ook al heb ik nog maar heel even mogen spelen, ben ik nu al helemaal in de ban van deze game.

Unravel is zeker geen normale, straightforward platformgame. De game weet een veel diepere emotionele laag te raken door het verhaal dat Yarny vertelt zonder dit daadwerkelijk met woorden te brengen. De omgevingen en muziek zijn prachtig en de puzzels kunnen vaak uitdagend zijn. Het is merkbaar dat de game met veel liefde is gemaakt en er veel tijd in is gestoken door de makers. Al met al smaakt Unravel zeker naar meer, en durf ik nu al te zeggen dat dit voor mij persoonlijk één van de grootste verrassingen van gamescom 2015 is.

Unravel verschijnt begin 2016 voor Xbox One, PlayStation 4 en pc.

Packshot Unravel

-