Preview: Heroes of the Storm

Geplaatst: 24 januari 2015 10:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Jim Raynor snapt er niks meer van. Hij werd plots weggeteleporteerd en bevindt zich nu in een wereld genaamd de Nexus. Om hem heen wat bekende en een hoop minder bekende gezichten. Oude bekenden, oude vijanden, duivels, engelen, dwergen, mensen Geen van hen weet precies wat ze er doen. Een ding is zeker: ze moeten winnen!

Heroes of the Storm

Heroes of the Storm is de nieuwe MOBA van Blizzard Entertainment. In deze zogenaamde Multiplayer Online Battle Arena mag je het samen met vier andere spelers opnemen tegen een ander team van vijf spelers in een poging om de basis van de tegenstander te vernietigen. Hiertoe heb je een brede keuze aan characters, elke met unieke skills en aanvallen, welke allemaal uit een van de vele Blizzard-games komen. Characters zijn te unlocken door goud te verzamelen in-game of via bètaling. De game heeft alles wat een MOBA hoort te hebben: Attack lanes, characters met unieke skills, AI mobs die langs de aanvalspaden aanvallen en veel tactiek in de gevechten. Er zijn al wat andere MOBA's op de markt, zoals onder andere League of Legends (LoL) en Defence of the Ancients (DotA). Maar wat maakt deze Heroes of the Storm nu anders dan deze andere MOBA's, welke al een tijdje uit zijn en een grote schare fans hebben?

Feest van herkenning

Om te beginnen is de game doordrenkt met Blizzard lore. Al de characters zijn afkomstig uit Blizzard-games. StarCraft, Diablo, Warcraft, al deze games hebben characters geleverd aan Heroes of the Storm. Iconische characters als bijvoorbeeld Jim Rainor (StarCraft), Kerrigan (StarCraft), Diablo (Diablo), Tyreal (Diablo), Thrall (Warcraft) en Uther Lightbringer (Warcraft). De wereld waarin het speelt is in dezelfde grafische stijl opgezet als de games waaruit de characters afkomstig zijn: cartoonachtig met een realistische edge. Grafisch is de game best oké, maar dit komt vooral omdat Blizzard de game voor een zo breed mogelijk publiek toegankelijk wilt maken. Op een pc van een paar jaartjes oud kun je de game op ultra settings draaien. Best lekker dus!

Dynamische maps

Wat Heroes of the Storm echt apart maakt ten opzichte van andere MOBA's zijn de dynamische extra's op de maps. Elke map heeft een extra missie naast het vernietigen van de vijandelijke basis. Zo is er een duivelse tuin waar je zaden moet verzamelen door boosaardige planten te slopen om een megaplant te kunnen oproepen, welke je in kunt zetten om de basis van de vijand sneller te vernietigen. Ook heb je een tempelcomplex waar je de kracht van goden op kunt roepen om de basis van de vijand aan te vallen. Er is zelfs een map waar je donkere mijnen in moet duiken om daar ondoden af te maken om een gedrocht op te roepen om de vijand mee aan te vallen. Deze extra's zorgen voor een leuke afwisselingen naast het standaard sloop-de-anderverhaal.

Voorlopig eindoordeel

Heroes of the Storm heeft mij zeer prettig verbaasd. Ik ben zelf niet zo'n fan van MOBA's, maar deze game heeft mijn interesse toch wel weten te grijpen. De leuke afwisseling tussen de maps zorgt voor een extra spanning: welke speciale map krijgen we dit keer? Daarnaast zijn de characters ook heerlijk herkenbaar. Of je nu Raynor of Diablo rond ziet stompen, je een Thrall omver knalt of je een Uther in elkaar slaat, je ziet overal de bekende Blizzard-ingrediënten. Als je ook maar een beetje Blizzard-games hebt gespeeld, pik je dit gelijk op. De gelikte gameplay voegt hier ook zeer veel aan toe. Ik ga deze game zeker nog in de gaten houden, want mijn ervaringen in de bèta zijn eigenlijk niets dan positief!

Heroes of the Storm komt uit op pc en Mac. Een releasedatum is ten tijde van schijven nog niet bekend.

Lees meer