Preview: Rocket League

Geplaatst: 6 mei 2015 10:00
Aangepast: 22 april 2021 13:57

Voetbalgames die de werkelijkheid zo goed mogelijk na proberen te bootsen, dat kennen we nu wel. Jaar in jaar uit een nieuwe editie van FIFA of Pro Evolution Soccer spelen gaat op den duur gewoonweg vervelen. Toch? Ontwikkelaar Psyonix vond in 2008 in ieder geval van wel, want aan het eind van dat jaar brachten ze hun 'voetbalgame' Battle Cars uit. Dit keer echter geen tweeëntwintig spelers die over een groen veld dartelen, maar teams van auto's die een gigantische voetbal in het doel van de tegenstander proberen te werken. Gas geven, turbo erop, dan nog een laatste sprong de lucht in om met een omhaal te scoren! Lekker gek, lekker over-the-top, en een ontzettend lekkere game om tussendoor een paar potjes te spelen (om er na een paar uur vervolgens achter komen dat die paar potjes enigszins uit de hand zijn gelopen). In de zomer van dit jaar komt Psyonix met Rocket League, de opvolger van Battle Cars. Afgelopen weekend stond in het teken van een Rocket League-bèta, die ik eens flink aan de tand heb gevoeld.

bèta-gameplay

Of nou ja, flink aan de tand gevoeld De bèta was relatief klein: één soort auto, één arena en drie verschillende modi: één tegen één, twee tegen twee en drie tegen drie. Dat is een stuk minder dan de volledige game, waarin het onder andere mogelijk is om een soort carrière te starten, je auto('s) van upgrades te voorzien, in meerdere arena's te spelen en de replays van de mooiste momenten in een uitgebreide editor te bewerken. De bèta van afgelopen weekend geeft daarentegen wel een goed beeld van wat je uiteindelijk van de game kunt verwachten, aangezien de gameplay ten opzichte van die volledige game niet zal verschillen.

Ongelooflijk

Je bent dus in je eentje of in een team de bestuurder van een raceauto die eigenlijk wel een beetje lijkt op de speelgoedauto uit Toy Story. Met die auto rijdt je rond in een overkoepelde voetbalarena, en is het uiteraard de bedoeling om een grote voetbal in het doel van je tegenstander te krijgen. Hoe je dat precies doet, maakt eigenlijk niet zoveel uit, en dat zie je absoluut ook terug tijdens het spelen van de game. Zeker in teams van drie is het chaos alom, waarbij iedereen probeert om middels een korte sprint of goed getimede sprong de voetbal te raken. En als het allemaal een beetje meezit, kan dat nog wel eens tot geweldig mooie acties leiden - al dan niet met enig geluk. Op YouTube zijn genoeg filmpjes te vinden waarin de meest onwaarschijnlijke acties te zien zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van dit doelpunt, dat gemaakt werd in één van de laatste potjes van de bèta. Heel veel mooier en spectaculairder ga je ze echt niet maken, dat kan ik je verzekeren. Op de officiële Rocket League Reddit zijn hier en daar nog meer van dit soort ongelooflijke filmpjes terug te zien.

Tactiek

Hoewel ik de game (nog) niet op die manier gespeeld heb, kan ik me goed voorstellen dat het ook leuk is om met je vrienden samen te spelen, bij voorkeur in hetzelfde team. Op die manier kun je de chaos enigszins beperken, door gezamenlijk een tactiek af te spreken. Speel je bijvoorbeeld in een team met drie personen, dan kan het een goed idee zijn om één van de teamleden als keeper in de buurt van het eigen doel te houden. Je hebt dan meer kans om een uitbraak van de tegenstander af te stoppen, en misschien zelfs wel een kans om vervolgens in de tegenaanval zelf een doelpunt te maken. Een beetje zoals PSV dit complete seizoen heeft gespeeld - niet zonder succes, overigens. Een voorbeeld van die tactiek wordt perfect uitgevoerd in deze video.

Voorlopig eindoordeel

Het duurt dus nog tot de zomer van dit jaar voor de volledige versie van Rocket League zal worden uitgebracht. De bèta was al super om te spelen, dus met meer mogelijkheden om je auto aan te passen, in verschillende arena's te spelen en andere gamemodes te proberen, kan het eigenlijk alleen maar beter worden. Rocket League is echt zo'n game waarbij je vooraf met jezelf afspreekt om een paar potjes te spelen, om vervolgens tot diep in de nacht door te blijven gaan. Of, zoals een gamer het op Reddit zegt: Stupid Rocket League has ruined me, I have no desire to hop into BF4 or Bloodborne, I'd rather be driving a car into balls on a giant soccer map..

Rocket League verschijnt in de zomer van 2015 voor de PlayStation 4 en de pc.

Packshot Rocket League

-