Preview: Destiny

Geplaatst: 26 juli 2014 12:00

Bungie kennen we allemaal van de Halo-serie, maar die serie heeft het een lange poos geleden overgedragen aan 343 Industries. Bungie heeft natuurlijk niet niets gedaan en is begonnen aan een nieuwe IP, genaamd Destiny. Over anderhalve maand zal die game verschijnen. Om de release vlekkeloos te laten verlopen, is deze week de bèta van de game begonnen. Ik heb deze uiteraard gespeeld en zal je in dit artikel mijn eerste indrukken geven.

Guardian maken

Wanneer je de bèta opstart, zal je als eerste je eigen Guardian moeten maken. Hier heb ik al gelijk mijn eerste puntje van kritiek, namelijk de cursor. Om je selectie te maken, moet je een cursor bedienen met de analoge stick. Dit geldt niet alleen voor het maken voor je Guardian, maar voor alle menu's in de game. Ik vind dat cursors voor muizen zijn, en niet voor analoge sticks. Voor een console-only game verwacht ik een betere manier om de menu's te bedienen. Hopelijk kan Bungie hier voor de release nog wat aan doen.

Afijn, je eigen Guardian maken dus. Je hebt de keuze uit drie verschillende classes: Titan, Hunter en Warlock. Elke class heeft zijn eigen abilities. Daarnaast kan je voor elke class uit drie verschillende rassen kiezen, namelijk Human, Awoken en Exo. Alsof dat nog niet genoeg is, kan je ook nog een geslacht instellen. Dat alleen al zorgt voor achttien compleet verschillende Guardians. Om je Guardian nog wat persoonlijker te maken, kan je kiezen uit een aantal verschillende gezichten/helmen, kapsels/modificaties voor je helm en wat markeringen. Voor elk onderdeel kan je ook je eigen kleuren kiezen. Nu moet ik wel zeggen dat je nog niet heel veel onderdelen kon uitkiezen, maar dat zal in de uiteindelijke game vast wel uitgebreider zijn.

Bordestiny

Nadat je je Guardian hebt gemaakt, kan het avontuur beginnen. De eerste missie in de game dient als een soort korte tutorial die je alleen in je eentje kan spelen. Je merkt al gelijk dat er veel overeenkomsten zijn met Borderlands, wat zeker niet slecht is. Zo heeft elke enemy een level en levensbalk boven hem zweven en zie je de cijfertjes in de rondte vliegen als je erop schiet. Ook heb je veel verschillende wapens een gear tot je beschikking om de beste samenstelling te maken. Er is echter veel minder loot dan in Borderlands, maar dat vond ik niet erg. Waar Borderlands soms bijna neigde naar een RPG met shooterelementen, is Destiny toch echt een shooter met enkele RPG-elementen. Het gaat vooral om de actie en het knallen, en dat zit dik voor elkaar.

Destiny bevat een open wereld waarin je vrij rond kan lopen en rijden. Ik had gehoopt dat je dan van missie naar missie moet gaan zoals bij zo'n beetje alle games met een open wereld, maar bij Destiny is dat niet het geval. Na het voltooien van een missie, keer je namelijk terug naar je Orbit en moet je de volgende missie selecteren. Het is net alsof je door een serie van laadschermen moet gaan om gewoon dezelfde wereld te laden met een andere missie. Als je sidequests bij beacons gaat doen, dan kan je wel gewoon verder waar je was gebleven na het voltooien van een missie. Dat zie ik liever ook bij de hoofdmissies.

Samenwerken of toch niet

Co-op is een belangrijk aspect in Destiny. Je zal tijdens het spelen van de game regelmatig andere spelers tegenkomen. Ik ben iemand die erg van samenwerken houd, dus ik wilde die spelers gelijk gaan helpen. Ze kunnen alleen heel andere doelen hebben dan die van jou. Eigenlijk speel je dus niet echt samen, maar is ieder bezig met zijn eigen objective. Als je samen aan dezelfde objectives wilt gaan werken, dan moet je toch echt vrienden gaan maken. Je kan je namelijk niet zomaar aansluiten bij iemand anders, maar je moet daarvoor samen in dezelfde Fireteam komen door te worden uitgenodigd of zelf een uitnodiging te sturen. Ik vind het jammer dat er geen makkelijkere manier is om met iemand samen te werken. Ik zou bijvoorbeeld wel een soort systeem willen zien om in een random Fireteam te komen met mensen die ongeveer in hetzelfde level zitten als jij. Nu voelt het alsof de co-op alleen met je echte vrienden kan worden gespeeld.

Gelukkig zijn er nog Strike missions die er makkelijker voor zorgen dat je samen met anderen kunt spelen. Deze missies zijn namelijk alleen co-op speelbaar en hebben een matchmakingsysteem, zodat je met random mensen wordt ingedeeld. De bèta bevatte maar één Strike mission, maar ik vond het wel erg leuk om samen met andere mensen op grote groepen vijanden en enorme eindbazen te knallen. Hier wil ik meer van zien!

Hallo multiplayer

Naast co-op is multiplayer ook aanwezig in de game. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier niet zoveel van had verwacht, omdat ik dacht dat de game toch grotendeels om de singleplayer en co-op zou draaien. Ik was dan ook erg verrast door de multiplayer in deze bèta.

In de bèta was alleen de modus Control beschikbaar. Dit lijkt in eerste instantie op Domination uit Call of Duty, maar het is niet helemaal hetzelfde. Er zijn drie vlaggen op de map die twee teams van elk zes man moeten veroveren. Echter gaat het er niet om om de vlaggen zo lang mogelijk in je bezit te hebben, maar om de meeste punten te verdienen. Elke vlag die je meer hebt dan je tegenstander, zorgt voor extra punten bij het maken van kills. Het team dat na twaalf minuten de meeste punten heeft wint.

De multiplayer speelt een beetje zoals Halo. Zo heb je een radar die als motion sensor fungeert. Je teamgenoten zie je als blauwe punten op je radar, maar van je tegenstanders wordt de exacte locatie niet onthuld. Je ziet wel ongeveer waar ze vandaan komen en op welke afstand ze ongeveer zitten, waardoor het nog steeds een verrassing is als ze opeens een hoek om komen. Daarnaast was er een map met voertuigen en turrets, wat ook een beetje aan Halo doet denken. Het grootste verschil is dat je met je eigen Guardian kan spelen en je skills en wapens mee kunt nemen. Het maakt in de multiplayer gelukkig niet uit welk level je Guardian is.

Voorlopig eindoordeel

Ik heb me erg vermaakt met de bèta van Destiny. Heel erg origineel is de game niet, aangezien het veel weg heeft van Borderlands en Halo. Maar ik zeg maar zo: beter goed gejat dan slecht bedacht. De game knalt gewoon lekker weg en is echt meer een shooter dan Borderlands. Er zijn nog wel een aantal dingen die moeten worden aangepast, zoals de vervelende cursor in de menu's, het na elke missie terugkeren naar je Orbit en het niet kunnen aansluiten bij een random Fireteam. Als je van Halo en Borderlands houdt, dan is dit zeker een game naar uit te kijken.

Destiny zal op 9 september verschijnen voor de PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3 en Xbox 360.