Preview: Call of Duty: Advanced Warfare

Geplaatst: 28 juli 2014 12:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

De Call of Duty-franchise: je haat het of je bent er helemaal weg van. Er lijkt geen middenweg te zijn. Al is het de laatste paar jaar haast een rage geworden om de serie te haten. Dit hebben de ontwikkelaars deels zelf in de hand gewerkt. De engine begon zijn slijtageplekken keihard te tonen en de vernieuwingen waren vaak minimaal. Zelfs ik was als verstokte fan van de serie niet kapot van Black Ops II. Ook Call of Duty: Modern Warfare 3 had zijn ups en downs, al was die nog wel vermakelijk. Call of Duty: Ghosts was weer een kleine stap voorwaarts. Grafisch zag het er op de PlayStation 4 toch wat beter uit. En de Squads-modus was erg vermakelijk en zorgde voor het nodige rustpunt, als je in de multiplayer weer werd afgeslacht. Wat gaat Call of Duty: Advanced Warfare ons brengen? Wordt het een positieve boost voor de franchise? We hebben alvast een nieuwe engine en Kevin Spacey, dat is alvast een mooi begin. Dit keer is het Sledgehammer Games die Call of Duty: Advanced Warfare volledig ontwikkelt. Eerder werkte het mee aan Modern Warfare 3. Laten we eens kijken wat we nog meer kunnen verwachten van deze studio.

High tech stuff

In de game krijgt onze held Mitchell te maken met de schurk Jonathan Irons. De schurk wordt vertolkt door Kevin Spacey. Irons heeft een privéleger tot zijn beschikking en wil natuurlijk de wereld beter maken ten koste van anderen. In grote lijnen komt het er op neer dat Irons vindt dat Amerika al jaren niet effectief bezig is met democratie. En daarom moet Irons ingrijpen, althans dat vindt hij zelf. Een ietwat standaard verhaal, maar dat wellicht wat beter uit de verf komt, door een topacteur als Kevin Spacey.

Wat meteen opvalt, is hoe ver de game gaat qua high tech stuff. Op internet wordt al rondgeschreeuwd dat het een Halo-rip-off is of een kloon van Titanfall. Ik vind dit toch te makkelijk. Er wordt in de game-industrie heel vaak 'geleend' van de 'buurman'. En wat is daar erg aan zolang het goed werkt? En wellicht werkt het wel nog beter dit keer, wie weet. Wel zet ik vraagtekens bij mezelf. Ik ben niet zo'n fan van over-de-top sciencefiction, dus heb ik er een hard hoofd in. Een beetje moderne wapens vind ik wel tof, maar het moet wel enigszins bij de basis liggen van bekende wapens.

Met het gevoel midden in de oorlog te zitten zit het wel goed. De explosies zijn intens en fraai in beeld gebracht. Overal heerst er chaos en steden liggen grotendeels in puin. Grote tanks, mechs en een complete horde aan kleinere drones maken de chaos compleet. Een grote verbetering is het geluid. De wapens klinken lekker hard, de granaatinslagen zijn bruut en de geluiden in de omgeving zijn een genot voor het oor van de fan van oorlogs-'muziek'.

Leuke foefjes en ADHD-konijnen

Men schreeuwt altijd vernieuwing hier en vernieuwing daar. Moet de vernieuwing dit keer alleen vanuit het futuristische aspect komen? Of kunnen we nog veel meer tegemoet zien? De grote vraag is natuurlijk of het allemaal voldoende is, want het lijkt wel alsof er nooit genoeg vernieuwing kan zijn voor veel gamers. Zo op het eerste gezicht lijkt het om een totaal andere game te gaan. Met name drie games flitsen er door mijn hoofd: Crysis 2, Titanfall en Halo. De typische achtbaanrit is typerend voor de franchise en in Call of Duty: Advanced Warfare is dit niet anders. Dit samen met de bekende snelle gameplay van de franchise, verraadt dat het om een Call of Duty-game gaat.

Met leuke foefjes wordt getracht de gameplay aantrekkelijker en interessanter te maken. Zo vond ik het tof dat je een deur van een auto kan rukken om als schild te gebruiken. Als je een wapen geselecteerd hebt, dan krijg je informatie te zien via een holografische projectie. Het bekende HUD-display is er niet meer. Ook kun je wisselen tussen granaten terwijl je er een vast hebt. Wat ook nieuw is, zijn recharge-wapens. Deze wapens genereren nieuwe munitie, al gaat dit vrij langzaam. Je kan dan bijvoorbeeld eerst dekking zoeken, terwijl je wacht tot jouw wapen is opgeladen. Ook kun je dankzij springpakken (vergelijkbaar met het springen in Crysis 2) nu praktisch overal op springen. Dit zorgt voor een afwisseling in de tactiek tijdens de gevechten. Ook doemen er enkele voertuigen op in de singleplayer. Zo kunnen we stoeien met een Hover Bike, een Spider Tank en een Drone. Altijd leuk, dit soort toevoegingen.

Over de multiplayer is nog niet veel bekend. Vooral de multiplayer zal leidend zijn voor het succes van de game. Wel is het bekend dat je weer vrouwelijke karakters kan kiezen. Ongetwijfeld zullen we weer een extra mode krijgen, hopelijk iets beters dan Extinction. Persoonlijk maak ik me zorgen over de springpakken. Ik vond het dolfijnengedrag in Black Ops al zo irritant met de bekende snoekduik. Ik zie het al voor me in diverse onlinepotjes: constant rondspringende ADHD-konijnen. De tijd zal het leren hoe de multiplayer zal gaan uitpakken.

Verwachting

Ik ben nog sceptisch op dit moment. Het futuristische kan goed uitpakken, maar voor sommigen, waaronder ik, kan het zorgen voor terughoudendheid. Die paar nieuwe gameplayelementen zijn leuk, maar of deze kleine vernieuwingen voldoende zijn? Daarnaast zien we niks nieuws, alles is al eens gedaan in andere shooters. De vraag is alleen of het beter goed gejat dan slecht bedacht is, of dat het slecht gejat en niet bedacht wordt. Na de gamescom weten we nog meer. Tot die tijd is het duimen dat Call of Duty: Advanced Warfare weer nieuwe fans (of ex-fans) naar zich toe zal trekken.

Call of Duty: Advanced Warfare verschijnt op 4 november voor de PlayStation 4, Xbox One, pc, PlayStation 3 en Xbox 360.

Lees meer