Preview: Pikmin 3

Pikmin 3 zou oorspronkelijk in de releaseperiode van de Nintendo Wii U verschijnen. Helaas is de game een paar keer uitgesteld. Volgende maand zal de game dan echt gaan verschijnen. Tijdens de E3 is er meer bekendgemaakt over de verschillende modi van de game, waaronder de multiplayer. Hoog tijd om het eens over deze verschillende modi te hebben.

Pikmannetjes
Mocht je niet weten wat Pikmin zijn, dan volgt hier een korte uitleg. Pikmin zijn eigenlijk een soort slaafjes die voor jou aan de slag gaan. Je hoeft maar te fluiten en ze komen naast je staan. Ook kunnen ze vijanden aanvallen en voorwerpen meenemen naar je ruimteschip. Er zijn verschillende soorten Pikmin, elk met een eigen specialiteit. Zo kunnen de blauwe Pikmin door water heen lopen, zonder te verdrinken. Pikmin 3 kent twee nieuwe soorten Pikmin, namelijk de Rock Pikmin en de Winged Pikmin. De Rock Pikmin kan onder andere worden gebruikt voor het breken van glas, terwijl de Winged Pikmin over gevaren kan vliegen.

Met zijn drieën
De eerste en misschien wel de belangrijkste modus van de game is de Story-modus. Hierin speel je met Alph, Brittany en kapitein Charlie. Zij moeten de planeet Koppai redden van een voedseltekort. Dit doen ze met de hulp van de Pikmin. Omdat je nu drie speelbare personages hebt, kan je tussen deze personages wisselen. Zo kan je veel meer dingen tegelijkertijd doen.

De Story-modus is ook meer geschikt gemaakt voor nieuwkomers. In de voorgaande delen zat je namelijk altijd heel erg tegen de tijd te vechten. In dit deel hebben nieuwkomers veel meer tijd. Daarnaast is het mogelijk om dezelfde dag opnieuw te spelen of om een paar dagen terug te gaan in de tijd.

Bingo!
Een nieuwe modus die tijdens de E3 werd getoond, is de Bingo Battle-modus. In deze modus neem je het tegen iemand anders op in splitscreen. Elke speler krijgt een bingokaart. Dit is een grid van vier bij vier met daarop voorwerpen. Het is de bedoeling om deze voorwerpen te verzamelen om zo horizontaal, verticaal of diagonaal een Bingo te maken. Je moet wel goed letten op de bingokaart van je tegenstander, want je kunt zijn Bingo blokkeren door zijn benodigde voorwerp eerder te verzamelen.

Race tegen de klok
De laatste modus van Pikmin 3 is de Mission-modus. Deze modus kan je alleen of samen met iemand anders spelen. Dit is een soort Time Attack-modus waarin je binnen de tijd bepaalde opdrachten moet voltooien. Hierbij kun je denken aan het verslaan van eindbazen of zo veel mogelijk fruit verzamelen. Uiteindelijk wil je een zo hoog mogelijke score behalen, om zo ook de hogere medailles te bemachtigen.

Verwachting
We hebben al ruim acht en een half jaar moeten wachten op een nieuw Pikmin-deel, en nu hoeven we nog maar een maandje te wachten. Zelf kijk ik heel erg uit naar deze titel. Dit was naast Rayman Legends één van de games waarvoor ik een Wii U heb aangeschaft. Ik kijk er ook erg naar uit om met vrienden aan de slag te gaan met de Bingo Battle-modus, want volgens mij kan dat best leuk worden! De game zal ook meer geschikt worden voor nieuwkomers, dus iedereen kan ermee aan de slag. Ik kan haast niet meer wachten!

Pikmin 3 verschijnt op 26 juli exclusief voor de Nintendo Wii U.