Preview: F1 2014

Geplaatst: 19 september 2014 12:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Formule 1 is de koningsklasse in de autosport en daar mag een game niet aan ontbreken. Codemasters, die sinds 2009 de F1-licentie in handen heeft, komt ieder jaar weer met een nieuw deel op de proppen en elk deel was altijd weer iets beter dan zijn voorganger. Vorig jaar konden we als extra met klassieke F1-bolides aan de slag, terwijl de rest van de game veel van hetzelfde is gebleven. Dit jaar hebben we er verder niks extra's bij en is het de vraag wat de serie nu nog boeiend houdt.

Geschiedenis

Mijn eerste Formule 1-game speelde ik al op de Super Nintendo. Eén ding dat nooit echt verandert, is dat de races nog steeds heel moeilijk zijn. Althans, je kunt het jezelf zo moeilijk maken zoals je zelf wilt. Ook in dit deel kun je de moeilijkheidsgraad flink aanpassen. Ben je beginner in deze serie, dan kun je er prima mee vermaken, maar ook als je de ultieme F1-ervaring wilt, dan kom je wederom aan je trekken met deze game.

De AI is wederom supersterk in de game. Ik had soms alleen het gevoel dat ik hier en daar de knoppen van mijn controller er doorheen moest douwen om in de buurt te komen van de koplopers. De anderen op het circuit maken het je niet bepaald makkelijk, zo gebeurde het mij vaak dat ik van links en rechts werd ingehaald, nog voor de finish.

Vernieuwing

De grootste vernieuwing in F1 2014 zit hem in de nieuwe F1-bolides, coureurs en tracks, zoals die van Rusland. De rest van de game is redelijk hetzelfde gebleven, alleen net even iets beter allemaal, maar dat was in deze previewversie moeilijk te beoordelen. Ik kreeg van Codemasters een previewversie voor de pc te spelen en het viel mij op dat er maar weinig vernieuwing zat op grafisch vlak. Je kijkt nog steeds door je pitcrewleden heen. Daarnaast maken ze allemaal, in welk team je ook zit, dezelfde bewegingen. Dat is op zich niet het belangrijkste, maar er is sinds 2012 totaal niks aan veranderd, dat terwijl ze toch wel een vol jaar hebben om aan zulke dingen te werken.

Codemasters heeft het bestaande DRS-systeem veranderd met het ERS-systeem. Dit houdt voornamelijk in dat je de ERS overal kunt gebruiken op het circuit en niet meer alleen in gedeeltes die je vooraf moet bepalen.

Ook hebben ze het turbo-systeem omgegooid. In de voorgaande delen werd de turbo pas weer herladen als je over de finish was gekomen. Met dit nieuwe systeem wordt het direct herladen, wanneer je het gebruikt hebt.

Release

Een ander puntje van kritiek is dat de game bijna aan het einde van het seizoen uitkomt en dat voelt misschien een beetje aan als mosterd na de maaltijd. Nu zal er wel een versie voor de PlayStation 4 en Xbox One uitkomen met alle nieuwe bolides, tracks en coureurs uit 2015.

Voorlopig eindoordeel

Hoewel de game gameplaytechnisch al perfect is, valt de game grafisch nogal tegen op dit moment. Codemasters heeft nog even de tijd om hier en daar wat bij te poetsen. De game doet precies wat het moet doen voor de fans. De game blijft waarschijnlijk te hardcore voor diegene die nog nooit een F1-racegame hebben gespeeld.

F1 2014 moet uitkomen voor de PlayStation 3, Xbox 360 en de pc op 17 oktober aanstaande.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Lees meer