Preview: LEGO Batman 3: Beyond Gotham

Geplaatst: 29 september 2014 12:00

Afgelopen gamescom brachten we een bezoekje aan Warner Bros. om daar onder andere LEGO Batman 3: Beyond Gotham te checken. Daar werden we geïntroduceerd met dit derde deel in de serie, gepresenteerd door twee erg blije gasten die trots waren op wat ze hadden bereikt. Dat maakte ons geïnteresseerd. Wat had Warner nou gedaan om deze game te onderscheiden van zijn vorige twee delen?

Klaar met de aardbol

Wij, maar ook de jongens bij Warner Bros., waren klaar met Batman spelen op de aarde. LEGO Batman 3: Beyond Gotham moest zich maar eens ergens anders afspelen. De ruimte is ditmaal het decor voor een goed gewaardeerde game die veel kinderhartjes weet te winnen. Je zal verschillende buitenaardse planeten tegen komen waar exotische creaturen rondlopen en felgekleurde planten uit de grond tevoorschijn komen.

Dat de jongens veel plezier hadden in het ontwikkelen in de game, was in de gezichten af te lezen. Met trots presenteerden ze een level dat voor lekker was afwisseling zorgt in de game. Hierbij vlieg je in een ruimteschip rondjes om een enorm vijandig ruimteschip. Ondertussen komen er allerlei kleine ruimtescheepjes je tegemoet vliegen. Deze schiet je kapot en je pakt hier en daar wat power-ups op. Door op zwakke plekken van het grote ruimteschip te schieten, weet je uiteindelijk ook deze uit te schakelen. Missie geslaagd. Het heeft enorm veel weg van RESOGUN. Een simpel spelletje voordat het echte werk op de planeet plaats gaat vinden, maar wel leuk voor de afwisseling.

Ge-wel-dig grote fans daar bij Warner!

We keken onze ogen uit toen we een uitgebreide rondleiding kregen in alle speelbare personages. Letterlijk alle personages werden in een debugmodus aan ons getoond, met een korte demo wat ze allemaal konden. Werkelijk de hele collectie DC-karakters is nagemaakt. En dat was voor de ontwikkelaars nog lang niet genoeg. Tientallen varianten van de karakters maken in LEGO Batman 3 de revue, zoals miniversies of superhelden met een kostuum uit de jaren zestig. Waar Batman uit deze tijd nog volledig onzichtbaar wordt met zijn invisible-power, houdt de Batman uit de jaren zestig simpel zijn cape voor zijn gezicht om niet herkend te worden. Zo zitten er nog veel meer van dat soort grapjes in de game verwerkt.

Ook daar hield het voor de ontwikkelaars niet op. Ze wilden meer. Door hun fantasie te gebruiken kwamen ze op de gekste speelbare personages die uiteindelijk ook daadwerkelijk zijn ontwikkeld, zoals Plastic Man die in vliegtuig of space hopper kan transformeren. Of wat dacht je van Krypto the Superdog, een hond die kan vliegen en met zijn ogen ijs doet laten smelten. Wij konden onze lach niet meer inhouden na het zien van al die meesterlijke figuren die de ontwikkelaars in de game hebben gestopt. In totaal zullen meer dan 150 karakters in de uiteindelijke game verwerkt zitten!

Je kent vast wel nog die plekken in de vorige twee games waar je je pak kon veranderen tot een ander handig pak waarmee je een volgende puzzel op kon lossen. Een beetje overbodig was het wel, je kon alleen op die plek je pak verwisselen. Dat is er in dit deel uitgehaald. Een speciaal menu is gebouwd in de game, waar je makkelijk kunt switchen tussen alle vrijgespeelde pakken van je personage.

Grafisch op zijn best

De game die wij zagen, werd waarschijnlijk gespeeld op de pc, maar wat zag die er goed uit! De planeet was een kunstwerk op zich. In combinatie met het kleurenpalet dat was gebruikt, zag het er uit als een pareltje. Net alsof je de gehele game naar een van te voren gemaakte animatie zat te kijken. De ontwikkelaars spraken ook vol lof over het animatie-team en lieten één van de masterpieces zien die dat team heeft gemaakt. Dat is die van The Flash, die megasnel door het level heen vliegt en alle losse blokken combineert tot een geheel.

Verwachting

LEGO Batman 3: Beyond Gotham is het volgende deel in een erg goed gewaardeerde serie onder de jeugd. Dat er veel dingen hetzelfde zullen zijn als zijn vorige twee delen, met name in de gameplay, dat ligt voor de hand natuurlijk. De ontwikkelaars hebben in ieder geval enorm hun best gedaan om dit deel flink te onderscheiden van voorgaande delen en dat is ze in mijn ogen aardig goed gelukt. Grafisch zal je een groot verschil merken, vooral als je naar een nieuwe generatie console overstapt. Maar ook die meer dan 150 karakters zijn echt episch. Mijn verwachtingen zijn aardig hoog van deze LEGO-game.

LEGO Batman 3: Beyond Gotham verschijnt op 14 november voor de pc, Xbox One, PlayStation 4, Wii U, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation Vita en de 3DS.