Preview: FIFA 15

Geplaatst: 16 september 2014 12:00

Games hebben over het algemeen twee groepen publiek. De eerste groep bestaat uit de ultra-fans, de goedgelovigen, de gamers die een game zonder ook maar één spoortje van twijfel kopen. Het liefst wil deze groep van tevoren niets over de game weten, zodat alles wat ze tegenkomen als ze dan eindelijk mogen spelen nog verrassender en spectaculairder is dan wanneer ze al beelden en video's hadden gezien. Vervolgens is er de tweede groep, die bestaat uit gamers die een game waarschijnlijk wel willen hebben, maar nog niet helemaal zeker weten of ze 'm wel moeten kopen - zeker voor de volle prijs. Bij FIFA 15 is er voor mij persoonlijk geen twijfel; ik behoor tot die eerste groep. Toch is FIFA dan weer een game waarbij het soms nog wel eens loont om van tevoren de nieuwe features te kennen, zodat je er zo goed mogelijk gebruik van kunt maken. Door de jaren heen heeft FIFA laten zien dat ze bij elke nieuwe editie ten minste één aspect hebben dat flink aangepakt is ten opzichte van het vorige deel. Wat zo'n nieuw aspect is, roepen ze natuurlijk zelf het hardst, om maar zoveel mogelijk te laten zien dat ze echt niet een jaar stil hebben gezeten en uit hun neus hebben zitten vreten. De grootste vernieuwing is echter datgene waar je het meest van merkt als je de game ook echt zelf kunt spelen, en met de onlangs verschenen demo is dat nu eindelijk mogelijk. Aan de slag!

Losse ballen

Die meest in het oog springende verandering is diegene die je voelt tijdens een potje voetbal, een verandering in de gameplay dus. Volgens EA is er bijvoorbeeld veel tijd gestoken in de keepers, die zowat van de grond af aan opnieuw opgebouwd zijn om blunders die ze in het verleden meer dan nodig maakten te voorkomen. Of wat te denken van de verschillende teamtactieken die je tijdens de wedstrijd toe kunt passen. Lekker met heel het team in de bus voor het doel gaan liggen bijvoorbeeld, of juist met z'n allen als een stormram de linies van de vijand doorboren. Waar je echter het meest van zult merken bij het spelen van wedstrijdjes (zeker de eerste paar), zijn de 'losse ballen'. Wat ik daarmee bedoel, is dat de bal - nog meer dan al het geval was - een los element is en niet gekoppeld is aan een speler. Waar ik er in FIFA 14 nog wel op kon vertrouwen dat de actieve speler gewoon gedeeltelijk automatisch naar een vrije bal toeloopt, is dat automatisme in FIFA 15 min of meer verdwenen. Daar stond ik dan met mijn verdediger, waarvan ik dacht dat 'ie wel even naar die bal op een paar meter afstand zou dribbelen. Niet dus, en dat zorgde onmiddellijk voor een gevaarlijke situatie voor mijn eigen doel die ik maar ternauwernood het hoofd kon bieden. Het geeft aan dat je in FIFA 15 meer zelf moet doen, en dat betekent ook dat het er allemaal wat professioneler en minder 'casual' aan toe gaat dan in eerdere delen. Voor een voetbalfan als ik, die graag de controle over z'n team wil behouden, is dat zeker een stap voorwaarts. Wellicht dat de 'ik-speel-af-en-toe-een-potje-met-een-vriend'-speler daar anders over denkt, maar aan alles is te wennen. Zelfs als je FIFA 15 maar zo nu en dan speelt. Alle begin is moeilijk, zullen we maar zeggen.

Alle nieuwtjes op een rijtje

Naast die lossere ballen is er natuurlijk nog veel meer veranderd aan FIFA 15, maar daar zal je de laatste tijd ongetwijfeld al het één en ander van mee hebben gekregen. Voor een opsomming van al die nieuwigheden verwijs ik je dan ook graag door naar eerdere items die we aan FIFA 15 hebben gewijd, zoals deze geschreven preview van juli of het gamescom-item uit Keulen. Of natuurlijk het complete overzicht aan nieuwigheden zoals je die kunt vinden op de officiële FIFA 15-website. Waar ik me in dit schrijfsel nog op wil richten, is de enorme verbetering qua sfeer voor, tijdens en na de wedstrijd. FIFA is de laatste jaren sowieso al enorm sterk op dit gebied, maar voor de versie van dit jaar hebben ze er echt de tijd voor genomen om op dit gebied nogmaals flink te innoveren.

Sfeer zoals nooit tevoren

Die geweldige sfeer begint al meteen aan het begin van de wedstrijd. Bij de aftrap zie je onder in beeld snel de opstelling van beide teams nog eens langskomen, en ook de commentatoren van dienst stellen de spelers nog even in een vloeiend verhaaltje aan je voor. De voorwaarde voor het bestaan van zo'n verhaaltje is natuurlijk dat de virtuele commentatoren alle spelersnamen kennen, maar bij de relatief grote teams is dat natuurlijk zeker het geval. Mooi meegenomen dus om toch nog even te luisteren naar de opstelling van je tegenstander, want het opstellingsformulier dat je in een filmpje voor de aftrap altijd te zien krijgt heb je dan natuurlijk allang al doorgespoeld.

Tijdens de wedstrijd wordt de sfeer gewoon op hetzelfde hoge niveau gehouden. De commentatoren zijn nog meer op elkaar ingespeeld en weten de wedstrijd nog beter dan eerst van hun praatjes te voorzien. Verder is ook de grasmat flink aangepakt, waardoor je (als je ver genoeg bent ingezoomd) de individuele grassprietjes in het rond ziet vliegen bij een sliding of een verwoestend hard schot op doel. Vooral in de herhalingen, waarbij je meestal een stuk dichter op de actie zit, is deze vernieuwing goed te zien. Een laatste nieuwtje dat ik nog met jullie wil delen is het trillen van het stadion. Want jawel, als je als thuisspelende ploeg een doelpunt weet te scoren, zal je dat merken. Het scherm trilt dan op en neer en er komt een orkaan van geluid van de tribunes af, waardoor je echt bijna het gevoel hebt dat je zelf in het stadion aanwezig bent. Wederom een sfeerverhogend element dus; het zal lang duren voordat andere voetbalgames (die ene andere, eigenlijk) diezelfde sfeer te pakken kunnen krijgen. Als dat überhaupt ooit nog gaat lukken.

Voorlopig eindoordeel

FIFA 15 kent dus wederom een aantal vernieuwingen, waarvan de losse balobjecten en de sfeerverhogende elementen de gameplay het meest een boost hebben gegeven. Voor de fans die al jaren trouw hun favoriete voetbalgame kopen is er geen reden om dat dit jaar niet te doen, want er zijn weer genoeg nieuwe features toegevoegd om er weer een jaartje tegenaan te kunnen. Op naar het nieuwe seizoen!

FIFA 15 verschijnt op 25 september 2014 voor alle grote platformen, zowel de nieuwe als oude generatie.