Preview: World of Warships

Geplaatst: 30 augustus 2014 12:00

Naast World of Tanks en World of Warplanes heeft de Wit-Russische uitgever en ontwikkelaar Wargaming World of Warships in ontwikkeling. Tijdens ons bezoek aan Wargaming op de gamescom zijn we hier meer over te weten gekomen.

Instappen niet voor watjes

De instapdrempel van World of Warships ligt een stukje hoger dan de bovengenoemde games, mocht je deze gespeeld hebben. Hoewel de game vrij simpel oogt - dat komt voornamelijk door de trage gameplay - is het niet zo dat je de game na het opstarten al meteen doorhebt. Je moet flink aan de bak.

Keuzes

Net als in World of Tanks en Warplanes is World of Warships onderverdeeld in verschillende klassen. Je hebt de snelle kwetsbare boten, vliegdekschepen, maar ook langzame slagschepen. Bij het kiezen van je boot merk je al dat je met een hoop dingen rekening moet houden. Bij de trage schepen moet je rekening houden met de wendbaarheid van kleinere en snellere schepen. Dat wordt pas duidelijk als je gaat deelnemen aan het schietfestijn.

Niet alleen de keuze van je boot heeft invloed op het slagveld, ook met het water moet je rekening houden. Hoewel je als groot slagschip een voorsprong denkt te hebben op de kleinere, is het te laat als ze op jou een torpedo afvuren, want jij bent minder snel vertrokken dan de andere. Je hebt dus ogen in het achterhoofd nodig wil je alles tegelijk in de gaten houden.

De game draait dus om keuzes. Wargaming laat weten dat je uiteindelijk keuze hebt uit 75 schepen uit twee verschillende landen, waaronder die van Japan, uit de eerste helft van de twintigste eeuw. De schepen zijn natuurlijk weer één op één nagebouwd op schaal, zoals ze dat ook deden bij World of Tanks, alleen gaat dat bij deze game net even verder. Elk deurtje, schroefje of raampje van het origineel is aanwezig in de game. De mannen van Wargaming zijn er wederom in geslaagd om een game zo realistisch mogelijk te maken.

Real-world locaties

Net als de schepen zijn de locaties in de game nagemaakt uit de real-world. Je zou het in eerste instantie niet verwachten, aangezien een groot deel van je map bestaat uit water, maar hier en daar duikt er ineens een eilandje of rotsblok op. In de alpha-versie die we te zien kregen gingen we er nu nog dwars doorheen, maar in de uiteindelijke game kan dat wel eens betekenen dat je op deze manier een makkelijke prooi bent voor andere schepen, vooral als je vast komt te zitten.

Verwachting

Ik weet zeker dat Wargaming het kunstje opnieuw gaat flikken met World of Warships wat ze met World of Tanks hebben gedaan. De gameplay is wel een stuk trager, maar daarom moet je strategischer te werk gaan dan je ooit daarvoor in de 'World of '-reeks deed. Wat ik tot nu toe gezien heb, is al ontzettend goed. De game zit nog in een alpha, dus niet alles is klaar natuurlijk, maar wat ik er nu al van gezien heb, belooft het heel wat.

Het is nog onduidelijk wanneer World of Warships moet uitkomen. De game zal in ieder geval voor de pc verschijnen.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.