Preview: The Incredible Adventures of Van Helsing III

Geplaatst: 13 mei 2015 10:00

Toen ik deze game kreeg om te proberen, wist ik niet precies wat ik moest verwachten. Het scheen al een hele serie te zijn die compleet onder mijn radar heeft weten te blijven. En dit bleek compleet onterecht, want deze previewversie heeft mij op een zeer positieve manier weten te verbazen!

The Incredible Adventures of Van Helsing III

Deze actie-RPG, ontwikkeld en uitgegeven door NeocoreGames, steekt je in de schoenen van Van Helsing, de alom bekende vampierensloper. De game speelt zich af in het land Borgovia, alwaar rare wetenschappers en bovennatuurlijke schepsels de bevolking het leven zuur maken. Van Helsing, samen met zijn bondgenoten, zijn de laatste verdediging tegen deze dreiging. Nu kun je uit een aantal klassen kiezen om deze game te spelen, elk met hun eigen sterktes en zwaktes. Zo is er de meleeslachtmachine Protector, de schietgrage Bounty Hunter, de gestoorde wetenschap van de Phlogistoneer, de bouwgrage Constructor, de magische Elementalist en de geniepige Umbralist. Ikzelf ben met de Protector aan de slag gegaan, daar ik wel van het betere hak en mepwerk houd. Dus, op naar Borgovia!

Hakken en slachten met een rijke scheut Diablo-saus

Het eerste wat me opviel in The Incredible Adventures of Van Helsing III is dat de game erg sterk leent van de Diablo-gamestijl. Klik op vijand om te slaan, rechtsklik om extra hard te slaan, druk nummertje voor speciale aanvallen. Zelf de inventaris en de karakteristieken lijkt erg sterk op de bekende Diablo-esque zaken die we allemaal kennen. Echter weet The Incredible Adventures of Van Helsing III dit op een dusdanige manier te brengen dat dit niet stoort. Want dit is wel een gameplay die werkt. Al snel was ik lustig aan het klikken en mijn vijanden vlogen in bloedfontijntjes uit elkaar. Net als in Diablo is het terrein interactief en kun je van alles stukslaan in hoop op loot of om je vijanden extra te pijnigen. Dit alles vindt plaats in die bekende isometrische view in prachtige levels, welke een steampunkachtige sfeer uitademen.

Pimp your gear in the home base

Net als in Diablo kun je je gear laten enchanten om deze sterker te maken. Hoe beter het item, des te meer je er op kunt laten zetten. Dit alles kun je doen in je thuisbasis, welke allerlei handelaren, craftsmen en andere zaken huist. Alles is in mooi detail gemaakt en ademt een goede sfeer uit. Ook je gear leent weer zwaar van Diablo, daar deze ook weer allerlei locaties beslaat welke we al kennen (hoofd-schouders-knie-en-teen ), maar ook dit stoort niet. Want waarom het wiel opnieuw uitvinden als er al een leuke formule beschikbaar is? Dan kun je je richten op het verhaal, wat de ontwikkelaar erg goed gelukt is.

Voorlopig eindoordeel

The Incredible Adventures of Van Helsing III heeft me zeer prettig verbaasd. De gameplay, hoewel erg veel op Diablo gelijkend, speelt erg lekker weg. De actie is bruut en snel, maar erg overzichtelijk en gewoon leuk! Deze game is daarin het schoolvoorbeeld van beter goed gejat dan slecht bedacht. En in deze game heeft dat de vrijheid gegeven om een zeer goede setting weg te zetten met alle details die je daarbij zou verwachten. Alles heeft een lekker grimdark steampunksfeertje en dit past precies bij het onderwerp: Van Helsing en de sloot aan bovennatuurlijke vijanden die je mooi aan stukken mag klikken.

The Incredible Adventures of Van Helsing III zal op 22 mei verschijnen voor de pc.