Tech: DualShock 3 vs. DualShock 4

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Met nog een paar dagen tot de release van de PlayStation 4 (in de Verenigde Staten in ieder geval) te gaan zal ik één van de grootste veranderingen van de PlayStation 4 onder de loep gaan nemen: de DualShock 4. De DualShock 4 is niet de DualShock 3 waarbij de 3 vervangen is door een 4. Nee, het is veel meer dan dat. De geluiden zijn extreem positief. Het is alsof Sony de controller geperfectioneerd heeft. Sony heeft extreem veel veranderd ten opzichte van de DualShock 3. Laten we beginnen met één van de meest voor de hand liggende wijzigingen.

De analoge sticks
Een controller zonder analoge sticks is naar mijn bescheiden mening geen echte controller. Als je aan het gamen bent, verlaten je duimen bijna nooit deze sticks. Meteen is hier een grote verandering zichtbaar.

Zoals de bovenstaande afbeelding laat zien, zijn de oude sticks, die bol stonden, vervangen voor twee sticks die 'hol' zijn. Niet helemaal, maar ze vallen wel overduidelijk naar binnen. Sony geeft aan dat ze vaak als klacht hoorden dat de DualShock 3-sticks 'glibberig' waren. Het voelde gewoon niet helemaal perfect aan. Met deze nieuwe sticks doet Sony een handreiking naar iedere fan, oude stijl en nieuwe stijl.

Ook is de hoogte overduidelijk anders dan die van haar voorgangers. Sony heeft de sticks lager gemaakt. Niet iedereen is gezegend met de zogenoemde 'kolenhanden'. Voor sommige gamers voelde dat vele bewegen met de duim gewoon niet fijn aan. Door de sticks lager te maken, zullen de bewegingen veel fijner aanvoelen.

De mate waren de sticks 'stijf' aanvoelen is ook extreem veranderd. Waar de DualShock 2 te stijf aanvoelde en de DualShock 3 te los, heeft Sony besloten om hier tussenin te gaan zitten. Op deze manier moet de mate waarop de controller reageert op jouw beweging natuurlijker aanvoelen.

Doordat de sticks kleiner zijn geworden, is de bewegingsruimte ook kleiner geworden. Als je nu van rechts naar links gaat, zal je met een kleinere beweging dezelfde precisie krijgen. Ook kan je nu veel gemakkelijker de sticks als de L3- en R3-knop gebruiken.

De D-pad
Nu zal de volgende verandering niet meteen de meest voor de hand liggende zijn, maar ook de D-pad heeft een prachtige metamorfose gehad. De vier buttons zijn duidelijker van vorm en je voelt nu ook beter welke knop je indrukt.

De vorm is zichtbaar anders dan die van de DualShock 3. De vier buttons vormen een kleine bolling waar je duim op kan rusten. Ze zijn wat wijder en hoger en de hoek waarin de buttons geplaatst zijn is groter. Door deze aanpassingen moet het allemaal als een soepeler gehaal aanvoelen.

De 'face buttons'
Deze buttons zal Sony natuurlijk nooit wijzigen. Ze zouden wel gek zijn. Iedere gamer kent deze iconische buttons: X, Square, Triangle en Circle. Toch heeft Sony hier de nodige wijzigingen aangebracht, zij het klein en subtiel. In de basis zijn deze knoppen hetzelfde gebleven als die van de DualShock 3.

De buttons zien er misschien hetzelfde uit, onder de motorkap is er wel het nodige veranderd. De oude DualShocks konden voelen hoe hard je op een knop drukte. Zachter of harder op X drukken kon een groot verschil uitmaken. Dat is met de DualShock 4 niet meer het geval.

Wat ook veranderd is, is iets wat veel gamers geeneens weten. En geloof mij, je gaat het meteen controleren. Die vier face buttons van de DualShock 3 staan namelijk niet op dezelfde afstand van elkaar. Square en Circle staan iets verder uit elkaar dan Triangle en X. Ga maar even kijken, ik typ wel verder. Met de DualShock 4 heeft Sony de afstand hetzelfde gemaakt.

De schouderknoppen
Waar de face buttons niet echt zijn veranderd, hebben de schouderknoppen een complete gedaanteverandering ondergaan, en dat is alleen maar goed nieuws.

Overduidelijk is dat de vorm is veranderd. Hierdoor lijken ze meer op de triggers van de Xbox 360-controller. Hierdoor voelen de knoppen veel natuurlijker aan, zeker met shooters zoals Killzone: Shadow Fall.

Ook kan je nu de controller neerleggen zonder dat de controller meteen registreert dat L2 of R2 ingedrukt wordt. Erg gemakkelijk als je dus iets te drinken wilt pakken.

Een klein detail maar ook niet totaal onbelangrijk is het feit dat de knoppen nu een duidelijke markering hebben. Als je de controller vast hebt, dan kan je lezen welke knop de R1 of R2 etcetera is.

De touchpad en lightbar
En dan de twee grootste veranderingen ten opzichte van de DualShock 3. Sony heeft Start en Select doen verdwijnen en vervangen voor een touchpad.

Het touchpad zal hetzelfde reageren als ieder ander touchpad. Je kan erop drukken en 'swipen'. Het touchpad is eigenlijk één grote knop, maar wel één waar je verschillende gedeeltes een eigen functie kan geven. Killzone: Shadow Fall laat je bijvoorbeeld de 'OWL drone' besturen met het touchpad. Iedere hoek heeft een uniek commando. Het formaat speelt ook een rol. Het is niet overdreven aanwezig. Gamers zullen het niet als hinderlijk ervaren volgens Sony.

Een andere grote verandering is de toevoeging van de lightbar. Dit is een versimpelde versie van de PlayStation Move en zal werken met de PlayStation Eye.

De camera zal je positie bepalen door te communiceren met de LED-lightbar. De controller zal niet de diepte kunnen bepalen, wat wel het geval is met de PlayStation Move. Net als met de PlayStation Move zal de lightbar een kleur pulseren, afhankelijk van datgene wat de ontwikkelaars willen laten zien. Als voorbeeld een healthbar: groen betekent dat alles in orde is, oranje als je geraakt wordt en rood als je dood bent.

Andere wijzigingen
Een andere wijziging ten opzichte van de DualShock 3 zijn de Share- en Options-knoppen. Met de Options-knop roep je de meeste menu's op (zelfde functionaliteit als de Start-knop) en de Share-knop kan je gebruiken om gameplayvideo's te delen. Omdat de PlayStation 4 een tweede chip heeft die een opname neemt van de game in de achtergrond, wilde Sony hier iets mee doen. Zodoende zijn ze met deze Share-knop gekomen.

Ook heeft de DualShock 4 een ingebouwde speaker en een headsetjack-aansluiting. In eerste instantie wilde Sony zelfs een microfoon inbouwen, maar uiteindelijk hebben ze dit idee toch gelaten voor wat het was. In plaats daarvan heeft Sony een kleine speaker en een aansluiting voor een headset ingebouwd.

Naast al deze wijzigingen heeft Sony ook aan de grip gewerkt van de DualShock 4-controller. Op het oog is er niets veranderd, maar op het moment dat je de DualShock 4 vastpakt, is het niet te missen. Je voelt dat de grips langer zijn en dikker aan de bovenkant. Hierdoor rust de controller beter in je handen. Met de DualShock 3 hadden mensen nog wel eens het gevoel dat je de controller echt moest vasthouden, in plaats van dat deze in je handen kon rusten. De DualShock 3 was echt gemaakt voor Japanse handen, maar met de DualShock 4 is Sony dus nu voor Westerse handen gegaan.

Door deze wijziging zal de DualShock 4 zwaarder zijn dan de DualShock 3. Hierdoor zal de controller steviger en sterker aanvoelen. Door al deze wijzigingen zal de controller natuurlijker aanvoelen dan al haar voorgangers.

Of de DualShock 4 echt zo'n vooruitgang is, kun je vanaf 29 november zelf ondervinden, wanneer de PlayStation 4 in Nederland verschijnt. Voor meer informatie rondom de PlayStation 4 kun je bovendien hier terecht.

Lees meer