Preview: The Order: 1886

Geplaatst: 19 januari 2015 10:00

The Order: 1886 kan nog weleens wat gaan worden. Tot nu toe zijn er een hoop teasers tevoorschijn gekomen in de vorm van trailers, screenshots en gameplaybeelden. En elke keer weer als ik zo'n teaser bekijk, verbaas ik me. Bij de E3-trailer werden we aangenaam verrast met een prettige shooter. Daarna kregen we een survival-horror-achtige game voor onze kiezen in de gameplaytrailer die wat later tevoorschijn kwam. Dus we kunnen met zekerheid zeggen dat het verrassingselement goed gelukt is, want elke keer is het weer raak.

Simpliciteit in al zijn vormen

Ik kan niet veilig zeggen dat de game simpel in elkaar gezet is, want dat is hij zeker niet. Veel nieuwe elementen gecombineerd in een mooi pakket. Maar ik ben gek op de simpliciteit van het verhaal. De game speelt zicht af in een alternatief Londen, waarin een groep van ridders het opnemen tegen de Halfbreeds. Deze Halfbreeds zijn half mens, half beest en betekenen niet veel goeds voor de stad Londen. The Order, zoals ze zichzelf noemen, hebben zichzelf de taak toegewezen om deze Halfbreeds een lesje te leren.

Zonder muziek geen game

Als er één ding is wat elke game goed kan gebruiken, dan is het wel passende muziek. En zeker in de trailer, waarin we 'Behind the Scenes' mochten kijken in de muziekkeuze van deze game, is te merken dat het wel goed zit met The Order: 1886. De game vraagt om een wat engere sfeer, dus opzwepende muziek is vooral niet gewenst. In de trailer wordt dan ook verteld dat de muziek een donkere, zware en enge indruk moest geven. Vandaar dat er ook gekozen is om geen koperen blaasinstrumenten te gebruiken, deze zouden de indruk kunnen geven van opwekking. Ook de stemmen in de muziek zijn alleen lage stemmen, ook om weer die donkere indruk te geven. Alleen al door te kijken en luisteren naar de trailer zijn mijn nekharen omhoog gaan staan. Perfecte keus, heerlijk.

Just like the movies

Voor zover het bekend is en voor zover het te zien is in de trailers, lijkt het erop dat de game genoeg filmachtige cutscenes bevat. Niet dat het een bezwaar is, integendeel. Tegenwoordige lijken bepaalde games op films en dan kijk ik een beetje naar The Evil Within. Ook in The Order: 1886 heb ik het gevoel dat er een hoop cutscenes voorbij komen die het verhaal een kleine boost geven. In de gameplaytrailer was duidelijk te zien hoe briljant de voice-acting is en hoe levensecht de personages in beweging zijn. Het houterige blokkenspel van een aantal jaar geleden is voorbij, verwacht meer van dit soort games in de toekomst.

Negentiende eeuw was het toch?

Volgens de titel moet deze game zich afspelen in de negentiende eeuw, iets wat goed in de klederdracht en omgevingen te zien is. Wat echter een beetje uit de boot valt, zijn de wapens. Met een steam-punk uiterlijk en ietwat futuristische werkingen zijn ze toch een opvallende verschijning. En daar valt voor te zeggen dat het de game goed doet. Wie wil nou in een gunfight terecht komen met een enkelschotspistool, ik niet in ieder geval. In zo'n geval komt een mitrailleur wel van pas. Elk wapen is fictief, maar wel gebaseerd op wapens die in die periode bestonden. Vaak met een grote aanpassing en soms met een knipoog naar bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog. Zelf zie ik het thermietwapen wel zitten, wat zal die nuttig zijn.

Verwachting

Ik vervloek de makers van de game en Sony dat dit een exclusieve PlayStation-titel is. Wat had ik blij geweest als deze op mijn Xbox One kon schitteren. Desalniettemin lijkt het een prachtige game te worden. Het verhaal is simpel in opzet, maar lijkt zo goed uitgewerkt. In elke screenshot en trailer is de sfeer van het negentiende-eeuwse Londen goed weergegeven. Na het zien en beluisteren van de muziektrailer kreeg ik de rillingen om al de juiste redenen. Goed gekozen muziek kan een game maken of breken. Vaak let je er niet op, maar probeer eens een horrorgame zonder muziek te spelen, het verschil ga je echt merken. Grafisch is de game om door een ringetje te halen en ik hoop op vele cinematische cutscenes, want hetgeen wat ik eerder gezien heb brengt een glimlach op mijn gezicht. En hoewel de game zich in de negentiende eeuw afspeelt, zou je het niet zeggen als je naar het wapenarsenaal kijkt. Een hoop oude wapens met een futuristische twist. Door deze game zou ik bijna een PlayStation 4 aanschaffen.

The Order: 1886 verschijnt op 20 februari 2015 voor de PlayStation 4.