Preview: Alien: Isolation

Geplaatst: 18 juli 2014 12:00

Het is tijd geworden, tijd voor de ultieme Alien-game. In mijn ogen is dit doel nog nooit gehaald. De Alien-trilogie op de PlayStation vroeger kwam heel dichtbij. Het waren vermakelijke games, die zeker zenuwslopend waren zo nu en dan. Ik wil echter kunnen proeven van een echte next-gen Alien-game, ik wil weggeblazen worden. Ik wil elke druppel angstzweet door mijn naad voelen glijden. Word Alien: Isolation zo'n game? Alien: Colonial Marines was ver verwijderd van dit doel, die game zullen we maar gauw vergeten. Zal met Alien: Isolation nu echt het moment zijn aangebroken dat mijn grote droom werkelijkheid wordt? Laten we eens een blik werpen op wat de game in huis heeft.

Een tandje bijzetten
We spelen in Alien: Isolation met Amanda Ripley, de dochter van de welbekende heldin Ellen Ripley. Amanda gaat wanhopig op zoek naar haar moeder, die vermist is sinds de explosie van de Nostromo. Zoals je nu al kunt raden, speelt het verhaal van de game zich af na de eerste Alien-film. Amanda komt uiteindelijk terecht op een ruimteschip. Een soortgelijk ruimteschip als de Nostromo en ook hier gaat het natuurlijk al gauw mis.

Wat tof is, is dat de game de sfeer van de eerste film uitademt. Alles oogt geheel in 1979-stijl en dit zal zeker een bijdrage zijn waar fans alvast van zullen smullen. Bijkomend nadeel is dat Amanda geen high-techwapens of -gadgets tot haar beschikking heeft. En laat er nou net op datzelfde ruimteschip zo'n kolossale Alien rondlopen, die nog fanatieker zijn tanden in jou zet dan Luis Suárez. Over tanden gesproken, het is een zaak om regelmatig een tandje bij te zetten. Komt de Alien te dichtbij, dan is het zaak om keihard te gaan rennen. Een simpel concept, maar wel een concept wat alvast voor zwetende handjes zal zorgen. Het is keihard overleven geblazen en veel stealth zal er aan te pas moeten komen om geen Alien-voer te worden. Gelukkig beschikt onze heldin wel over de Motion Tracker, een voor fans van de films een zeer bekende gadget. Het is goed opletten waar de stip op je scherm zich bevindt. Naarmate de Alien dichterbij komt, gaat het apparaat steeds sneller piepen.

Hard to kill
Alien: Isolation pakt het dus heel anders aan. Alles draait om survival, maar vooral om het suggestieve. Zo dwaal je lang rond zonder dat er iets gebeurt, maar hoe langer er niks gebeurd, hoe erger je in je broek zal poepen. En dat is de enorme kracht van de game, de enorme lading psychologische horror. De Alien is ook te sterk en die kun je niet doden. Later krijg je bijvoorbeeld wel een vlammenwerper, maar meer dan de Alien er even mee wegjagen wordt het niet. De uiterste zorg is besteed aan de grafische details van de Alien, die er dan ook verbluffend en angstaanjagend uit ziet.

Alsof dit alles nog niet genoeg is om je nachtmerries te laten bezorgen: de Alien heeft zijn eigen geavanceerde AI-systeem. Naast dat het beest natuurlijk een echte jager is, zal deze ook steeds andere routes kiezen. Als je het loodje legt, dan zal je de volgende speelbeurt weer volledig moeten vertrouwen op jouw eigen skills. De Alien legt namelijk vrijwel nooit dezelfde route af en past waar nodig ook zijn jaagstrategie aan. Hierdoor voel je jezelf als speler enorm in de minderheid en zal de game nog uitdagender en spannender worden.

Het lijkt erop dat Alien: Isolation de goede weg inslaat qua horror en ervaring. Alles wijst erop dat het bronmateriaal met respect wordt behandeld en de fans straks waar krijgen voor hun geld. Wel vraag ik mij af hoe lang dit concept leuk blijft. Doe dit, doe dat en laat jezelf ondertussen niet opvreten door een Alien. Ook kun je niet vertrouwen op trial & error dankzij de AI. De vraag is dus of de game hierdoor voor sommige spelers niet te frustrerend gaat worden. Dat het goed kan uitpakken, werd onlangs nog bewezen door de game Outlast. Ook in die game moest je volledig vertrouwen op je eigen skills om te overleven. Laten we hopen dat Alien: Isolation qua gameplay ook de aandacht vast kan houden. Only time will tell

Alien: Isolation verschijnt op 7 oktober voor de PlayStation 4, Xbox One, pc, PlayStation 3 en Xbox 360.