Opinion: Het succes van de Oculus Rift. En toen kwam Facebook

Geplaatst: 25 juli 2014 12:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Wat is dat ding gaaf hè, die Oculus Rift! Een bril opzetten en het lijkt net alsof je zelf in de game zit. Iets wat we eigenlijk nooit hadden kunnen dromen wordt nu eindelijk werkelijkheid door een crowdfunding-project wat in een korte tijd razendpopulair is geworden.

Ruim twee jaar geleden kwam er een verrassend project de Kickstarter-database binnen. Een virtual reality-bril voor gaming. De bedenkers van de Oculus Rift wisten niet wat hun overkwam en de eerste versie van de bril bracht ruim 2,5 miljoen dollar in het laatje. Na veel investering kwam er nog veel meer geld binnen en de Oculus werd verder ontwikkeld en steeds beter. Iedereen wilde hun games met de bril spelen, maar dat kon nog niet. Er werden alleen development-kits aan pers en uiteraard developers verstrekt. Ik vermoed dat de meerderheid van deze kits in handen van consumenten is gekomen, maar dat begrijp ik. Je geilt op zo'n ding en dan doe je er ook alles aan om hem in handen te krijgen.

Toen kwam meneer Mark

We hebben het al vaker gezien. Iets is razendpopulair, zoals WhatsApp, en dan Facebook komt om de hoek kijken. Mark Zuckerberg doet even een miljardenbod ennn verkocht! Alsof het niks is. Ook de Oculus-bril zag Zuckerberg wel zitten en meneer deed een bod van 2 miljard (!) dollar. De oprichters kregen daarvan 400 miljoen in cash en de rest in de vorm van aandelen van Facebook. Nou is de vraag: hoe kapot wordt de Oculus door deze overname gemaakt?

Ik hoop niet dat de Oculus Rift-fans straks opgezadeld worden met Facebook-meldingen terwijl ze rustig hun geliefde games aan het spelen zijn, of dat we die Farm-spelletjes en Candy Crush Saga via de bril kunnen spelen Die richting lijkt het wel uit te gaan en ik ben een beetje bang dat het oorspronkelijk doel waarvoor de bril is bedacht, nu ineens al heel ver weg ligt als ik zo naar de uitspraken van Mark Zuckerberg (CEO Facebook) en Brendan Iribe (CEO Oculus Rift) kijk:

Mobile is the platform of today, and now we're also getting ready for the platforms of tomorrow. Oculus has the chance to create the most social platform ever, and change the way we work, play and communicate.

We are excited to work with Mark and the Facebook team to deliver the very best virtual reality platform in the world. We believe virtual reality will be heavily defined by social experiences that connect people in magical, new ways.

Wat er terecht zal komen van de Oculus is niemand nu nog bekend, aangezien daar nu een beetje mysterieus over gedaan wordt. Maar één tip voor de mannen daar bij Facebook, ga dat ding nou geen Facebook-sticker opplakken en daarbij de gamers links laten liggen.

Project Morpheus

Een bril die nog niet zo lang geleden op het toneel kwam, geeft mij meer wat meer hoop. Sony kondigde een tijdje geleden Project Morpheus aan. Hun eigen virtual reality-bril, alleen bedoeld voor gaming, in 1080p en 90 graden kijkhoek! Deze bril is jammer genoeg voor de pc-gamers waarschijnlijk alleen te gebruiken voor de PlayStation 4, maar we weten in ieder geval zeker dat we niet ineens tijdens het gamen de melding krijgen dat iemand Farmville met ons wil spelen. En dat is een erg fijn gevoel.

Lees meer