Preview: Splatoon

Geplaatst: 7 juli 2014 12:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Ondanks de spurt na de release van Mario Kart 8, is de Nintendo Wii U nog altijd geen groot succes. Grote exclusieve Nintendo-titels laten lang op zich wachten en overige ontwikkelaars laten het veelal afweten. Ondertussen doen online shooters als Call of Duty en Battlefield het nog altijd erg goed op de andere consoles en pc. Splatoon is Nintendo's antwoord op deze multiplayershooters, uiteraard niet zonder eigenzinnige en vooral unieke insteek. Wij zijn alvast in de inkt van Splatoon gesprongen, om te kijken of dit de nieuwe IP kan worden die de Wii U zo hard nodig heeft.

Grote namen, simpel gegeven
Hoewel er grote namen achter Splatoon schuilen (onder wie Miyamoto en Nogami), is de game in de basis vrij simpel. Twee teams van vier nemen het tegen elkaar op en moeten een zo groot mogelijk deel van de map besproeien met inkt. Het team met het grootste bekladde gebied wint. De twist van Splatoon berust vrijwel volledig op de inktvis. Als speler kun je namelijk tussen, soort van, menselijke vorm en inktvisvorm wisselen, om op die manier andere mogelijkheden tot je beschikking te hebben. Zo kun je je als inktvis sneller voortbewegen in je eigen inkt, ziet de tegenstander je praktisch niet en verzamel je weer nieuwe inkt, die je vervolgens als mens weer kunt afvuren.

Gamepetje af
Waar de meeste multiplayershooters first-person zijn, is Splatoon third-person. Bovendien ontbreekt er een crosshair, waardoor het richten wat willekeurig aanvoelt. Hoewel er eerder al bekend werd gemaakt dat de game verschillende besturingsmethoden zal ondersteunen, speelde ik in dit geval met de GamePad en moest ik veelal richten door de GamePad op en neer te bewegen. Dat voelde klungelig, onnauwkeurig en leidde al snel tot verwarring en frustratie, dus laten we hopen dat de andere besturingsmethoden beter uitpakken.

Doordat het de bedoeling is om de grond van jouw kleur inkt te voorzien, had ik in den beginnen mijn blik veelvuldig op de grond gericht. Kwam er dan toevallig een vijand om de hoek kijken, dan was ik er uiteraard geweest. Toch is het niet onverstandig om in het begin van ieder potje eerst te focussen op het sproeien van inkt, want uiteindelijk draait het daar om en niet om het aantal kills dat je als individu of als team maakt. Bovendien spawnt iedereen keer op keer op dezelfde plaats, in je eigen basis, waardoor de uiteindelijke strijd vaak in het middengebied van de map, die overigens op de GamePad wordt weergegeven, wordt beslist.

Draaikolk van inkt
Naast het standaard wapen, waarmee uiteraard de inkt richting grond en tegenstander wordt getorpedeerd, had ik als speler ook de beschikking over een soort van granaat en een super wapen. De granaat kun je zien als een waterballon gevuld met inkt, waardoor er een explosie van inkt ontstaat. Daarnaast krijg je als speler de kans om het super wapen te gebruiken als er een bepaalde hoeveelheid grond is bedekt met jouw kleur inkt. In dit geval betrof dit een soort van raketwerper, die een draaikolk van inkt afvuurde.

Naast springen, inkt schieten, granaten gooien, een super wapen gebruiken en veranderen in een inktvis om door de inkt te zwemmen, kun je als speler eigenlijk niets. Dat houdt de basis van Splatoon simpel, in mijn ogen wellicht iets te simpel. Potjes duurden overigens maar drie minuten, waardoor Splatoon aanvoelt als een razendsnelle multiplayergame, die je weinig tijd geeft om eventuele tactieken toe te passen. Het koddige uiterlijk van de game zorgt ervoor dat de game zal opvallen tussen het overige multiplayergeweld, vooral dat op de andere consoles. De vraag die bij mij achterbleef na de uitgebreide speelsessie was echter toch: hoe lang blijft dit leuk?

Voorlopig oordeel
Splatoon is een van de weinige (exclusieve) games voor de Wii U die zich focust op multiplayeractie. Door de simpele basis en het opvallende uiterlijk, valt Splatoon zeker op tussen een Call of Duty en een Battlefield. Snelle potjes, chaotische actie en een focus op het veroveren van gebieden in plaats van een focus op het omleggen van tegenstanders, zorgen ervoor dat Splatoon aanvoelt als iets nieuws. Betere besturingsmethoden en een progressiesysteem zouden de game eventueel langer interessant kunnen houden, maar of dat de grote namen achter Splatoon werkelijk gaat lukken, zal de toekomst moeten uitwijzen.

Splatoon staat gepland voor 2015, uiteraard exclusief voor de Wii U.

Lees meer