Preview: Heroes of the Storm

Op een regenachtige vrijdag begaf ik mij naar Eindhoven, alwaar in het Parktheater de Alpha-versie van de nieuwe MOBA-titel Heroes of the Storm van Blizzard Entertainment speelbaar zou zijn. Ik verwachtte daar een simpele speelsessie, maar dit was heel anders aangekleed dan ik had verwacht. Ik was prettig verbaasd!

Een flinke lading NASA-machines!

Enter the arena

In heuse eSportstijl werden de teams tegenover elkaar geplaatst en gingen ze los met Heroes of the Storm. De sfeer zorgde er gelijk voor dat de spanning gelijk toenam. De verschillende teams werden gecoacht door een kenner en moesten zo de slag aangaan in de game. Dit werd verder versterkt door de aanwezigheid van mousecontrol.nl, een professioneel Nederlands eSportteam. De officiële Heroes of the Storm-commentator maakte het sportelement af.

De officiële Heroes of the Storm-eSportscommentator in actie!

Heroes of the Storm

In Heroes of the Storm moeten twee teams van elk vijf spelers het in typische MOBA-stijl tegen elkaar opnemen en de basis van de tegenstanders vernietigen. Hiervoor kunnen de spelers kiezen uit een lijst met personages uit alle voorgaande Blizzard-games, zoals bijvoorbeeld Jim Raynor uit Starcraft, Tyriel uit Diablo, Uther uit Warcraft of zelfs Diablo zelf. Deze personages hebben elk unieke vaardigheden die in de arena kunnen worden ingezet tegen de vijand.

De keuze is reuze!

Arena of the Storm

De slagvelden hebben een aantal zaken gemeen: ieder team heeft een basis die ze moeten verdedigen tegen het andere team. Maar daar houdt de overeenkomst tussen de maps op. Elke map heeft zijn eigen missie welke je helpt met het verslaan van de tegenstander. Dit kan variëren van een piratenschip dat op de Blackwater Bay-map vijandelijke doelen tot gruis schiet tot een dragonwarrior die tot leven kan worden gewekt om de vijand tot puin te meppen. Deze missies vullen de gameplay leuk aan. In tegenstelling tot bijvoorbeeld League of Legends duren de rondes maar kort, waarbij een rondje Heroes of the Storm een minuut of 20 in beslag neemt. De drempel om mee te doen ligt laag, daar de xp gelijk wordt verdeeld onder de teamleden, waardoor je nooit achter gaat lopen ten opzichte van je teamgenoten. Deze xp is nodig om tijdens de game de vaardigheden van je character te unlocken.

Voorlopig eindoordeel

Met Heroes of the Storm lijkt Blizzard een sterke troef in handen te hebben om de eSportwereld verder te veroveren. Op het gebied van MOBA's heeft Blizzard echter wel geduchte concurrentie van games als DOTA en LoL, welke al gevestigde namen zijn. Heroes of the Storm voelde niet erg speciaal aan en moet het voor mijn gevoel voornamelijk hebben van de Blizzard-personages die je kunt spelen en de herkenbare arena's waarin je slag levert. Maar de game heeft wel potentie, want het is een snelle, harde MOBA. Blizzard heeft ons wel vaker verrast!

Heroes of the Storm verschijnt exclusief voor pc en Mac. Een releasedatum is nog niet bekend.