Nieuws
Pocketpair kondigt eerste Palworld raid aan
17 maart 2024Pocketpair heeft de gaming community opgeschud met de teaser voor "Bellanoir", de eerste raid voor Palworld.
Games worden gepatcht. Tegenwoordig is dit een gegeven. Hoe goed een game ook is geprogrammeerd, er komt een moment dat er dingen moeten worden gebalanceerd, bugs weggewerkt of dingen moeten worden toegevoegd. Vroeger, in de tijd voor het internet (ja, die was er!) was die optie er niet en moest een game afgemaakt en wel met een minimum aan bugs worden uitgeleverd. DLC bestond nog niet, dit waren uitbreidingen die later uitkwamen, vaak vergezeld door een (kleine) patch. Maar de eenvoudige manier om updates voor games uit te kunnen geven heeft ook zijn voordelen. Games zie je over een tijdperiode langzaam maar zeker veranderen. Balans wordt aangepast, maps/wapens/voertuigen/puppy's/nieuwe systemen/whatever worden toegevoegd en kunnen de gameplay dusdanig veranderen dat de game compleet anders aanvoelt, ten goede dan wel ten slechte. Ik zal een paar voorbeelden geven.
World of Warcraft
Ik heb deze game ontzettend veel gespeeld in de periode die nu bekend staat als de vanilla-periode. Dit was voor al de expansions en veranderingen in de manier waarop de game speelt. In deze periode kon je veel customizen aan je characters vaardigheden, waren er raids voor veertig man (!) en was de wereld nog fris en onschuldig. Maar na een hele reeks expansions, patches en veranderingen is deze game niet meer dezelfde die ik ooit heb gespeeld. De manier waarop je je vaardigheden selecteert is praktisch weg, ten bate van een betere toegankelijkheid voor nieuwe spelers (dom gemaakt dus), de raids zijn verkleind, de mogelijkheden zijn allemaal idiot-proof gemaakt. World of Warcraft is echt een beetje My First MMORPG geworden onder de MMO's, met als gevolg dat de echte die-hards steeds vaker de game voor gezien houden. Grafisch is de game wel vooruit gegaan, maar ten koste van de essentie: de gameplay.
World of Tanks
In een andere wereld is juist het tegenovergestelde aan de gang. Bij World of Tanks worden juist alleen maar zaken toegevoegd, zonder dat de game daar onder lijdt. Zo heb ik gedurende de ruim drie en een half jaar dat ik het speel de game alleen maar zien groeien. Van een relatief simpele game met een klein aantal tanks in de closed bèta tot de prachtig ogende uiterst tactische mastodont die het nu is. De toevoeging van physics, van functionerende ophanging, van honderden voertuigen, de game groeit nu nog alleen maar verder. De meest recente patch heeft weer het lijstje verder aangevuld. Er is alleen een ding dat ze in mijn ogen nog eens moeten aanpakken: de KV-1s. Overpowerde klotetank
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Soms moet je als ontwikkelaar ook de moed hebben om in te zien dat iets niet werkt. Zo ook bij Square Enix. Final Fantasy XIV uit 2010 was een flop. Er deugde weinig aan de game en Square Enix besloot de game een complete metamorfose te geven. Met Final Fantasy XIV: A Realm Reborn hebben ze een hoop euvels aangepakt en voelt de game als nieuw aan. Het ontvangst van deze game was dan ook vele malen beter dan de vorige iteratie, wat bewijst dat ook een lelijk eendje een mooie zwaan kan worden. (Ik pak even een teiltje...)
Weten jullie nog games die door patches helemaal verneukt zijn of juist een tweede leven hebben gekregen?
Nieuws
Pocketpair heeft de gaming community opgeschud met de teaser voor "Bellanoir", de eerste raid voor Palworld.
eSports
Trevor "Quickshot" Henry, een icoon in de League of Legends-scene, verlaat na meer dan tien jaar de LEC.
Bit
Tim Sweeney en Gabe Newell zullen nooit echt vrienden worden, wat maar weer blijkt uit een mail van Sweeney richting het bestuur van Valve.
Terugblik
Ter ere van de nieuwe remake blikken we terug op de originele Alone in the Dark en wat deze game zo bijzonder maakte. Weet jij het?
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.