Preview: The Elder Scrolls Online

Geplaatst: 29 april 2015 10:00

The Elder Scrolls Online, een game die zich in Tamriel zo'n 1000 jaar voor de gebeurtenissen van The Elder Scrolls V: Skyrim afspeelt. Wacht even, dit heb ik eerder gelezen. Dat kan wel kloppen, Ruud heeft vorig jaar namelijk al het nodige geschreven voor de pc-versie van deze MMORPG, maar in een jaar tijd kan er veel veranderen. Heel veel veranderen. Ik ga niet volledig in op de details van deze game, daarvoor kan je Ruud zijn mening beter nogmaals lezen. Ik probeer in deze preview de nodige wijzigingen ten opzichte van toen te belichten.

Nu ook voor de consoles

The Elder Scrolls Online had in den beginne eigenlijk ook meteen voor de PlayStation 4 en Xbox One moeten verschijnen. Helaas gebeurde dat niet, maar gelukkig zal de game nu eindelijk op die platformen ook haar opwachting gaan maken. Nu kan je natuurlijk denken: Bob, deze game heeft toch volledig de boot gemist? Pc-gamers zijn er bijna al een jaar mee aan de slag en dan gaat nu nog een keer die MMORPG waar je dan ook nog eens maandelijks voor moet bètalen op de PlayStation 4 en Xbox One verschijnen. Maar dat is juist het goede nieuws! In dat jaar hebben ZeniMax Online Studios en Bethesda Softworks een moment van bezinning gehad. Zij zijn gezamenlijk tot inzicht gekomen dat het maandelijkse bètaalmodel niet werkte en zijn daar dan ook mee gestopt.

Dus het is nu gewoon een game?

Ja en nee. Ja, je kan nu zonder een maandelijkse transactie genieten van al het moois dat deze game je te bieden heeft. Nee, er is wel het nodige aangepast om zo toch geld van je afhandig te maken. Er zijn namelijk zogeheten 'cash shops' geïntroduceerd waar gamers unieke items kunnen kopen. Deze items zullen de core-game niet in de weg zitten, maar zullen jou uiteraard wel een voordeel geven over niet-bètalende gamers. Denk hierbij aan unieke mounts, pets en unieke kleding. Helemaal verdwijnen doet de maandelijkse transactie dan ook weer niet. Je kan er namelijk voor kiezen om alsnog te blijven bètalen voor de 'ESO Plus certification', je kan sneller experience vergaren, mag 1.500 crowns spenderen en krijgt direct toegang tot alle DLC zolang je lid blijft.

Gaaf! Dus ik kan meteen met mijn pc-karakter de strijd aangaan in Tamriel?

Haha, nee, sorry. Dat zal dan weer niet gaan. Waarom niet? Nou er moet toch op een manier geld verdiend worden. Wil je niet helemaal vanaf lvl 1 weer opnieuw moeten beginnen, dan moet je ongeveer twintig euro bètalen om je al reeds bestaande karakter over te laten zetten naar de console-variant. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om dit niet te doen, maar dan ben je dus wel gedwongen om weer helemaal opnieuw te gaan beginnen.

Updates! Updates for everyone!

Iedere gamer die met een Elder Scrolls-game in aanraking is gekomen, weet dat deze game bekend staan om haar formaat. Combineer dat met het feit dat MMO's van nature ook extreem groot en je hebt een game waar je u tegen zegt. The Elder Scrolls Online zal ongeveer 65GB groot zijn. Dat is meer dan wat er op een Blu-ray past, dus iedereen zal getrakteerd worden op een 'day one patch' van een kleine 15GB groot. Het is veel, dat klopt, maar het is het echt waard. Want de consoles zullen alle patches gaan krijgen die de pc-gebruikers al hebben ontvangen. Je kan dus ergens zeggen dat de consolegebruikers een completere versie van The Elder Scrolls Online gaan ervaren vanaf het begin.

Zo zal er vanaf het begin een vernieuwd 'Champion System' aanwezig zijn. Dit systeem zorgt dat wanneer jij je maximale level hebt gehaald en doorgaat naar de 'Veteran ranks', je separaat champion points vrijspeelt die je weer sterker maken. Ook heeft de eerste chapter een volledige remake gekregen. De game heeft ook een 'Justice System' gekregen, waardoor het vanaf nu mogelijk is om mensen te beroven of zelfs te vermoorden. Door deze acties komt er misschien een prijs op jouw hoofd te staan die je weer moet afbètalen, wil je zonder zorgen door Tamriel reizen. Ja, dit kennen we uit de voorgaande games, maar daarom is het niet minder leuk.

Zijn er eigenlijk nog meer dingen anders?

De UI (User Interface) heeft een volledige verandering ondergaan en lijkt daardoor meer op het menu dat we kennen uit The Elder Scrolls V: Skyrim. Ook hebben de controls natuurlijk ook de nodige verandering ondergaan, omdat je deze game nu natuurlijk met een controller zal gaan ervaren. De console-versie zal 'voice chat' gaan ondersteunen. Ook zal er een 'Group Finder' zijn, deze finder zorgt ervoor dat jij een groep kan vinden gebaseerd op ieder level, dungeon of moeilijkheidsgraad.

De console-gebruikers zullen helaas niet op dezelfde servers geplaatst gaan worden als de pc-gebruikers. Ergens is dit natuurlijk wel jammer.

Verwachting

Ik ben van mening dat The Elder Scrolls Online een ijzersterke MMORPG voor de consoles zal gaan worden. Het feit dat de maandelijkse transacties uit deze game zijn gehaald zal ervoor zorgen dat veel meer gamers deze game zullen willen hebben. The Elder Scrolls Online is groot en zal een waar avontuur zijn om te mogen ervaren. Ikzelf, als The Elder Scrolls-liefhebber, kan niet wachten om de wondere wereld van Tamriel te mogen verkennen. Ik hoop jullie daar te zien.

The Elder Scrolls Online verschijnt op 9 juni voor de Xbox One en de PlayStation 4.