Opinion: Metamorfose

Geplaatst: 22 april 2014 12:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Games worden gepatcht. Tegenwoordig is dit een gegeven. Hoe goed een game ook is geprogrammeerd, er komt een moment dat er dingen moeten worden gebalanceerd, bugs weggewerkt of dingen moeten worden toegevoegd. Vroeger, in de tijd voor het internet (ja, die was er!) was die optie er niet en moest een game afgemaakt en wel met een minimum aan bugs worden uitgeleverd. DLC bestond nog niet, dit waren uitbreidingen die later uitkwamen, vaak vergezeld door een (kleine) patch. Maar de eenvoudige manier om updates voor games uit te kunnen geven heeft ook zijn voordelen. Games zie je over een tijdperiode langzaam maar zeker veranderen. Balans wordt aangepast, maps/wapens/voertuigen/puppy's/nieuwe systemen/whatever worden toegevoegd en kunnen de gameplay dusdanig veranderen dat de game compleet anders aanvoelt, ten goede dan wel ten slechte. Ik zal een paar voorbeelden geven.

World of Warcraft
Ik heb deze game ontzettend veel gespeeld in de periode die nu bekend staat als de vanilla-periode. Dit was voor al de expansions en veranderingen in de manier waarop de game speelt. In deze periode kon je veel customizen aan je characters vaardigheden, waren er raids voor veertig man (!) en was de wereld nog fris en onschuldig. Maar na een hele reeks expansions, patches en veranderingen is deze game niet meer dezelfde die ik ooit heb gespeeld. De manier waarop je je vaardigheden selecteert is praktisch weg, ten bate van een betere toegankelijkheid voor nieuwe spelers (dom gemaakt dus), de raids zijn verkleind, de mogelijkheden zijn allemaal idiot-proof gemaakt. World of Warcraft is echt een beetje My First MMORPG geworden onder de MMO's, met als gevolg dat de echte die-hards steeds vaker de game voor gezien houden. Grafisch is de game wel vooruit gegaan, maar ten koste van de essentie: de gameplay.

World of Tanks
In een andere wereld is juist het tegenovergestelde aan de gang. Bij World of Tanks worden juist alleen maar zaken toegevoegd, zonder dat de game daar onder lijdt. Zo heb ik gedurende de ruim drie en een half jaar dat ik het speel de game alleen maar zien groeien. Van een relatief simpele game met een klein aantal tanks in de closed bèta tot de prachtig ogende uiterst tactische mastodont die het nu is. De toevoeging van physics, van functionerende ophanging, van honderden voertuigen, de game groeit nu nog alleen maar verder. De meest recente patch heeft weer het lijstje verder aangevuld. Er is alleen een ding dat ze in mijn ogen nog eens moeten aanpakken: de KV-1s. Overpowerde klotetank

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Soms moet je als ontwikkelaar ook de moed hebben om in te zien dat iets niet werkt. Zo ook bij Square Enix. Final Fantasy XIV uit 2010 was een flop. Er deugde weinig aan de game en Square Enix besloot de game een complete metamorfose te geven. Met Final Fantasy XIV: A Realm Reborn hebben ze een hoop euvels aangepakt en voelt de game als nieuw aan. Het ontvangst van deze game was dan ook vele malen beter dan de vorige iteratie, wat bewijst dat ook een lelijk eendje een mooie zwaan kan worden. (Ik pak even een teiltje...)

Weten jullie nog games die door patches helemaal verneukt zijn of juist een tweede leven hebben gekregen?

Lees meer