Preview: BeatBlasters III

Geplaatst: 9 februari 2014 10:00

Er was eens een klein, vredig en bovenal muzikaal dorpje, met de lieflijke naam Acapella. De inwoners van het dorpje deden niets liever dan muziek maken en bewegen op het ritme van de klanken. Totdat de beruchte Akelige Slager besloot om Acapella over te nemen en de inwoners te ontnemen van het enige dat ze echt lief was: de muziek. Gelukkig leefden er in Acapella twee moedige muzikanten, Joey en Gina, die het wel aandurfden om op een missie te gaan met als doel die Akelige Slager voor eens en voor altijd uit hun prachtige dorpje te verdrijven. En dat, lieve kindertjes, dat is het avontuur waar ik jullie vandaag meer over ga vertellen.

Muzikaal Acapella
Normaal gesproken gebruiken superhelden in avonturen als deze een flink aantal zeer destructieve wapens om de vijanden die ze op hun pad tegenkomen te verslaan. Zulke wapens waren natuurlijk niet besteed aan de inwoners van Acapella, dat is voor hen immers veel te gewelddadig allemaal. In plaats daarvan kozen Joey en Gina ervoor om de kracht van de muziek te gebruiken. Volgens een oude wijsheid van Acapella was er namelijk niets overtuigender dan muziek en het bijbehorende ritme. Als je er maar voor zorgde dat je ten alle tijden in het ritme bleef, dan bezat je het sterkte wapen van allemaal en was je praktisch onsterfelijk.

De Kracht van de Muziek
Joey en Gina waren opgegroeid in Acapella en wisten daardoor als geen ander wat die krachtige, muzikale wapens precies waren. Zo had je bijvoorbeeld een kracht die beter was dan het afschieten van een geweer, namelijk geluidsgolven. Als je maar lang en diep genoeg in het ritme bleef, dan vormden die geluidsgolven zich vanzelf tot een samengeperst muzikaal centrum in de vorm van een kanonskogel. Schoot je die kogel af, dan kon de ontvanger rekenen op een flinke klap. Of wat te denken van een beschermende, ronde laag die je over jezelf heen kon trekken, ook weer door zo goed mogelijk gebruik te maken van muziek en ritme. Ten slotte was er nog die zwevende kracht, waardoor het leek alsof je beschikte over een jetpack die je letterlijk naar grote hoogten kon brengen. Er was echter nog één andere kracht, het summum van alles en als het ware One Power to Rule Them All. Het was een combinatie van alle andere krachten van de muziek die er bestonden, en dan zelfs nog veel krachtiger. Het gebruik van die superkracht duurde maar een paar seconden, maar het verzwolg in die korte tijd alles om je heen, zonder dat iemand daar ook maar iets aan kon doen. Een beter muzikaal wapen bestond er gewoonweg niet.

Eeuwige Helden
Met de wetenschap dat de muziek hen zou helpen, vertrokken Joey en Gina op hun missie om de Akelige Slager een lesje te leren en voor eens en altijd te verbannen uit Acapella. Onderweg kwamen ze een groot aantal vijanden tegen, die allemaal zorgden voor een toevoeging aan hun toch al enorme avontuur. De twee helden moesten - met behulp van hun krachten - een grote verscheidenheid aan opdrachten uitvoeren, variërend van het beschermen van mensen die ze onderweg tegenkwamen tot het uitschakelen van enorme wezens waar ze gedurende hun rustige leventje in Acapella nog nooit van hadden gehoord. Ondanks een tegenslag hier en daar wisten Joey en Gina dat alles uiteindelijk wel goed zou komen, als ze maar bleven vertrouwen op de kracht en het ritme die de muziek hen gaf. Zolang ze daarin bleven geloven, moest alles wel goed aflopen en zouden zij als winnaars worden gehuldigd. De eeuwige helden van Acapella, voor altijd bekend als diegenen die de Akelige Slager de baas waren geweest.

Zoals je hopelijk uit bovenstaand sprookje hebt kunnen opmaken, is BeatBlasters III een (sidescrolling) avonturengame waarin je speelt als Joey of Gina en als doel hebt om een kwaadaardige slager te verslaan en de muziek terug te brengen naar het dorpje Acapella. Dat doe je door drie muzikale wapens te gebruiken, te weten een schietwapen, een verdedigingskring en een jetpack. Door deze wapens afwisselend te gebruiken kun je jezelf een weg banen door de verschillende levels die je tegen zult komen. Deze wapens zijn echter niet eeuwig beschikbaar; je zult ze van tijd tot tijd op moeten laden door, op het ritme van de muziek, de rechterbutton van je controller ingedrukt te houden en op de knop (X, Y of B op een Xbox-controller) te drukken die je normaal gesproken gebruikt om het wapen af te vuren. Tijdens dat ritmespel vul je ook een aparte meter aan die, zodra hij vol is, gebruikt kan worden als een ultiem wapen die gedurende een korte tijd rondom kogels (of eigenlijk geluidsgolven, natuurlijk) afschiet.
BeatBlasters III is een originele game die door het gebruik van muziek alles net even iets anders doet dan andere platformers of sidescrolling avonturengames. Die platformactie zelf is dan weer niet compleet anders ten opzichte van andere games, maar het geheel werkt allemaal wel prima en soepel.

BeatBlasters III komt ergens begin dit jaar (de precieze datum is nog niet bekend) uit voor de Windows pc, Mac en Linux via Steam, en zal ongeveer tien euro gaan kosten.