Preview: Middle-earth: Shadow of Mordor

Geplaatst: 21 juli 2014 12:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Met de aankondiging van Middle-earth: Shadow of Mordor had de game meteen mijn aandacht. Ik ben een groot fan van het Lord of the Rings-universum, en het verhaal en concept van de game sprak me ook zeer aan. Daarnaast is Middle-earth: Shadow of Mordor bij Monolith Productions in handen van een zeer ervaren en naar mijn mening goede ontwikkelaar, dus dat belooft wat.

Een beetje van dit en een beetje van dat
Middle-earth: Shadow of Mordor is een action adventure met RPG-elementen die zich afspeelt tussen het verhaal van The Hobbit en The Lord of the Rings. In de game kruip je in de huid van de ranger Talion. Nadat zijn dorp, familie en ook hijzelf zijn vermoord door de orcs van de duistere heerser Sauron, wordt hij wonder boven wonder weer tot leven gewekt door een Wraith. Talion heeft na zijn wederopstanding dezelfde krachten als de Ringgeesten uit de LOTR-trilogie, wat erg van pas komt bij het nemen van wraak op Sauron en zijn troepen in het duistere land Mordor.

Middle-earth: Shadow of Mordor speelt zich af in een dynamische en open wereld waarin je vrij bent om het hoofdverhaal links te laten liggen en op zoek gaat naar geheimen of zijmissies aanneemt. De eerste gameplaybeelden zagen er naar mijn mening al zeer goed uit en het was opmerkelijk om te zien hoeveel elementen de game bevat van Assassin's Creed en Batman. Zo kan Talion tegen gebouwen en muren omhoog klimmen en kan hij vijanden door objecten heen zien. Daarnaast lijkt het vechtsysteem ook op beide games, waardoor je naast aanvallen ook veel moet blocken, counteren, vijanden vast kunt pakken en vervolgens weg kunt slingeren. Talion zal in de game ook gebruik moeten maken van zijn Wraith-krachten waarmee hij onder andere door muren kan kijken, over korte stukken kan teleporteren en vijanden kan bestoken met speciale pijlen.

Nemesis-systeem
Wat me misschien nog wel het meeste aanspreekt aan Middle-earth: Shadow of Mordor, is het veelbelovende en ambitieuze Nemesis-systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat elke vijand in de game uniek is, sterker kan worden en kan leren van zijn fouten. Saurons leger heeft zijn eigen hiërarchie en bestaat uit commandanten die weer hun eigen ondercommandanten hebben. Als je in het gevecht raakt met drie simpele orcs en één ervan besluit te vluchten, kan je deze later weer tegenkomen. Hij zal dan sterker zijn en jou herinneren en misschien is deze orc in de tussentijd wel hogerop gekomen in de rangen van Saurons leger. Het is zelfs mogelijk dat een orc jou doodt en je later weer voor hem staat. Hij zal dan vol ongeloof en met enige angst naar jou kijken en roepen dat hij je ooit heeft gedood en dat het dus niet mogelijk is dat jij nu weer voor hem staat.

Eén van de tofste Wraith-krachten heeft ook invloed op het Nemesis-systeem. Het is namelijk mogelijk om een ondercommandant jouw wil op te leggen. Hierdoor kun je hem voor je laten spioneren, angst zaaien onder de andere orcs door verhalen over jou te laten vertellen of je geeft hem het bevel om zijn eigen commandant aan te vallen. Door het Nemesis-systeem zal geen enkele nieuwe game hetzelfde aanvoelen, aangezien de hiërarchie van Saurons leger iedere keer weer anders in elkaar zal zitten. Dit zou dus voor genoeg afwisseling en replay-value moeten zorgen, omdat je niet iedere keer tegen dezelfde commandanten zal vechten en ook de gebieden waar je deze tegen zal komen kunnen verschillen. Monolith Productions heeft al laten weten dat het Nemesis-systeem op de PlayStation 3 en Xbox 360 vele malen simpeler is, maar ik hoop dat het op de pc en next-gen consoles zijn beloftes volledig inlost.

Verwachting
Met Middle-earth: Shadow of Mordor lijkt Warner Bros. weer eens een heel goede en veelbelovende Lord of the Rings-game in handen te hebben. De game volgt niet het verhaal van de boeken/films, dus Monolith Productions kan helemaal zijn eigen draai aan de game geven. Middle-earth: Shadow of Mordor bevat elementen van de Assassin's Creed- en Batman-games, en hoewel dit niet echt origineel is, lijken deze elementen goed te zijn uitgewerkt. Het meest veelbelovende is het Nemesis-systeem, waarmee de game zich echt kan onderscheiden. Nog twee en een halve maand wachten en dan verschijnt Middle-earth: Shadow of Mordor. Ik ga alvast mijn zwaarden slijpen.

Middle-earth: Shadow of Mordor verschijnt 7 oktober 2014 voor de PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One, Xbox 360 en pc.

Lees meer