Preview: Rise of the Tomb Raider

Geplaatst: 30 juli 2015 08:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Na verschillende pogingen gedaan te hebben door Crystal Dynamics om de Tomb Raider-serie uit het diepe slop te trekken, kwam er in 2013 een waardig deel voor de jonge avonturierster. Tomb Raider heeft van ons ook het maximaal aantal sterren gekregen die een game van ons kan krijgen. Inmiddels is het tweede deel, Rise of the Tomb Raider, aangekondigd en moet eind dit jaar uitkomen exclusief voor de Xbox One. Het is tijdelijk, want een jaar later zal de game, met (vermoedelijk) alle DLC en updates uitkomen voor de PlayStation 4 en de pc. Ik vraag me daarom af of het heel erg is dat ze een jaar langer moeten wachten op de game.

Grotere gebieden

In Rise of the Tomb Raider (en toch moet ik wennen aan deze ietwat vreemd gekozen titel) gaan we opnieuw op pad met Lara Croft, die nu iets ouder is geworden. De warme jungle wordt ingeruild voor de besneeuwde bergtoppen, maar we zagen ook andere gebieden langskomen in de trailers. Het doorzoeken en survivallen zal net als de eerdere delen intact blijven, alleen dan met een aantal nieuwe features.

Je komt in de game regelmatig weide vlaktes tegen tussen de besneeuwde bergtoppen. Elke vlakte (deze vlaktes zijn drie keer zo groot als de grootste vlakte in het vorige deel) vormt een kleine wereld op zich. Hoe bedoel ik dat? Je kunt op deze vlaktes verschillende items tegenkomen, maar ook speciale sidequests spelen. Hoe zich dat verhoudt tot het verhaal, is nog onduidelijk, maar je kunt zo ineens een complete tombe tegenkomen waar je voorwerpen kunt vinden die je reis meer dan compleet zullen maken.

Zo klaar als een (ijs)klontje

Lara Croft is een stuk sterker geworden dan in het vorige deel, waar ze eigenlijk nog maar een groentje was. Haar gevechtstechnieken zijn ook verder ontwikkeld en daarom zijn deze ook flink op de schop gegaan. Zo heeft Lara veel meer mogelijkheden voor stealth om de vijand uit te schakelen. Lara kan nu in bomen klimmen en onder water zwemmen, wat in het vorige deel nog niet kon. Op deze manier kan ze haar vijand besluipen of ontwijken. We zagen in de trailer een gigantische Siberische beer opduiken. Ik kan me niet voorstellen dat Lara die met haar blote vuisten aan kan, dus vermoedelijk zal je zo ver mogelijk in de bomen moeten klimmen of in bosjes moeten gaan zitten om deze reusachtige beer af te leiden. Net als in het vorige deel zal je dieren moeten neerschieten om te overleven.

Het weer speelt duidelijk een belangrijke rol in deze game. We zagen in de trailers al heel veel sneeuw en hoeveel moeite Lara had om daar doorheen te komen. Bevroren sneeuw kan tot glibberige situaties leiden. Het wegrennen voor een grote beer zal in de sneeuw ook niet zo makkelijk gaan.

Verwachting

Ik verwacht dat Rise of the Tomb Raider weer net zo'n prachtige game gaat worden als het vorige deel. Rhianna Pratchett, die ook verantwoordelijk was voor het verhaal van het succesvolle vorige deel, zal ook aan dit deel werken. Het zal qua verhaal meer dan snor zitten dus. De nieuwe mogelijkheden en de hoeveelheid locaties baren mij wel klein beetje zorgen. Hopelijk zijn ze niet te ambitieus. Het is goed dat Crystal Dynamics wat nieuws wil proberen en rekening houdt met de stealthspelers onder ons, maar hopelijk slaan ze niet te veel door daarin. Het is nog maar even de vraag of Lara's reis naar de besneeuwde bergtoppen net zo vermakelijk zal zijn als de avonturen in de jungle, of laat dit nieuwe deel ons koud? We zullen het zien.

Rise of the Tomb Raider moet 10 november verschijnen voor de Xbox One. Eind 2016 verschijnt de game voor de PlayStation 4 en de pc.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Lees meer