Preview: Halo 5: Guardians

Geplaatst: 13 juli 2015 08:00

Begin dit jaar was de multiplayerbèta van Halo 5: Guardians speelbaar. Hier heb ik toentertijd een Gespeeld over geschreven, waar ik erg enthousiast in was. Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder en begint de release van de game te naderen. Microsoft en 343 Industries hebben dan ook wat meer laten weten over de campaign en een nieuwe multiplayermodus aangekondigd. Hoog tijd om daar wat dieper op in te gaan.

Hero or villain?

Afgelopen E3 werden de eerste gameplaybeelden van de campaign getoond. Hier werd gelijk duidelijk dat de campaign gericht is om co-op te spelen, aangezien je altijd in een groepje van vier bent. Wanneer je in je eentje speelt, zal je dus ook drie teamgenoten hebben, maar dan bestuurd door de AI. Wel kan je ze enkele opdrachten geven, zoals ze ergens naartoe sturen of iemand laten reviven.

Over het verhaal zelf is nog niet heel veel bekend. We weten in ieder geval dat je de leiding zal nemen over twee squads, namelijk Blue Team met Master Chief en Fireteam Osiris met Agent Locke. Uit trailers blijkt dat die twee geen goede vrienden van elkaar zijn. Doordat je nu met Agent Locke kunt spelen, krijg je een ander perspectief op de Master Chief. En dat zou zomaar je mening over hem kunnen veranderen, want hij lijkt te worden neergezet als de bad guy door Agent Locke.

Player versus everything

Halo 5: Guardians zal ook een nieuwe multiplayermodus bevatten, genaamd Warzone. In voorgaande Halo-games kon je al met maximaal zestien man spelen in Big Team Battle, maar Warzone gooit er nog een schepje bovenop. Het is nu namelijk mogelijk om met maar liefst 24 man te spelen. Alsof dat nog niet genoeg is, zal er ook AI op de map rondlopen. Hiervoor zijn de maps dan ook een stuk groter, namelijk vier keer groter dan ooit tevoren in een Halo-game.

In Warzone is het de bedoeling om met je team als eerste 1000 punten te verdienen, of de core in de thuisbasis van het vijandelijke team uit te schakelen. Je kunt op verschillende manieren punten verdienen, door bijvoorbeeld leden uit het andere team uit te schakelen, basissen te veroveren en AI-bosses af te maken. Om de core uit te schakelen, zal je eerst alle basissen op de map moeten veroveren, zodat de thuisbasis van het vijandelijke team open gaat en je met je team naar binnen kan stormen.

Get REQt

Uiteraard zijn ook de nodige power weapons en voertuigen aanwezig. In Warzone vind je deze echter niet op de map, maar moet je ze aanschaffen via de REQ Stations in de basissen. Aan het begin van de game kan je niet direct de beste wapens en voertuigen uitkiezen, maar moet je eerst je REQ-level omhoog zien te krijgen. Daarnaast moet je ook nog eens de juiste REQ-card hebben. REQ-cards zitten in REQ-bundles, die je kunt kopen met REQ-points die je in alle multiplayermodi verdient. Ook kan je REQ-bundles aanschaffen als microtransaction met echt geld. 343 Industries benadrukt wel dat het niet pay-to-win zal zijn, aangezien je eerst met je team moet levellen tijdens het potje voordat je de betere REQ-cards kunt gebruiken. Ook lever je REQ-energy in na het gebruiken van een REQ-card, dus kan je niet na elke dood direct in een Mantis respawnen. Naast REQ-cards voor wapens en voertuigen zijn er ook cosmetische REQ-cards waarmee je bijvoorbeeld armoronderdelen, assassinationanimaties en weaponskins vrijspeelt.

Mochten de microtransactions je toch nog afschrikken, dan heb ik goed nieuws voor je: alle DLC-maps zullen namelijk gratis verkrijgbaar zijn. De game zal tijdens de release twintig maps bevatten (wat al een behoorlijk aantal is) en zal voor juni 2016 gratis worden aangevuld met nog eens vijftien maps. Doordat alle DLC-maps gratis zijn, kunnen alle spelers altijd alle modi spelen, wat vaak niet mogelijk was bij voorgaande Halo-delen omdat een speler dan een bepaalde DLC-pack niet had.

You'll be missed

De Halo-games waren altijd supervet om met vrienden splitscreen te spelen. Alle delen tot nu ondersteunden multiplayer splitscreen voor vier man, maar helaas komt daar met dit deel verandering in. Halo 5: Guardians zal namelijk helemaal geen splitscreen bevatten, ook niet voor twee man, wat eerder wel was beloofd. Ik weet dat splitscreen tegenwoordig niet meer zo populair is als vroeger dankzij het internet, maar het is voor mij wel pijnlijk dat Halo nu ook stopt met splitscreen.

Verwachting

Halo 5: Guardians lijkt de meest vernieuwende Halo tot nu toe te worden. De campaign is nu gebouwd om co-op te spelen en geeft je de leiding over twee verschillende squads. Ook de nieuwe Warzone-modus ziet er ontzettend vet uit met zo veel spelers en AI op de map. Mocht je niet zo van die grote slagvelden houden, dan kan je nog altijd de klassieke Halo-multiplayermodi spelen met vier tegen vier. Wel vind ik het ontzettend jammer dat er geen splitscreen meer aanwezig is. Ik denk dat ik de Halo-games meer in splitscreen heb gespeeld dan alleen. Dat neemt niet weg dat ik nog steeds ontzettend uitkijk naar deze nieuwe Halo-game.

Halo 5: Guardians zal op 27 oktober exclusief voor de Xbox One verschijnen.