Preview: Evolve

Geplaatst: 3 maart 2014 10:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Het ontwikkelteam van Turtle Rock Studios staat vooral bekend om hun werk aan de twee Left 4 Dead-games, hoewel Valve er uiteindelijk toch met de echte eer vandoor ging. Na een aantal onstuimige jaren komen deze ontwikkelaars dan eindelijk met hun eerste echte eigen game, wederom volledig gebaseerd op coöperatief samenspel. Evolve lijkt later dit jaar een van de eerste echte (r)evoluties te gaan worden voor de next-gen consoles, en natuurlijk voor de vertrouwde pc.

Vier op een rij
Het principe van Evolve lijkt op het eerste gezicht vrij simpel: een viertal hunters neemt het op tegen een enkel monster. Wat echter vrij uniek is aan deze samenstelling, is dat ook het monster door een speler wordt bestuurt. Hierdoor ontstaat een vier tegen één situatie. Bovendien neemt iedere jager een specifieke rol aan, in dit geval waren dat Griffin de Trapper, Val de Medic, Markov de Assault en Hank de Support. Daarnaast droeg het speelbare monster in dit geval de naam Goliath.

Het primaire doel van de vier hunters: dood het monster. Het eerste uitgangspunt van het monster is dan weer om de jagers om het leven te brengen. Toch is een snelle confrontatie niet verstandig, want in de beginfase is het monster eigenlijk nog net iets te zwak om alle vier de hunters succesvol een kopje kleiner te maken. Het monster kan beter op zoek gaan naar verschillende vormen van fauna in de vrij grote map. Door deze te doden en op te smikkelen loopt een meter vol. Wanneer deze meter vol is, is het tijd om te evolueren. Dit maakt het monster sterker, maar kost wel enige kostbare momenten waarin het monster extra kwetsbaar is. De eerder genoemde rondhuppelende dieren vormen op hun beurt weer een bedreiging voor de jagers. Door bij elkaar in de buurt te blijven moet dit echter geen groot probleem vormen.

Jagers
De vier hunters hebben flink wat tools tot hun beschikking om het monster te lijf te gaan. Doordat ieder teamlid uniek is, vervult iedereen een bepaalde rol. Het is niet zo dat bepaalde teamleden niet op het monster kunnen knallen, maar de een doet wel degelijk minder damage dan de ander. Markov de Assault is duidelijk de tank van de groep en zal dan ook ingezet worden om grote hoeveelheden schade aan te richten. Daarnaast kan hij een schild inzetten en mijnen plaatsen. Val de Medic heeft, naast het feit dat ze de enige vrouw van het stel is, verschillende mogelijkheden tot haar beschikking om een of meerdere teamleden te healen. Daarnaast kan ze er met haar Tranquilizer Rifle voor zorgen dat het monster zich tijdelijk langzamer voortbeweegt. Ook Hank de Support kan andere teamleden in nood helpen. Hank bezit namelijk een Shield Gun, waarmee hij andere hunters kan beschermen tegen schade. Daarnaast kan hij een air strike oproepen en kan hij tijdelijk onzichtbaar worden. Tot slot is Griffin de Trapper onder andere degene die het monster opspoort. Persoonlijk was Griffin dan ook mijn tijdelijke favoriet, omdat hij het zowel voor als na het vinden van het monster de andere hunters gemakkelijker probeert te maken. Zijn Sound Spikes geven een seintje als het monster zich binnen een bepaalde radius begeeft, de Mobile Arena sluit het monster na het vinden op in een koepel en de Harpoon Gun houdt het monster op zijn plaats totdat de connectie is verbroken.

Monster
De jagers hebben dus flink wat mogelijkheden om het monster op te sporen, aan te vallen en elkaar in leven te houden. Vandaar dat het monster voor elk potje een aantal seconden voorsprong krijgt. Maar voordat die seconden ingaan, kan het monster een tweetal krachten kiezen uit een viertal opties. Doordat het monster een lichte voorsprong krijgt, kan het monster alvast wat fauna nuttigen, zich naar de andere kant van de map begeven of zich in een donker hoekje verstoppen. Iedere beslissing heeft zo zijn voor- en nadelen. Zo is het slim om snel weg te rennen, maar als de hunters eenmaal gearriveerd zijn, worden zij van verschillende dingen op de hoogte gebracht. Zo zien ze de voetafdrukken van het monster en zien ze op sommige momenten groepen vogels opstijgen uit de jungle, wat natuurlijk een teken is dat het monster zich daar onlangs voortbewoog.

Als monster is het mogelijk om twee keer te evolueren. Dit zorgt er niet alleen voor dat je groeit in grootte, maar maakt je ook aanzienlijk krachtiger. Daarnaast kan er bij iedere evolutie gekozen worden voor een extra kracht, waardoor het monster uiteindelijk de beschikking zal hebben over alle vier de krachten. Goliath kan bijvoorbeeld een leap maken richting een jager, die ook omstanders flink bezeert, of een rotsblok werpen dat tevens gebiedsschade veroorzaakt. Ook kan dit monster vuurspugen en kan er gekozen worden voor een charge attack, wat een snelle en schadelijke sprintbeweging betreft. Naast deze vier speciale krachten, kan het monster er ook gewoon op los slaan en is vooral de fikse sprong die Goliath kan maken erg handig. Op deze manier kom je gemakkelijk weg bij de hunters en beklim je net zo eenvoudig rotswanden en gebouwen.

Omdat het monster na een tweede maal evolueren wel erg krachtig lijkt in vergelijking met de vier jagers, zou het in theorie een slimme tactiek zijn om je als hunter te verstoppen en te wachten tot de tijd om is. Om dit te voorkomen krijgt het monster na die tweede evolutie een extra objective. In de gespeelde map was het de bedoeling om een generator te vernietigen en vervolgens een bepaald aantal ontsnapte NPC's te vermoorden. Lukt dat, dan heeft het monster ook gewonnen, ook al leven alle jagers nog.

Samentegenwerking
Hoewel er momenteel slechts een enkel monster, vier hunters, één map en één modus speelbaar waren, gaven de producers onmiddellijk aan dat er veel meer monsters, jagers, maps en modi in de uiteindelijke game zullen zitten. Toch blijft er één ding onveranderd: de benodigde samenwerking. De enige mogelijkheid om Evolve volledig tot zijn recht te laten komen, lijkt te zijn door de game te spelen met een groep vrienden waarmee je goed denkt samen te kunnen werken. Deze game laat namelijk geen spaan heel van de loner die het wel even in zijn eentje denkt op te kunnen lossen, tenzij je het monster bent natuurlijk. Enig gebrek aan communicatie, overzicht en kennis van de verschillende opties per jager lijkt funest, waardoor het monster in negen van de tien gevallen gedurende mijn speelsessie de overhand had. Dat wil echter niet zeggen dat de game niet is gebalanceerd, wat even werd getoond toen een van de producers van Evolve in de huid van het monster kroop. Binnen enkele minuten hadden alle jagers namelijk het loodje gelegd. Easy to learn, hard to master zullen we maar zeggen.

Voorlopig oordeel
Evolve lijkt een evolutie te worden, klinkt misschien wel wat cliché, maar is daarom des te treffender. Vier spelers die het opnemen tegen een enkele vijfde speler, is iets wat ik nog niet vaak heb meegemaakt en zorgt voor een frisse wind door het multiplayergenre. De mogelijkheden van deze vier jagers, dit enkele monster, deze ene map en deze ene modus leken al eindeloos, waardoor ik alleen maar kan smachten naar meer. Het enige struikelblok blijft het feit dat de hunters goed moeten samenwerken om een kans te maken, waardoor eenzame spelers misschien beter uit de buurt van Evolve kunnen blijven. Zolang je dus durft te communiceren, lijkt Evolve deze herfst een van de interessantere nieuwe IP's te worden.

Evolve zal in de herfst van 2014 verschijnen voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Lees meer