Drie van die: Ideeën die ik graag in gamevorm zou willen zien

Geplaatst: 16 april 2014 10:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Iedereen heeft ze vast wel eens gehad, van die maffe of bijzondere ideeën voor een game. Helaas is het vak van gameontwikkelaar niet voor iedereen weggelegd en is het een beroep wat je ook niet even leert. Wat zou het toch tof zijn als je de skills had om jouw idee tot een heuse game te ontwikkelen. Het leek mij wel eens leuk om drie van die ideeën te delen, hoe maf of controversioneel ook. Laat de gekte beginnen!

Virtual Holiday

Games zijn een leuk tijdverdrijf, maar vaak ook druk en soms frustrerend. Een hele verademing kan het zijn als je een game tegen komt zoals Flower of Journey. Sprookjesachtige taferelen en slome, maar zo ontspannen gameplay, daar wil ik wel meer van. Een aangename afwisseling op al die games waarin je altijd moet presteren. Wat te denken van Virtual Holiday? Een game waarin je (uiteraard ondersteund door de hedendaagse monsterlijke graphics) niks moet, maar waarin je echt op vakantie kunt. Het hoofdmenu is de wereldbol, kies je bestemming en pak je virtuele koffers maar. Wandelen door de bergen, zwemmen in zee, vissen, de bossen in, fietsen waar je maar wilt. Je kan het zo gek maken als je wilt, desnoods een digitaal bakje koffie op een terras in Rome. Staren naar alle voorbijgangers en maffe figuren spotten. Virtual Holiday zou dan een free-to-play-game kunnen zijn. Op de wereldbol heb je eerst nog maar twee bestemmingen en via bètaalde DLC koop je diverse bestemmingen erbij. Om het geheel op te leuken kun je er wat random events ingooien, Tsunamietje daar, aardbevinkje hier. Of aan de hand van minigames (die niet verplicht zijn) je koffers pakken en alle strubbelingen overleven die je tegenkomt op weg naar je bestemming. De ultieme chill-out-game en als je geen geld hebt om op vakantie te gaan, dan is er altijd Virtual Holiday!

The Inner Evil

Een third-person open wereld-game waarin jij een introverte en mysterieuze man bent. Er is iets mis met jou, iets heel erg mis. Rechtsonder zie je hoe langzaamaan jouw inner-evil-balk steeds voller wordt. Je moet er tegen vechten door allerlei taken te voltooien, alles wat jou maar afleidt. Alles om je goodness-balk vol te houden. Je bent onvoorspelbaar, elk moment kun je omslaan. Alsof je als Gizmo over straat loopt en het elk moment kan gaan regenen. Het is te laat, de inner-evil-balk is vol. Je moet nu drie slachtoffers vinden om te vermoorden. Juist je bent een seriemoordenaar. Voor deze drie slachtoffers krijg je ruim de tijd, maar je moet wel opschieten. Als je te laat bent en je jouw innerlijke duistere behoeftes niet hebt vervuld, dan loopt je health-meter leeg en zal je sterven. Het is tijd om de moorden te plannen. Hoe wis ik straks mijn sporen uit? Welke items koop ik in de stad: handschoenen, touw, een schep? Waar begraaf ik mijn slachtoffers en gebruik in mijn auto of steel ik er één? Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad krijg je een hoop, weinig of geen hints. De moorden worden met actievolle momenten afgewisseld. Achtervolgingen met de politie, schietpartijen op straat of vluchtende slachtoffers, die je zo snel mogelijk te pakken moet krijgen. Zucht, het leven van een virtuele seriemoordenaar valt niet mee. Zeker omdat je ergens wel weet dat je te controversioneel bent om geboren te worden.

Chef From Hell

Daar sta je dan als vers ontslagen chef-kok. Geheel onterecht natuurlijk, in jouw ogen dan. Verbitterd houd je jezelf schuil buiten de grote stad. Tijd voor jouw zoete of bittere wraak, afhankelijk van je smaakpallet op dat moment natuurlijk. Een heuse third-person stealth-game, waarbij je allerlei toprestaurants binnen sluipt. Sluip de keuken in en pis in de soep, gooi hete pepers in de diverse gerechten. Of ga een trede hoger en pak wat schoonmaakmiddelen, dooie ratten, uitwerpselen, there is no limit. Of ga verkleed als ober het restaurant in en gooi van alles over klanten heen. Alles om het restaurant zwart te maken en de chef-kok huilend te zien wegrennen. Nu is het tijd om jezelf aan de eigenaar bekend te maken, laat de heuse godfather in jezelf los en bedreig de boel bij elkaar. Neem het restaurant over en aan de slag maar met het terughalen van klanten. Beetje slimme marketing en wat slimme leugens verder en het restaurant is van jou. Op naar het volgende restaurant. Dit keer tik je wat levend ongedierte op de kop, creëer je een nieuwe nachtmerrie in een keuken en overnemen maar. Let wel op dat je niet gezien wordt, stealth is de sleutel tot het vernietigen van een keuken. Scoor extra punten met het zoveel mogelijk ziek maken van klanten of met je creativiteit. Onzin ten top en natuurlijk onmogelijk, maar in games kan nu eenmaal alles.

Nou, dat was het dan weer, zomaar wat rare ideeën ontsproten uit mijn geest. Heb jij ook een debiel, grappig, raar, mysterieus, ziek of bijzonder idee voor een game? Ik ben zeer benieuwd naar jullie hersenspinsels. Of zie je een idee hierbij staan en ken je een game die er enorm op lijkt, of in de buurt komt? Laat het dan gerust weten in de reacties.

Lees meer