Feature: Alles over The Witcher 3: Wild Hunt

Geplaatst: 10 mei 2015 08:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Nog even en The Witcher 3: Wild Hunt zal eindelijk beschikbaar zijn. Deze game van CD Projekt Red is hoogstwaarschijnlijk één van de meest imposante games die wij dit jaar voorgeschoteld zullen gaan krijgen. If not 'the most', maar daar laat ik jullie uiteraard zelf over oordelen. Nog geen idee wat The Witcher 3: Wild Hunt inhoudt? Geen nood, want in dit artikel vertellen we je alles over de game.

The Witcher 3: Wild Hunt

De naam geeft meteen dat deze game het derde deel in de reeks is, maar laat dat je vooral niet tegenhouden. Door middel van flashbacks en gesprekken met 'non-playable characters' (NPC's) zal het verhaal uit de voorgaande twee games goed aan bod komen, maar genoeg over dat. Wat is The Witcher 3: Wild Hunt?

In deze game heb je wederom de controle over Geralt of Rivia, de protagonist van deze gamereeks. Geralt keert terug na de aanval op The Northern Kingdoms door de Nilfgaard Empire. Geralt is nog steeds opzoek naar zijn geliefde Yennifer, maar al snel neemt zijn lot een rare wending. Hij moet namelijk op zoek naar ene prinses Ciri. Maar de Geralt uit de voorgaande delen is er niet meer. Hij is wijzer geworden en harder geworden door de wereld om hem heen. Hij is en blijft een witcher en doet datgene waar hij zeer bekwaam in is, namelijk de strijd aangaan met monsters, de wereld redden en ook nog prinses Ciri. Daarnaast krijgt hij ook nog te maken met de Wild Hunt, een soort terroristische groep die moordend en plunderend haar weg baant door de wereld.

Maar wat maakt deze game nou zo anders dan andere games?

Ja, je kan alles kapotberedeneren en zeggen dat deze game gewoon een RPG is, maar daar zou je The Witcher 3: Wild Hunt te kort mee doen. Deze game van CD Projekt Red is anders. Veel anders dan de standaard-RPG's. Men heeft deze game zelfs officieus de titel 'opvolger van The Elder Scrolls V: Skyrim' gegeven, en dat zegt iets. Het voelt aan alsof je een hybride mix van een fantasiefilm en het Game of Thrones-landschap gaat beleven met deze game.

De eerste paar uren van de game zullen zwaar zijn, erg zwaar. Upgrades zijn dan namelijk nog niet mogelijk, maar houd vol. Zet door. Het resultaat mag er echt zijn. Die upgrades ga je namelijk later pas nodig hebben en CD Projekt Red wil jou als gamer eerst alles leren voordat je pas echt los kan gaan met deze game.

Geralt is terug, en hoe

Zoals ik al eerder aangaf, is Geralt niet meer de man die hij vroeger was. Hij is ouder en wijzer geworden, en dat vertaalt zich weer naar zijn gaven. Geralt zijn gaven zijn namelijk beter geworden. Naast dat je nu beter je omgeving kan 'scannen', kan jij je gaven ook gebruiken in de vele gevechten die je zal gaan krijgen in deze game.

In deel 2 kon je met je Witcher Senses boeken of dorpsbewoners vinden die jou vitale tips konden geven over het verslaan van vijanden en monsters. Met The Witcher 3: Wild Hunt is dit net even wat geavanceerder geworden. Als Geralt voldoende kennis bevat, kan hij, na het activeren van zijn Witcher Senses, de vitale organen en zwakke punten van een monster/vijand zien. Als voorbeeld gebruikt CD Projekt Red een vampier. Deze vijanden hebben een orgaan dat de vampiers de gave geeft om gif te maken. Als Geralt bij een dergelijke vijand zijn Witcher Senses gebruikt, vertraagd de tijd zich en krijg je de mogelijkheid om dit orgaan door te steken met je zwaard.

Een andere verandering is het feit dat Geralt niet het enige speelbare karakter zal zijn. Met bepaalde missies zal je ook de controle krijgen over Ciri. Ciri blijkt niet alleen een prinses te zijn, maar zal ook een soort leerlinge van Geralt worden. Daarnaast zal zij ook een belangrijke rol gaan vervullen bij de strijd tegen de Wild Hunt.

Groot, groter, grootst

The Witcher 2 was al groot, maar vergeleken met The Witcher 3: Wild Hunt was die game niks. The Witcher 3 zal namelijk wel 35 maal groter zijn! Pardon? Ja, jullie lezen het goed, 35 maal groter dan het voorgaande deel! En waar The Witcher 2 nog verdeeld was in drie questzones, zal The Witcher 3: Wild Hunt één open wereld zijn. De gebieden waar het verhaal zich zal gaan afspelen zijn de stad Novigrad, het moerasachtige land No Man's Land en de bevroren toendra.

Waar jij als gamer in vele games het middelpunt bent, maak jij met deze game deel uit van een samenleving, nee, een wereld. Je kan letterlijk uren de wereld verkennen zonder je ook maar één moment met de hoofdquests bezig te hebben gehouden. De omgeving waar jij je op dat moment in bevindt, kan ook kleine side-quests initiëren. Je kan onschuldige mensen redden van criminelen in No Man's Land of je mengen in politieke intriges in Novigrad.

En als je ervoor kiest om geen fast travels te gebruiken, zal deze game geen laadtijden kennen. Ik herhaal: geen laadtijden. Laat dat maar even op je inzinken. Een immense open wereld zonder laadtijden. Een unicum.

Waar CD Projekt Red keer op keer de nadruk op legde, was het maken van keuzes. Er zijn wel vaker games geweest die een soort karma-systeem hadden, maar The Witcher 3: Wild Hunt heeft dat niet. Maar keuzes hebben wel gevolgen, of niet. Je weet het niet. Het hoeft ook niet meteen zichtbaar te zijn, het kan maar zo zijn dat er een hele tijd overheen gaat voordat de gevolgen van een keuze zichtbaar zijn. Dat is echt heftig en ook een aangename verandering in de huidige stroom van lineaire games.

Even though I walk through the darkest valley, I will fear no evil

The Witcher 3: Wild Hunt zal een extreme verscheidenheid aan monsters kennen. Ieder monsters zal je anders moeten benaderen. Monsters moet je leren kennen, hoe ze aanvallen, waar ze bang voor zijn. Je wapens pakken en blind ten strijde gaan zal dus niet gaan werken.

Gelukkig heeft Geralt een arsenaal aan oplossingen klaar voor monsters en vijanden. Hij zal zijn stalen zwaard (en magie) gebruiken voor menselijke vijanden en zijn zilveren zwaard (en magie) voor monsters. Daarnaast heeft hij ook een kruisboog die hij kan inzetten voor ranged vijanden of monsters die zich in het water bevinden.

De manier waarop je een gevecht aangaat verschilt dus echt per situatie. Harpies, vliegende gedrochten uit de Griekse mythologie, moet je bijvoorbeeld eerst naar de grond krijgen. Door een spell te gebruiken, krijg je ze naar de grond en vervolgens rijg je ze aan je zilveren zwaard. Drowners zijn monsters die in een moeras leven. Als je te dichtbij komt, zullen ze alles op alles zetten om je het moeras in te trekken. Gelukkig hebben ze een hekel aan vuur. Geralt gebruikt zijn magie om ze in brand te zetten.

Zoals je kan zien, is het echt volledig aan jou hoe je met een situatie en monster om moet gaan. De monster spawnen namelijk niet, ze zijn er. Het is aan jou of jij je wilt mengen in bijvoorbeeld een strijd tussen monsters en NPC's, maar je moet wel beseffen dat het wel of niet ingrijpen eventuele gevolgen kan hebben voor de rest van de game.

Het zijn de details die het verschil gaan maken

In vergelijking met deel 2 is er nu veel meer aandacht geschonken aan het battlesysteem. Ging Geralt in deel 2 helemaal los tijdens een gevecht in een combo die niet meer te stoppen was, zoveel anders is het met deze game. Eén druk op een knop zorgt ervoor dat Geralt begint met een combo, maar jij bent degene die bepaalt wat er gaat gebeuren. Dit zorgt ervoor dat je veel meer vrijheid hebt en veel meer kan doen tijdens een gevecht.

Ook hebben de witcher signs een upgrade gekregen. Huh? Signs? Zie het maar als een soort 'force' voor Geralt. Als je niet weet wat de force is, raad ik je aan om onder je rots vandaan te komen.

Geralt heeft ook een scala aan potions tot zijn beschikking. Deze geven je een voordeel met gevechten, maar zoals een wijs man ooit zei: “Ieder voordeel heb z'n nadeel.” Je kan namelijk vergiftiging oplopen door te veel potions tot je te nemen. Deze vergiftiging is duidelijk te zien aan het gelaat van Geralt. Subliem, dergelijke details, als je het aan mij zou vragen.

Wat bijvoorbeeld ook een geweldig detail is, is lichaamsbeharing! Hold on to your horses. Ik heb het natuurlijk over een baard. Geralt krijgt naar gelang de tijd die hij in de wildernis doorbrengt een baard. Met de komst van de Beard and Hairstyle-DLC kan je zelfs bepalen wat voor een soort baard je wilt. Huzaah!

You get a DLC! And you get a DLC! Everyone gets a DLC!

Wat is een game tegenwoordig zonder DLC? Veel games pakken dit echter volledig verkeerd aan. De meeste DLC voegt niets toe en staat in het algemeen al op de Blu-Ray. Nee dan CD Projekt Red, die gaat het totaal anders aanpakken. Om te beginnen met zestien gratis DLC voor iedereen. Jullie lezen het goed: zestien en gratis in één zin. De zestien gratis DLC zijn dan wel kleine dingen, denk hierbij aan kleding, wapens, bonusquests.

Daarnaast gaan er ook twee grote DLC aankomen. Deze DLC voegen nog eens dertig uur aan gameplay toe aan een game die al meer dan tweehonderd uur aan gameplay rijk is. In oktober zal eerst Hearts of Stone het levenslicht zien en ergens in begin 2016 is de beurt aan Blood and Wine. De laatstgenoemde zal zelfs een volledig nieuwe regio toevoegen.

The Witcher 3: Wild Hunt is a game changer

Met The Witcher 3: Wild Hunt heeft CD Projekt Red naar mijn bescheiden mening puur goud in handen. Deze game zal de lat extreem hoog leggen, if not niet meer in te halen zijn. Als het maken keuzes goed uitpakt voor deze game, dan is dat een ware game changer. Want laten we eerlijk zijn, er is nog nooit een game geweest die het goed heeft weten te implementeren.

The Witcher 3: Wild Hunt zal vanaf 19 mei verkrijgbaar zijn voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot World Championship Sports

Series

-

Uitgever

Activision Blizzard

Reviewscore

-

Platforms

Nintendo Wii

Releasedatum

13 februari 2009

Ontwikkelaar

Koolhaus Games

Gameliner Awards

-

Lees meer