Preview: Titanfall

Geplaatst: 21 februari 2014 10:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

De Titanfall-bèta was een populaire. Helaas eindigen alle goede dingen te vroeg en ben ik genoodzaakt mijn eerste indrukken op een relatief korte speelperiode te baseren. Mijn eerste indrukken zijn dan ook tweeledig. De keerzijden van deze munt zijn dusdanig dat ik benieuwd ben wat Respawn Entertainment er met de release over een paar weken mee gaat doen.

Titanfall
Zoals ik al eerder in mijn preview schreef, draait Titanfall om het kapot schieten van je tegenstanders, dan wel te voet of vanuit een Titan, een grote gevechtsrobot. Ik verwachtte al dat dit er hard aan toe zou gaan, maar niks kon mij voorbereiden op de vaart die in de actie zat. Vooral de actie te voet was erg rap, daar met het walljumpen, wallrunnen of het gewoon met je jumppack drie verdiepingen hoog springen enorm veel vaart achter de actie zet. De afstanden waarop wordt gevochten zijn nooit langer dan een straat en je hitpoints zijn laag genoeg om al na een paar treffers neer te gaan. Maar toch blijft het lekker spelen, daar iedereen deze actie hetzelfde meemaakt.

Het kersje op de snelle actietaart is het feit dat je door kills te maken (piloten of AI-soldaten) de countdowntijd voor je je Titan op kunt roepen terugbrengt. Maar zelfs als je in je Titan zit ben je niet veilig. Meermaals krijg ik de waarschuwing dat een vijandige piloot op mijn Titan zat en hij deze vakkundig aan het slopen was. Dan kun je niks anders doen dan uitstappen en de piloot eraf schieten. Als klap op de vuurpijl heeft elk potje een epiloog. Zo kun je extra punten verdienen door als je verloren hebt als een speer naar de evacuatietransport te gaan, of als je gewonnen hebt het evacuatietransport te vernietigen.

Een ronde Titanfall is dan ook naar verhouding kort, maar de hoeveelheid actie in de game compenseert dit ruimschoots, waardoor je je geen seconde hoeft te vervelen.

Titanfail
Deze bèta werd voor mij geplaagd door serverproblemen. De rook sloeg uit de servers die duidelijk de gigantische belangstelling niet aankonden. Ik disconnectte vaker dan dat ik daadwerkelijk kon spelen. Dit is jammer, daar dit zich kan vertalen naar zware serverproblemen bij de launch van de game. Nu is het nog afwachten tot de grafische instellingen echt helemaal open kunnen, daar deze in de bèta nog gelimiteerd waren.

Voorlopig oordeel
Titanfall kán een grote game worden, mits de serverproblemen worden aangepakt. De actie is rap en onvergeeflijk, maar tegelijk bruut en verslavend. Of je nu rondsluipt te voet of raketten in je Titan door de straten blaast, het voelt goed aan. Mits de servers hun werk doen. En EA heeft niet echt een goede reputatie betreft serverproblemen bij de launch van een game. Laten we hopen dat dat dit keer anders zal zijn.

Titanfall komt 13 maart uit op de pc, even later gevolgd door een Xbox 360-versie op 27 maart. De releasedatum voor de Xbox One-versie is nog onbekend.

Lees meer